غذاهای محلی هر دیاری برگرفته از اقلیم و فرهنگ آن دیار است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره چند غذای محلی همدان که باید امتحان کرد، بدانید.

کوفته همدانی

سلام نو _ سرویس گردشگری: وقتی به شهری جدید سفر می کنید یکی از چیزهایی که اصلا نباید آن را نادیده بگیرید امتحان غذاهای آن شهر است، غذاهایی که به خوبی بخشی از فرهنگ شهر را برایتان بازگو می کنند. همدان از باستانی ترین استان های کشور است، استانی با تاریخ طولانی و البته غذاهای خوشمزه. معروف ترین غذاهای سنتی این استان آبگوشت و آش است که نقش مهمی را در عادات غذایی سالم این استان بازی می کنند. اما در عین حال غذاهای همدان تنوع جالب و طعم خوشمزه ای دارند که باید در سفر به این استان آن ها را امتحان کرد.

غذاهای محلی و خوشمزه همدان

آش خشکبار

بیشتر رژیم غذایی مردمان این دیار را غذاهای رقیق و آبکی مثل آبگوشت تشکیل می دهد البته در همین غذاهای رقیق هم تنوع جالب توجهی وجود دارد که به خوبی همه ی سلیقه ها را راضی می کنند. خوشکبار یکی از خوشمره ترین و در عین حال سالم ترین خوراکی هایی هستند که معمولا به عنوان میان وعده در فاصله ی بین وعده های اصلی غذا استفاده می شوند.

چند غذای محلی همدان که باید امتحان کرد!

حالا اگر از این خشکبارهای متنوع در پخت غذاها استفاده شود غذاهایی درست می شود که واقعا نمی توان طعم بینظیر ان ها را نادیده گرفت. انواع خشکبار شامل آلو خشک، آلبالو خشک، برگه زرآلو و … هستند که مزه ی غذا را ملس و دوست داشتنی می کنند و تجربه های غذایی متنوعی را به شما هدیه می دهند. در همدان از انواع خوشکبار برای پختن آشی به اسم آش خشکبار استفاده می شود که مواد لازم آن سبزی آش، گوشت استخوان‌دار، خشکبار( آلبالو خشک، برگه‌ هلو، آلو ترش خشک)، رشته، شیره‌ انگور، حبوبات (نخود، لویبا، ، عدس)، پیاز و نعناع است.

آبگوشت قرمه‌ همدان

ترکیب آبگوشت و قرمه سبزی! کمتر کسی پیدا می شود که بگوید من قورمه سبزی دوست ندارم! حالا در همدان غذایی هست که طعم آبگوشت را با قورمه سبزی ترکیب کرده و آبگوشت خوشمزه ای به اسم آبگوشت قورمه را به وجود آورده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ است که مزه ی منحصربفردی را ایجاد کرده است.

چند غذای محلی همدان که باید امتحان کرد!

آش برنج همدان

یکی از آش های معروف این استان آش برنج است، غذایی سالم و محبوب که با داشتن موادی مثل عدس، برنج و آب قلم بسیاری از مواد معدنی که بدن به آن ها احتیاج دارد را تامین می کند. جالبه بدانید که این آش مخصوصا برای درمان سرما خوردگی خیلی مفید است برای همین در فصل سرد زمستان تبدیل به غذایی پرطرفدار می شود.

کوفته همدانی

هر نقطه از ایران دارای کوفته‌های متنوع است که لقب یکی از خوش‌طعم‌ترین کوفته‌های ایرانی به کوفته همدانی تعلق می‌گیرد. این کوفته نیز دارای نکات مخصوص به خود است و از موادی نظیر گوشت گوسفند، نخود، لپه، برنج تهیه می‌شود و با موادی مانند تخم‌مرغ آب‌پز، خرما، کشمش، پیازداغ، گردو و غیره پر می‌شود و در سس تهیه‌شده از رب گوجه‌فرنگی و سرکه و آلو می‌پزد. کوفته یکی از غذاهای معروف همدان است و با دورچین‌هایی مانند سبزی‌خوردن، ماست، ترشی فصل و غیره سرو می‌شود.

آش اماج همدان

آش اوماج یا آش اماج نیز از دیگر غذاهای محلی همدان و سایر نقاط ایران با رسپی ها متفاوت است. این آش یکی از بهترین آش‌ها برای فصول سرد سال است.

چند غذای محلی همدان که باید امتحان کرد!

آش اوماج از موادی نظیر آویشن، پیاز و عدس تهیه می‌شود؛ اما نکته اصلی این آش طرز تهیه اوماج است. برای تهیه اوماج باید آرد، زردچوبه، نمک و کمی آب را باهم ترکیب کرد تا زمانی که ترکیب حاصل به شکل خمیر درآید در این مرحله باید آن را رنده کرد و در معرض هوای آزاد قرارداد تا خشک شود. معمولاً اوماج در اواسط پخت به آش اضافه می‌شود.

آش اوماج برعکس سایر آش‌های ایرانی تنها با نعناع داغ یا آویشن سرخ‌شده در روغن حیوانی سرو می‌شود. این آش عموماً در فصل بهار که زمان رویش آویشن است بیشتر طبخ می‌شود. معمولاً آش اوماج در هنگام بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا به‌صورت نسبتاً گرم و با آویشن فراوان به بیمار خورانده می‌شود.

کباب سرداشی

سرداشی یکی از غذاهای معروف همدان است که شاید اغلب ما ایرانی‌ها نام آن را تابه‌حال نشنیده باشیم. این کباب خوش‌طعم با موادی نظیر سیب‌زمینی، پیاز، گوشت گوسفند، فلفل قلمی، گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. به بیان ساده می‌توان گفت کباب سرداشی تلفیقی از کتلت گوشت و کباب تابه‌ای است اما نکته اصلی این کباب این است که از گذشته دور تا به امروز کباب سرداشی در تنور نان سنگک طبخ می‌شد.

چند غذای محلی همدان که باید امتحان کرد!

پخت این کباب روی گاز تغییر بر روی رسپی اصلی این کباب است البته امروزه با توجه به کم شدن تعداد تنورها می‌توان کباب سرداشی را فر نیز پخت. طعم‌دهنده اصلی این مرزنجوش یا نعناع تازه است که باید همراه با گوشت نسبتاً چرب به‌خوبی ترکیب شود. همدانی‌ها معمولاً این کباب را دورچین لیموترش، ماست، دوغ و سبزی‌خوردن میل می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید