سفر به گرگان خاطره‌انگیز می‌شود اگر از بهترین جاذبه های دیدنی گرگان با صبر و حوصله بازدید کنیم.

بهترین جاذبه های دیدنی گرگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شمال ایران با جنگل های سرسبز و دریای خزر از پرطرفدارترین مناطق ایران برای سفر و گشت و گذار است. گرگان مرکز استان گلستان یکی از سه استان کناره دریای خزر است که از متنوع ترین شرایط محیطی را دارد. در همین شهر می توانید زیباترین جاذبه های طبیعی مثل کوه، بیابان، دریا، رودخانه، زمین کشاورزی، جنگل، تالاب، دشت و چمنزار را ببینید.

جاذبه‌های دیدنی گرگان که نباید از دست داد!

دیوار دفاعی گرگان

یکی از جالب‌ترین جاهای تماشایی گرگان، دیوار دفاعی گرگان است که نام‌های دیگر آن دیوار سرخ، دیوار بزرگ گرگان و دیوار بزرگ اسکندر هستند. این دیوار در میان اهالی منطقه به مار سرخ نیز شهرت دارد، دلیل این نام‌گذاری هم این است که اگر از بالا به این دیوار نگاه کنید شبیه یک مار طویل قرمز رنگ به نظر می‌رسد. این دیوار در حقیقت یک دیوار باستانی است که قدمت آن به قرن پنجم و ششم می‌رسد و نقطه شروع آن کرانه‌های دریای خزر است و تا ارتفاعات شمال شرق کلاله امتداد یافته‌است. این دیوار که یادآور دیوار معروف چین است.

بهترین جاذبه های دیدنی گرگان

روی هم رفته این دیوار تاریخی حدود ۱۹۵ کیلومتر طول دارد و جالب است بدانید که این دیوار بعد از دیوار معروف چین به عنوان دومین دیوار دفاعی در کل دنیا شناخته شده‌است. بر اساس شواهد تاریخی موجود این دیوار نیز همانند دیوار بزرگ چین برای مقاصد دفاعی در جنگ‌ها ساخته شده‌است. در خصوص نام فردی که این دیوار به دستور وی بنا شده‌است بین کارشناسان تاریخی اختلاف نظر وجود دارد.

برخی ساخت این دیوار را به انوشیروان ساسانی نسبت می‌دهند و به باور برخی منایع دیگر این دیوار در زمان یزدگرد اول بنا شده‌است و ساخت آن در زمان انوشیروان ساسانی به تکمیل رسیده‌است. گفتنی است بیشتر قسمت‌های این دیوار که عمدتا از مصالحی مانند چوب، آجر قرمز رنگ و همچنین سنگ ساخته‌ شده‌اند، با گذشت زمان و با توجه به قرارگیری در معرض فرایندهای طبیعی از بین رفته‌است، با این حال همچنان بخش اصلی آن پا بر جا مانده‌است.

نشانی: استان گلستان، گرگان، کلاله، منطقه پیشکمر

ناهارخوران

ناهارخوران از معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان و زیباترین جنگل‌های ایران است. اگر به این شهر سفر نکرده باشید هم حتما نام این جنگل را شنیده‌اید. ناهارخوران در هر فصل و هر زمانی بی‌اغراق بسیار زیبا و دیدنی است.

بهترین جاذبه های دیدنی گرگان

ناهارخوران زیبا با درختان انبوه و هوای مطبوعش به خاطره‌ای شیرین از بهار و البته خاطره‌ای فراموش ‌نشدنی از پاییز طلایی بدل می‌شود. تابستان هم که دیگر جای توصیه و نصیحتی باقی نمی‌گذارد.

ناهارخوران درختانی بلند و انبوه دارد. برای دیدن آن باید به چهار کیلومتری جنوب شهر گرگان بروید و اصلا هم لازم نیست نگران مکانی برای نشستن و برپا کردن وسایل پیک‌نیکتان باشید چون در آن آلاچیق‌ها و امکانات گردشگری وجود دارد.

مساحت ناهارخوران حدود ۱۷۰ کیلومتر است. اجازه بدهید تا از تصویری رویایی درباره این جنگل برایتان بگوییم و بعد به سراغ معرفی نقطه دیگری از گرگان برویم؛ جنگل‌های سبز انبوه را در نظر بگیرید که از میانشان رودی زیبا و پرخروش به نام زیارت می‌گذرد.

زیباترین و بهترین جاذبه‌های گرگان

تورنگ تپه

تورنگ تپه نام یکی از تپه های باستانی در مجاورت روستایی به همین نام است که از توابع استان گلستان و شهرستان گرگان بوده و تقریباً ۲۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

گذشته از این که در مجاورت تپه‌ باستانی تورنگ تپه یک استخر طبیعی و بزرگ وجود دارد باید در ارزش تاریخی این تپه توجه ویژه ‌ای کرد، چرا که باستان شناسان عقیده دارند که قدمت این تپه و زندگی در آن به ۵ هزار سال قبل می ‌رسد.

بهترین جاذبه های دیدنی گرگان

کاوش ‌های باستان ‌شناسی در تورنگ تپه نشان می ‌دهد که مردمانی سخت‌کوش در این منطقه فعالیت داشته اند و هم اکنون نیز می ‌توانید آثار باستانی موجود در این تپه را در بازدید از این منطقه مشاهده کنید.

در این تپه باستانی ده ها اثر تاریخی و اشیای قیمتی از جنس طلا، نقره و برنز کشف شده است. بسیاری از باستان شناسان در نقاط مختلف ایران و حتی سایر کشورهای جهان راهی این منطقه شده و سعی کرده‌اند به زوایای بسیار زیادی از زندگی بشر در هزاره های قبل دست پیدا کنند، اما متاسفانه صنعت گردشگری ایران همت چندانی جهت معرفی این منطقه نکرده است و هم اکنون توسط تعداد محدودی از مسافران مورد بازدید قرار می‌گیرد.

دریاچه توشن

در چهار کیلومتری از جنوب گرگان روستای زیبایی وجود دارد که توشن نام داشته و یکی از روستاهای دهستان انجیرآب است. هرچند توشن خود یک منطقه گردشگری محسوب می شود، اما دریاچه آن جایگاه ویژه ای داشته و اغلب کسانی که راهی این روستای زیبا می شوند، با هدف تفریح و گشت و گذار در جوار دریاچه توشن به این منطقه می روند.

بهترین جاذبه های دیدنی گرگان

یکی از موقعیت های مهم در این منطقه، فاصله محدود دریاچه به جنگل های بسیار زیبای النگدره است. شما می توانید در اطراف این دریاچه جلوه ای بی نظیر از کوه ها، جنگل ها و مراتع را ببینید که زیبایی خیره کننده ای را خلق کرده اند.

جمعیت بسیار زیادی که همواره در کناره های دریاچه توشن مشغول تفریح و خوشگذرانی هستند گواه مطلوبی بر جذابیت های کم نظیر این منطقه خواهند بود.

مسیر دسترسی به این دریاچه یک جاده جنگلی است و بهتر خواهد بود به آرامی رانندگی کنید تا از زیبایی های مسیر نهایت استفاده را ببرید. عصرها حال و هوای دیگری در اطراف دریاچه وجود دارد. اگر می خواهید رقص ماهیان رنگارنگ در آب های زلال دریاچه را ببینید، بهتر است عصر را در کنار دریاچه اتراق نمایید. قطعا بازدید از دریاچه توشن یکی از برترین تجارب شما در مسافرت به استان گلستان خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید