غذاهای گرگانی جالب و خوش طعم هستند، در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و درباره خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان بدانید.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر گرگان نیز با داشتن غذاهای محلی متنوع، توجه عاشقان شکم گردی را به خود جلب کرده است. غذاهای محلی گرگان طیف وسیعی دارند؛ از آش‌ها گرفته تا انواع خورشت و پلوها که مانند آن‌ها را در هیچ کجای ایران نمی‌توانید پیدا کنید. غذاهایی که در اغلب در بهترین رستوران های گرگان یافت می‌شود و طعم دلپذیرشان سفرتان را به یاد ماندنی‌تر می‌کند.

غذاهای هیجان انگیز و خوشمزه گرگانی

بولامه

اگر بولامه را ببینید، در نگاه اول ممکن است فکر کنید که حلیم است اما این غذا با اینکه شبیه حلیم است، اما فرایندی کاملاً متفاوت دارد. بولامه بیشتر در مراسم مختلف مثل تولد نوزاد یا جشن‌های زنانه برای پذیرایی از میهمانان طبخ می‌شود. برای تهیه این غذای محلی گرگان می‌بایست برنج را از روز قبل بخیسانیم سپس برنج خیسانده شده را سرخ می‌کنیم و با مدت 8 ساعت آن را در آب می‌جوشانیم تا به صورت خمیری درآید و روغن اضافی آن می‌بایست جدا شود و سپس مقداری شکر به خمیر اضافه می‌کنیم. این فرایند زمان‌بر است اما نتیجه‌ای کاملاً خوشمزه و مقوی به نام بولامه دارد!

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان

ماش پتی خارش

یکی از غذاهای گرگانی ها "ماش پتی خارش" نام دارد که به فارسی می‌شود خورشت ماش! خورشت ماش را بیشتر در فصل‌های زمستان و بهار می‌پزند و یکی از غذاهای پرخاصیت و مغذی ترکمن ها به شمار می‌رود. ماش، لوبیا چشم بلبلی، اسفناج، کدو تنبل خرد شده، لبو، آرد، رب انار، سیر و ادویه جات از ترکیبات این خورشت خوشمزه محسوب می‌شوند و معمولاً گرگانی ها پلو با کوکو سیب زمینی را در کنار این خورشت میل می‌کنند.

خورشت ساک

گرگانی ها یک خورشت خوش عطر و طعم دارند به اسم خورشت ساک؛ این خورشت از آن دست غذاهایی است که فقط باید در استان گلستان بخورید تا از طعم اصیل آن لذت ببرید. اگر در مناسبت‌های خاص در گرگان باشید، خواهید دید که این غذا به عنوان غذای نذری پخته می‌شود و عطرش هوش از سرتان می‌برد و شانس این را خواهید داشت که این غذای خوشمزه را امتحان کنید. گوشت گوسفند یا بره، روغن، سیر، پیاز، اسفناج، آرد و نخود مواد اصلی خورشت ساک را تشکیل می‌دهند و این خورشت را که از غذا های معروف گلستان است، معمولاً با زرشک پلو یا پلوی ساده میل می‌کنند.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان

نخود پلو گرگانی، یک غذای محلی خوشمزه

نخود پلو گرگانی با کشمش، یکی از غذاهای مشهور و مجلسی استان گلستان است که طرز تهیه سنتی آن به ثبت ملی رسیده است. این غذا از محبوبیت بالایی در شهرستان گرگان و روستاهای اطراف از جمله روستای زیارت، کلاجان، قاجار و ... برخوردار است و معمولا با بورانی اسفناج سرو می‌شود. نخود پلو گرگانی، یکی از غذاهای ثابت مراسم عروسی و عزا و همچنین سفره سحری و عید فطر در استان گلستان است.

نخود پلو گرگانی با گوشت گوسفند پرچرب درست می‌شود و بسیار خوشمزه است. برنج، نخود و کشمش، گوشت گوسفندی، رب آلوی جنگلی، پیاز، نمک، فلفل و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی مخصوص هستند که به‌دلیل دارا بودن کلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین، غذایی مقوی و سالم به شمار می‌آید.

مواد لازم برای چهار نفر

۳ پیمانه برنج

یک پیمانه نخود

یک پیمانه کشمش

۲ قاشق غذاخوری رب انار ترش

۳۰۰ گرم گوشت

۲ عدد پیاز متوسط پوست کنده و نگینی خرد شده

نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان

طرز تهیه نخود پلو

نخودها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نرم شوند و نفخ آن‌ها از بین برود. سپس آن‌ها را در یک قابلمه آب بپزید. برنج را نیز از چند ساعت قبل در آب ولرم و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید. برنج را پس از حدود ۱۰ دقیقه، زمانی که دانه‌های آن نرم شدند، آبکش کنید و کنار بگذارید.

پیازهای نگینی خرد شده را در یک تابه با کمی روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس تکه‌های گوشت را در تابه بریزید و آن‌ها را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. در ادامه فلفل و زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز بیفزایید و پس از دو دقیقه تفت دادن، نصف استکان آب در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد. پس از پخت گوشت و خشک شدن آب، نخودها و کشمش سرخ شده را به‌همراه رب انار در تابه بریزید و مواد را مخلوط کنید.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان

در یک قابلمه، ته‌دیگ مورد نظر خود را قرار دهید. سپس برنج و مخلوط گوشت را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید و نخود پلو را روی حرارت ملایم گاز دم کنید. نوش جان!

نکات مهم برای تهیه نخود پلو

نخود پلو را می‌توانید با مرغ یا کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده هم درست کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید