یزد پر از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری است، با ما همراه باشید تا بدانیم بناهای عام المنفعه در یزد کجاست.

بناهای عام المنفعه در یزد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: از شواهد پیداست قدمت آبادانی شهر یزد به زمان های خیلی دور بر می گردد و آثار تاریخی به جا مانده از ساکنین یزد که امروزه به تماشای آنها می نشینیم نشان از فرهنگ و تمدن این مردم اصیل داشته است . فرهنگ و آداب و رسوم مردم یزد بسیار جالب است. مردم شهر یزد مرمی مهربان و صبور و دارای روحیه ای جنگنده هستند. در ادامه به تعدادی از جاهایی که برای خدمت رسانی به مردم تعبیه شده در یزد می‌پردازیم.

بناهایی همساز با اقلیم یزد

قنات زارچ

قنات زارچ در استان یزد، عنوان طولانی‌ترین قنات دنیا را دارد. طول این قنات ۱۰۰ کیلومتر است. این قنات از روستای فهرج آغاز می‌شود و پس از عبور از چندین روستا و محلات مختلف شهر یزد به طرف زارچ حرکت می‌کند.

بعد از ورود اسلام به ایران، مسجد تاریخی شهر یزد در حریم این قنات ساخته شد تا هم برای پر کردن آب‌انبار زیر مسجد و هم برای وضوگرفتن نمازگزاران از آن استفاده شود. از ویژگی‌های دیگر قنات زارچ می‌توان به مربعی بودن مقطع چاه‌های آن در مقایسه با همتایان دیگر اشاره کرد که مقطعی بیضوی یا دایره‌وار دارند. پیشینه حفر چنین چاه‌هایی به زمان زرتشتیان بر می‌گردد. قنات زارچ در تیرماه ۱۳۸۴ ثبت ملی شد.

بناهای عام المنفعه در یزد کجاست؟

آسیاب آبی اشکذر

شاید از ویژگی‌هایی که آسیاب آبی اشکذر را به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده است بتوان به معماری آن اشاره کرد. مقرنس کاری‌های داخلی، نقش‌های هندسی اطراف دیوارها، آجرکاری محوطه اصلی بنا و صحن آسیاب آبی اشکذر که هنرمندی خاصی در خود دارند، مجموعه‌ای بی‌نظیر خلق کرده‌اند. از دیگر خاصیت‌های این آسیاب این است که پایه‌ی فعالیت آن روی آب قرار دارد و ایجاد چنین آسیابی در منطقه‌ای کویری، باعث شگفتی است. این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام خان

حمام خان از جمله جاهای دیدنی یزد است که در مجموعه بازار خان وجود دارد و مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران و مسافران یزد به شمار می‌رود. قدمت حمام به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد و علت نامگذاری حمام به نام «خان»، به دلیل استفاده اعیان و اشراف بوده‌ است. این حمام قدیمی، امروزه به عنوان رستورانی بزرگ و جذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید در بازار و حمام خان یک گردش بی‌نظیر را تجربه کنید. سپس غذایتان را در حمام خان نوش جان و با یک فنجان کمر باریک چای، خستگی‌تان را در کنید. فضای سنتی حمام و معماری آن خیره کننده و یادآور شکوه معماری سنتی ایرانی است.

بناهای عام المنفعه در یزد کجاست؟

مدرسه ضیاییه

مدرسه ضیاییه نام یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد است که البته به زندان اسکندر نیز شهرت دارد. قدمت این بنای تاریخی به قرون هفت و هشت باز می‌گردد و از نظر تاریخِ هنر و معماری، بسیار بااهمیت است.

معماری مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر بسیار قابل توجه است و زیبایی منحصر به فردی دارد. در ساخت این بنای تاریخی، تنها از خشت خام استفاده و با هنرمندی خاصی تزیین شده است. گچبری‌های آبی لاجوردی و طلایی در کنار هم تصویری خیره‌کننده را پیش چشمتان نمایان می‌کند.

بنای بی‌مثال مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر را که یکی از دیدنی های یزد است باید از نزدیک ببینید و از این حجم هنرمندی و زیبایی شگفت‌زده شوید.

بناهای دیدنی و عام المنفعه یزد

میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد را در گذشته با نام میدان وقت ‌الساعت می‌شناختند. این میدان هنوز هم یکی از جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین و اولین ساعت‌های شهری در این میدان قرار دارد. برج ساعت یزد یک برج خشتی با پلان مکعب مستطیل است. در بالای این برج ساعتی بزرگ به چشم می‌خورد. این ساعت به دست فردی با نام ابوبکر ساخته شده است. او یکی از ساعت‌سازهای بزرگ شهر یزد بود. قدمت این ساعت به دوران قاجار باز می‌گردد. این موضوع نشان دهنده پیشرفته‌بودن شهر یزد در دوران قاجار است.

بناهای عام المنفعه در یزد کجاست؟

در ساخت این برج از تزئینات بسیار بی‌نظیر از قبیل تزئینات آجری و کاشی‌کاری‌های استفاده کرده‌اند که منقوش به خطوط آیات هستند. ساعت این میدان هنوز هم به‌خوبی کار می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که این میدان به یکی از نمادهای مهم و قدیمی یزد تبدیل شده است و اهمیت تاریخی بسیاری برای مردم شهر دارد. آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی. ساعت بازدید: ۲۴ساعته

آب انبار ۶ بادگیر

یکی از مکان های دیدنی یزد ایران، آب انبارها هستند. این شهر آب انبارهای زیادی دارد. یکی از آنها، آب انبار ۶ بادگیر است که ۱۸۰ سال قدمت دارد. ۳ بادگیر آب انبار نوساز و ۳ بادگیر دیگر آن قدیمی هستند. آدرس آب انبار ۶ بادگیر: شهر یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین

کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین الدین که یکی از جاهای دیدنی یزد است، به دستور شاه عباس ساخته شده و قدمت آن به ۴۰۰ سال پیش می رسد. در ساخت این کاروانسرای دو طبقه از آجرهای خشتی استفاده شده است. در سال ۲۰۰۶ یونسکو جایزه ای به منظور بهترین بنای بازسازی شده به این اثر تاریخی اهدا کرد. آدرس کاروانسرای زین الدین: یزد، ۶۰ کیلومتری جاده یزد-کرمان

بناهای عام المنفعه در یزد کجاست؟

یخچال خشتی میبد

در گذشته که امکانات امروزه وجود نداشت، مردم برای نگهداری مواد غذایی و تولید یخ باید دست به ساخت یخچال های طبیعی می زدند. از همین رو در فاصله ۵۰ کیلومتری یزد، یخچال خشتی میبد برای تولید و نگهداری یخ (احتمالا در دوره صفویه) ساخته شد. این یخچال از خشت و گل است. چرا که بهترین عایق برای جلوگیری از ورود گرما و خروج سرما می باشد. این یخچال دارای سه بخش اصلی به نام مخزن یخ، حوضچه تولید یخ و دیوار سایه انداز است. اگر به دیدنیهای یزد علاقه دارید، می توانید از این یخچال دیدن کنید.

آدرس یخچال خشتی میبد: شهر یزد، ۵۰ کیلومتری شمال یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید