۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: 55418007

اردبیل غذاهای محلی درجه یک و خوشمزه‌ای دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره خاص‌ترین پلوهای اردبیلی بدانید.

خاص‌ترین پلوهای اردبیلی

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای محلی اردبیل در دستۀ دوم شامل انواع پلو می‌شوند. پلویی که با مواد مغذی و خوشمزه و صد البته متنوع و خاصی مخلوط می‌شود و یک غذای کامل، خوشمزه و دلبرانه ترتیب می‌دهد. در اردبیل به دلیل سرمای بیش از حد هوا مردم علاقۀ زیادی به مصرف انواع و اقسام میوه دارند. چون اعتقاد دارند که مواد مغذی موجود در میوه‌ها به گرم‌شدن بدن کمک شایان توجهی می‌کند.

مخلوطی خوشمزه در پلوهای اردبیلی

در خیلی از شهرهای دیگر دیده می‌شود که از مخلوط حبوبات با پلو استفاده می‌کنند و غذایی جدید ایجاد می‌کنند. اما در اردبیل میوه‌های خشکی نظیر کشمش، قیسی و.. در پلو مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد این پلوهای رنگین باید تا حدودی شیرین هم باشند. چون میوه‌های خشک اصولاً شیرینی اندک و منحصر به فرد خودشان را دارند. البته قند موجود در میوه‌ها قندی سبک محسوب می‌شود و مصرف آن آثار مخربی برای بدن در پی نخواهد داشت. حتی افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توانند از این میوه‌های خوشمزه نوش جان کنند و از آن لذت ببرند.

خاص‌ترین پلوهای اردبیلی

اما اینکه چرا در غذاهای شهر اردبیل سعی می‌شود از انواع مختلف میوه استفاده شود. چرا این غذاها تمی شیرین و رنگین دارند، به احتمال زیاد باید با سرمای هوا در این منطقۀ کوهستانی در ارتباط باشد. چون یکی از راه‌های گرم‌شدن بدن استفاده از مواد شیرین است. برخی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین انواع پلو در شهر اردبیل در میان غذاهای محلی اردبیل عبارتند از:

کشمش پلو

سوتی پلو: برنج، شیر، روغن، گلاب و هل

باسترماپلو: مرغ، رب ازگیل، گردو، برنج، زعفران، پیاز، کره، رب بِه، رب آلوچه و سیب‌زمینی

شیر پلو: برنج، شیر، روغن، کره و نمک

رشته پلو: رنج، رشته پلویی، سینه مرغ، کشمش پلویی، کره و پیاز داغ و زعفران دم‌کرده

قیسی پلو: برنج، قیسی، روغن، جوز هندی، دارچین و کره آب‌شده

کته

طبخ سه پلوی خاص اردبیلی

سوتی پلو

سوتی ‌پلو یکی دیگر از غذاهای محلی اردبیل است که معمولا در چهارشنبه‌سوری و شب عید تهیه شده و در کنار آن ماهی دودی (تن ماهی یا هر نوع ماهی دیگری)، کشمش، خرما و روغن حیوانی سرو می‌شود.

خاص‌ترین پلوهای اردبیلی

علاوه بر این، این غذا به‌حدی پرخاصیت است که اغلب پای ثابت سفره‌های افطاری و سحری است. در زبان آذری سوت به‌معنای شیر است و به همین دلیل این غذا با نام‌های دیگری همچون شیرین برنج، شیر پلو و شیرپز نیز شناخته می‌شود.

مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر:

دو پیمانه برنج

دو پیمانه شیر

نصف پیمانه آب

۵۰ گرم کره محلی

گردو، خرما و کشمش به میزان لازم

سه قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

طرز تهیه سوتی پلو

برنج را بشویید و همراه با شیر، آب، زعفران و نصف کره روی حرارت بگذارید تا بپزد و کته شود. در قابلمه را به‌هیچ عنوان نبندید تا شیر سر نرود. وقتی آب و شیر کاملا جذب برنج شد، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برای ۲۰ دقیقه دم بکشد.

نصف دیگر کره را در تابه‌ای بریزید و کشمش و خرما و گردو خردشده را به‌صورت جداگانه برای مدت کوتاهی در آن تفت دهید. وقتی کته آماده شد، آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با کشمش و خرما و گردو تزیین کنید. این غذا را می‌توانید با ماهی دودی یا تن ماهی نوش جان کنید.

خاص‌ترین پلوهای اردبیلی

رشته پلو قیسی

رشته پلو در شهرهای مختلف و حتی در خانه‌ها نیز پخته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد نمی‌دانند خاستگاه این غذا اردبیل است. تاریخچه رشته پلو به شهرهای دیگری چون کرمانشاه و مشهد نیز بر می‌گردد. البته چیزی که اهمیت دارد این است که رشته پلو یک غذای کاملا ایرانی است. برای تهیه رشته پلو برنج را در آب جوش می‌ریزیم و بعد از چند دقیقه رشته را به آن اضافه می‌کنیم.

بعد از نرم شدن رشته‌ها، باید برنج و رشته را آبکش کنیم. سپس ته دیگ دلخواه را ته قابلمه می‌گذاریم و برنج را دم می‌کنیم. گوشت‌ها را با پیاز ترکیب و آن‌ها را قلقلی می‌کنیم. قلقلی‌ها، کشمش‌ها و خرماها باید کمی با روغن و ادویه جات تفت داده شوند. بعد از دم کشیدن برنج، گوشت و خرما و کشمش را روی آن می‌چینیم. رشته پلو جزو غذاهایی است که به تنهایی سرو می‌شود و نیاز به برنج ندارد.

باسترماپلو

باسترماپلو نام غذایی سنتی در استان اردبیل است که اصالت آن به بادکوبه (باکو) بر می گردد و بومی شهرستان آستارا نیز هست.

خاص‌ترین پلوهای اردبیلی

باسترما به معنی مدفون شده است و به این دلیل این نام را بر غذا گذاشته اند که مواد ترکیبی آن هنگام سرو دیده نمی‌شود. مرغ، رب ازگیل، گردو، برنج، زعفران، پیاز، کره، رب بِه، رب آلوچه و سیب‌زمینی مواد اولیه این غذای خوشمزه را تشکیل می دهند و آشپزها با استفاده از آنها طعمی کم نظیر خلق می کنند. نحوه سرو این غذا بسیار جالب است چرا که پس از طبخ و آماده سازی درون قابلمه‌های کوچک و تک‌ نفره سرو می شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید