کرمانشاه طبیعتی دل‌انگیز دارد به همین جهت با ما همراه باشید و بیشتر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه که باید دید بدانید.

تالاب هشیلان کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان کرمانشاه یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود؛ زیرا نزدیک به ۴۰۰۰ جاذبه ددر این استان وجود دارد. شهر کرمانشاه مرکز این استان و همچنین پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر کردنشین ایران است. اگر سلیقه‌ سفری متنوع را دارید، سفر به کرمانشاه برایتان لذت‌بخش و متنوع خواهد بود، زیرا می‌توانید با دیدن آثار باستانی و تاریخی در دالان تاریخ ایران چرخی بزنید و سپس با لمس طبیعت این منطقه، پهنه‌های بکر و بیکران کشور را ببینید.

کوه و غاری شگفت‌انگیز در کرمانشاه

کوه بیستون

کوه بیستون، کوهی بلند از جنس سنگ آهک در شهرستان هرسین در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه است که علاوه بر کتیبه داریوش بزرگ، ۲۸ اثر تاریخی این کوه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. کوه بیستون در زمان پارینه‌سنگی محل اسکان انسان‌های شکارگر بود که برای استقرار فصلی خود از غارهای دامنه جنوبی استفاده می‌کردند. غار شکارچیان اولین غار بیستون بود که در سال ۱۳۲۸ توسط انسان‌شناسی آمریکایی برای دو هفته کاوش شد و همین موضوع منجر به کشف هزاران ابزار سنگی از دوره پارینه‌سنگی میانی شد.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه که باید دید!

در طی این کاوش همچنین بقایای استخوان حیواناتی مثل اسب با قدمتی حدود ۷۰ تا ۴۰ هزار سال به دست آمد. در این میان بخشی از استخوان ساعد یک انسان نیز کشف شد که ممکن است به انسان نئاندرتال یا انسان اوایل دوره پارینه‌سنگی جدید مرتبط باشد. علاوه بر این، در غارهای دیگر کوه بیستون نظیر غار مرخرل، غار مر تاریک و غار مرآفتاب آثار سکونت انسان نئاندرتال پیدا شده است.

کوه بیستون در کنار جنبه‌های تاریخی‌اش، تاثیر زیادی در ادبیات ما داشته است و در بین ایرانی‌ها به‌عنوان کوهی مقدس یاد می‌شود. یکی از این تاثیرها را می‌توان در منظومه خسرو و شیرین از نظامی گنجوی مشاهده کرد که در آن از عشق وافر فرهاد به شیرین گفته شده است. داستان از این قرار است، خسرو پرویز از پادشاهان نامی ساسانی که خود نیز شیفته شیرین بود، به فرهاد می‌گوید اگر بتواند کوه بیستون را به‌طور کامل بکند، اجازه ازدواج با شیرین را به او می‌دهد.

خسرو پرویز که فکرش را نمی‌کرد، فرهاد در این زمینه به موفقیت برسد، با مشاهده سال‌ها تلاش او در کندن کوه و پیشرفت کارش، نگران می‌شود و به پیشنهاد خرمندان دربارش به فرهاد اطلاع می‌هد که شیرین مرده‌ است.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه که باید دید!

فرهاد با شنیدن این خبر دروغین، تیشه‌اش را بر زمین می‌زند و در دم جان می‌سپارد. شاید جالب باشد بدانید که دیواره بیستون با عرض ۵۰۰۰ متر، از فنی‌ترین دیواره‌های سنگ‌نوردی دنیا و پنجمین دیواره مرتفع جهان به حساب می‌آید؛ ضمن اینکه آن را به‌عنوان اورست صخره‌های دنیا و مرتفع‌ترین دیواره ایران می‌شناسند.

غار دو اشکفت با قرارگیری در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، شامل دو غار در مجاور یک‌دیگر می‌شود. این غارها کهن‌ترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه به‌ شمار می‌روند و از جاهای دیدنی کرمانشاه هستند. با توجه به مطالعات باستان‌شناسی انجام‌شده، این غار در دوران پارینه سنگی میانی (۱۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش) محل سکونت انسان (احتمالاً نئاندرتال) بوده‌ است. اگر فرصت مناسبی برای کوهنوردی دارید، بهتر است به دیدن منظره‌ی شهر از پارک کوهستان قانع نشوید و از غار دو اشکفت به تماشای این منظره بنشینید.

سراب و تالاب‌های دیدنی کرمانشاه

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر یکی از مقاصد مهم گردشگری در شمال غرب کرمانشاه به شمار می‌رود. گل‌های نیلوفر که در بستر دریاچه زندگی می‌کنند، سوژه‌ای عالی برای عکاسان جلوه‌های ناب طبییعی هستند و همین ویژگی‌ هرساله گردشگران بسیاری را به سوی دریاچه سراب نیلوفر می‌کشاند.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه که باید دید!

سراب نیلوفر در حاشیه روستایی به همین نام، در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد. این مجموعه تفریحی در ابتدای منطقه «سنجابی» و در دامنه کوه‌های «کماجار» واقع شده است. سراب نیلوفر مملو از نیلوفرهای آبی است که در نیمه اول سال غنچه‌ها و برگ‌های آن‌ها سر از آب برمی‌آورند و سطح زیادی از آن را می‌پوشانند. وزش باد روی تالاب سبب حرکت گل‌ها می‌شود و منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

سراب نیلوفر در واقع دریاچه‌ای طبیعی با وسعت ۱,۳۳۱ هکتار است که از تعدادی چشمه در کف و اطراف آن تغذیه می‌شود. آب زلال و شفاف دریاچه سبب می‌شود که در تمام طول سال ریشه و ساقه‌های نیلوفرهای آبی قابل دیدن باشند. در صورتی که بارندگی سالانه خوب باشد، تالاب در طول سال پرآب است و عمق بخش‌هایی از آن به ۳۲ متر می‌رسد. این تالاب دارای غارهای زیرزمینی است. آب دریاچه سراب نیلوفر نوعی مواد معدنی خاص دارد که شرایط رشد نیلوفرها را فراهم می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه که باید دید!

سراب نیلوفر یکی از زیست‌بوم‌های مهم انواع ماهی، مرغ ماهی خوار و غازهای وحشی به شمار می‌رود. تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در فصل زمستان به سراب نیلوفر سفر می‌کنند و همین موضوع این منطقه را به یکی از نواحی مهم پرنده‌نگری کشور تبدیل کرده است.

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان از مکان های دیدنی کرمانشاه در حدود ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر است و اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه، آن را به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام کرده است. حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت‌های تقریبی ۱۰۰ مترمربع تا حدود یک هکتار در این تالاب جای گرفته‌اند که در فصل زمستان و در روزهای پر باران، بر اثر افزایش دبی آب تالاب، تعدادی از آن‌ها زیر آب پنهان می‌شوند. نام تالاب بر اساس گویش کردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است. بدین ترتیب نام هشیلان به معنی لانه ماران است؛ چراکه در این تالاب تعداد زیادی مار به ویژه مار آبی و مار چلیپر زندگی می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید