فاصله تهران تا کندوان چالوس حدود نود کیلومتر است که با فرض روان بودن ترافیک می تواند در عرض حدود دو ساعت طی شود.

فاصله تهران تا کندوان چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: جاده چالوس جاده ای با حدود نود سال قدمت است که دو شهر کرج و چالوس را در طی یک مسیر صد و شصت کیلومتری به یکدیگر متصل می کند. این جاده از آغاز بهره برداری خود در سال ١٣١٢ تاکنون به عنوان محبوب ترین و پر ترافیک ترین محور مواصلاتی تهران به شمال مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است.

اگر قرار باشد چند مورد از مشهورترین نمادها و جاذبه های گردشگری جاده چالوس را فهرست کنیم تونل کندوان بی شک یکی از نخستین نام هایی است که به ذهن می آید. این تونل که حدود هزار و نهصد متر طول دارد در سال ١٣١٧ افتتاح شده است. تونل کندوان در طول قرن اخیر همواره به عنوان تصویری یگانه از جاده چالوس در ذهن مسافران این جاده ثبت شده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی بیشتر این تونل و همچنین فاصله تهران تا کندوان چالوس بپردازیم. با ما همراه باشید.

فاصله تهران تا کندوان چالوس چقدر است؟

فاصله تهران تا کندوان چالوس حدود نود کیلومتر است. تونل کندوان در واقع در مرز تقریبی دو استان البرز و مازندران قرار گرفته است و می توان آن را شمالی ترین نقطه استان البرز و جنوبی ترین نقطه استان مازندران دانست. جالب تر اینکه این تونل درست در وسط دو شهر تهران و چالوس قرار گرفته است و فاصله آن با شهر چالوس نیز حدود نود کیلومتر می باشد.

اگرچه فاصله تهران تا کندوان چالوس نود کیلومتر است؛ اما طی نمودن این فاصله بیش از یک نود کیلومتر معمولی از شما زمان خواهد گرفت. چرا که جاده چالوس همانطور که می دانید جاده ای بسیار پر پیچ و خم است و گردنه ها و پیچ و قوس های فراوانی در مسیر آن وجود دارد. شما می توانید فاصله تهران تا کندوان چالوس را با فرض روان بودن ترافیک در عرض حدود دو ساعت طی نمایید.

فاصله تهران تا کندوان چالوس

مراسم افتتاح تونل کندوان

ماجرای ساخته شدن تونل بزرگ کندوان

اولین کلنگ احداث تونل کندوان زمانی زده شد که دو سال از افتتاح جاده چالوس می گذشت. تا پیش از به بهره برداری رسیدن این تونل راه بین کرج تا چالوس حدود پانزده دقیقه طولانی تر بود. چرا که مسافران مجبور بودند در این قسمت از مسیر، کوه را به طور کامل دور بزنند. اما ضرورتی که باعث می شد رضاشاه پهلوی پروژه ساخت تونل کندوان را با جدیت پیگیری کند هرگز کوتاه تر کردن مسیر، آن هم به اندازه پانزده دقیقه نبود. بلکه این ضرورت ناشی از امنیت بسیار پایین جاده چالوس در این ناحیه بود. مسیر دایره ای شکلی که مسافران تا پیش از ساخت تونل کندوان مجبور بودند طی نمایند مسیری با شیب بسیار تند و مشرف به دره ای عمیق و هولناک بود. بنابراین فاکتورهای ایمنی جاده بودند که احداث تونل کندوان را ضروری ساختند.

ساخت تونل کندوان سه سال به طول انجامید. این تونل در اردیبهشت سال ١٣١٧ و با حضور شخص رضاشاه به بهره برداری رسید. می توان گفت که پروژه ساخت تونل کندوان حتی از پروژه ساخت خود جاده چالوس نیز دشوارتر بود و دردسر بیشتری به همراه داشت. برای ساخت این تونل لازم بود که قلب کوهستان را شکافت. آن هم در دهه های ابتدایی قرن گذشته که سطح تکنولوژی ها و ابزارآلات راهسازی به هیچ وجه قابل قیاس با اکنون نبود. به دلیل همین دشواری ها بود که رضاشاه مجبور شد دستمزد کارگران این پروژه را تا پنج ریال بالا ببرد. دستمزدی که در آن زمان بسیار زیاد و غیر عادی به شمار می رفت.

طراح و نقشه بردار ارشد پروژه ساخت تونل کندوان یک آرشیتکت لهستانی به نام چرنتلسکی بود. کارگزاران و پیمانکاران این پروژه نیز کمپانی های بریتانیایی و آلمانی بودند. کل هزینه ساخت این تونل حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان بود. این مبلغ به طور کامل از عایدی مالیاتی سه کالای قند، چای و شکر تامین گردید.

فاصله تهران تا کندوان چالوس

هفت برادران جاده چالوس

هفت برادران

نام صخره های سنگی هفت برادران به نوعی با نام تونل کندوان گره خورده است. این ستون های سنگی با شکل کله قندی خود یکی از مشهورترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری جاده چالوس به شمار می روند. این صخره ها که تعداد آنها هفت عدد است با نام قلعه هفت برادران نیز شناخته می شوند.

این قلعه درست پس از تونل کندوان واقع شده است و اولین صخره آن به محض خروج از تونل دو کیلومتری کندوان مقابل دیدگان شما ظاهر می شود. جالب است بدانید که این صخره ها در واقع صخره های طبیعی نیستند. بلکه باقیمانده های کنده کاری کارگران در زمان ساخت جاده چالوس می باشند. این مساله نیز به نوبه خود جذابیت این ستون های سنگی غول پیکر را افزایش می دهد.

در پایین این صخره ها یک دره بسیار عمیق، مه آلود، زیبا و تا حدودی دلهره آور قرار گرفته است که ترکیب منظره آن با قلعه هفت برادران کیفیت باشکوهی را به این قسمت از جاده چالوس می بخشد. بر فراز یکی از این هفت صخره یک دیلم نیز دیده می شود. این دیلم در زمان ساخت جاده چالوس توسط یکی از کارگران به کار گرفته شده است و اکنون به نشانه یادگار بر بالای یکی از صخره های هفت برادران قرار داده شده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید