چالوس پر از جاذبه‌های طبیعی است و رفتن به هر یک از این جاذبه‌ها تجربه‌ای فوق‌العاده رقم می‌زند، با ما همراه باشید و درباره دو مرداب بی‌همتا در چالوس بیشتر بدانید.

دو مرداب بی‌همتا در چالوس

سلام نو _ سرویس گردشگری: چالوس، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شهرهای استان مازندران است که سالانه پذیرای بسیاری از هم‌وطنان عزیزمان و طبیعت‌دوستان قرار دارد. نکته‌ای که این شهر را از دیگر شهرهای استان مازندران برجسته‌تر کرده است، مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای متعدد اطراف این شهر است که کوه‌، جنگل، دریا، مرداب را در کنار هم دارد.

مرداب هسل، رؤیایی رنگی

مرداب هسل یا تالاب کَنّیچال یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز استان مازندران است. سطح این مرداب به قطر نیم‌سانتی‌متر با جلبک پوشیده شده است و در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شود. این مرداب را در نزدیکی‌ روستاهای سرسبز و تماشایی طلاجو و سینوا و در دل جنگل مشل می‌توانید ببیند.

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چالوس است که همچون زیبایی خفته در میان جنگلی سرسبز با درختان سربه فلک کشیده و انبوه پنهان است. برای رسیدن به این مرداب رویایی و زیبا باید در دل جنگلی سحرانگیز پیاده‌روی کنید و هرچه به‌سمت آن پیش بروید، متوجه اسیدی شدن و ترش مزه بودن هوا خواهید شد و این نوید دهنده نزدیک شدن به این مکان شگفت‌انگیز است.

دو مرداب بی‌همتا در چالوس

وقتی به مرداب هسل برسید، خواهید دید که درختان و گیاهان همچون مرواریدی آن را احاطه کردند و جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. این مرداب در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن در زمانی که بیشترین آب را دارد، کمتر از یک هکتار است. در مطالعات و اندازه‌گیری‌های سال ۱۳۸۵، مساحت مرداب حدود ۳,۸۰۰ متر بوده است. عمق آب در این بازه در عمیق‌ترین نقطه که در سمت جنوب غربی قرار داشت، ۲/۳۰ متر و عمق آن با اتکا به داغ‌آب موجود بر تنه درختان و سنگ‌ها در زمان ظرفیت کامل ۴/۴۰ متر بوده است. در گذشته حجم آب هسل بیشتر بود و در بعضی از نقاط عمق به بیش از ۱۵ متر نیز می‌رسید.

آب مرداب هسل از کف و کانون آن می‌جوشد و هیچ رود یا جویباری به آن نمی‌ریزد. در پایین دست تالاب چشمه‌ای از زیر درختی کهنسال می‌جوشد و در واقع این چشمه زیرآب هسل محسوب می‌شود. در سمت شرقی مرداب شیاری وجود دارد که هنگامی که به‌ندرت آب سر ریز می‌کند، از آن شیار به‌سمت دره چالوس رود سرازیر می‌شود. پرحجم‌ترین آب موجود در مرداب هسل از ریزش باران‌های موسمی است که در نیمه دوم فصل پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد. این مرداب در بعضی از سال‌ها کم آب می‌شود و آب آن تاکف فرو می‌نشیند.

دو مرداب بی‌همتا در چالوس

در مرداب هسل گویی زندگی ساکن است و زمان در آرامش و سکون سپری می‌شود. در این مرداب هیچ موج و حرکت آبی وجود ندارد و سطح آن به‌اندازه نیم سانتی‌متر با جلبک پوشیده شده و هیچ جای درزی باقی نمانده است. این جلبک‌ها در قسمت‌هایی که زیر سایه درختان قرار دارند به رنگ سبز دیده می‌شوند و هرچه به کانون مرداب نزدیک‌تر می‌شوند نارنجی و در نهایت در برابر نور خوشید به رنگ سرخ روشن در آمده و جلوه‌گری می‌کنند.

مرداب هسل یکی از جاهای دیدنی چالوس استان مازندران است. این مرداب در جنوب دو روستای طلاجو و سینوا در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس، ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزن آباد و در عمق جنگل معروف مشل موزی قرار دارد.

آدرس مرداب هسل: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری چالوس

مرداب کندوچال، مردابی شیرین در میان درختان جنگلی

مرداب کندوچال از جاهای دیدنی چالوس است و در میان جنگل انبوه فین قرار دارد. این تالاب یک هکتار وسعت و حدود ۴ تا ۵ متر عمق دارد. آب این مرداب از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود و شیرین است. غیر از درختان جنگلی که دور تا دور آن را فراگرفته‌اند، پیرامون و سطح مرداب نیز پر از نی و گیاهان مردابی است. این تالاب در ارتفاع ۷۳۰ متری دریا قرار گرفته است و مامن پرندگان و آبشخور وحوش است.

دو مرداب بی‌همتا در چالوس

بهترین فصل برای سفر به شمال کشور و شهر زیبای چالوس، فصل بهار و تابستان است. در این زمان طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد و سرسبزی و طراوت کل استان را پرکرده است. بسیاری از افراد نیز این دو فصل را برای بازدید از مرداب کندوچال و اقامت در جنگل فین انتخاب می‌کنند. البته اگر با گرما میانه‌ای ندارید و شرجی بودن هوای شمال اذیتتان می‌کند، بهتر است تابستان را فراموش کنید و در بهار، خصوصا اریبهشت‌ماه، برای رفتن به مرداب کندوچال اقدام نمایید. اریبهشت فصل گل‌های نیلوفر آبی است که کل سطح مرداب را پوشانده و جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر به آن داده است.

اگر عاشق فصل خزان و برگ‌های رنگارنگ پاییزی هستید، می‌توانید این فصل را برای سفر به مرداب کندوچال انتخاب نمایید، اما به فکر باران‌های پی‌درپی پاییزی نیز باشید و لباس گرم و تجهیزات مناسب را فراموش نکنید.

مرداب کندوچال در میان پارک جنگلی فین چالوس واقع شده است. بنابراین برای بازدید از این مرداب باید ابتدا وارد جنگل شوید. پارک جنگلی فین در 7 جاده چالوس- تهران و در بخش جنوبی این شهر واقع شده است. اگر با ماشین شخصی خود به سمت چالوس حرکت می‌کنید، 8 دقیقه قبل از رسیدن به شهر می‌توانید این پارک را ببینید.

دو مرداب بی‌همتا در چالوس

حتی اگر نمی‌خواهید به چالوس بروید، می‌توانید یک روز تعطیل را در نظر گرفته و سفر یک‌روزه‌ای به مرداب کندوچال داشته باشید. در این صورت باید جاده کندوان را در پیش گرفته و قبل از رسیدن به چالوس، بعد از پلیس‌راه، وارد پارک جنگلی فین شوید و یک روز به‌یادماندنی را برای خود و خانواده‌تان بسازید. برای پیدا کردن مسیر دقیق مرداب کندوچال از محلی‌های این منطقه سوال کنید تا دچار اشتباه نشوید و مسیر را گم نکنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید