چیلرها را می توان قلب سیستم های تهویه در ساختمان ها و مراکز تجاری و صنعتی دانست. برای تهویه مطبوع هوا به چیلر احتیاج است. در این مطلب به بررسی انواع چیلر و نحوه تعمیر آن خواهیم پرداخت که در ادامه خواهید خواند.

نحوه تعمیر انواع چیلر + بهترین تعمیرکار چیلر در تهران

چیلر چیست؟

چیلر یکی از انواع دستگاه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع است که شاید بر خلاف تصور اولیه ما از واژه چیلر، تولید سرما نمی‌کند. در واقع کار چیلر؛ این دستگاه بزرگ که یک مجموعه پیچیده و پر سر و صدا است، خنک کردن و فراهم آوردن دمای مناسب برای دستگاه های سیستم تهویه مطبوع است اما این کار را نه با تولید سرما، بلکه با حذف گرما انجام می‌دهد. به همین علت مایع سرد شده توسط چیلر دوباره به چرخه باز می‌گردد و برای سیستم تهویه قابل استفاده است؛ به طور خلاصه می‌توان گفت که چیلرها دستگاه‌های حذف گرما هستند.

می‌توان ویژگی ها و در واقع مزایای چیلر را به طور خلاصه به این شکل بیان کرد:

  • ظرفیت بالا
  • همراه داشتن مولد برودت یا حرارت
  • کانال کشی و لوله کشی چیلر با متریال های متفاوت و سازگار با نیاز
  • امکان کنترل جداگانه هر کانال، با وجودی که چیلر یک سیستم مادر است که همه کانال ها را در خود جای می‌دهد.
  • تولید صدای کم
  • صرف انرژی کم

نحوه تعمیر انواع چیلر + بهترین تعمیرکار چیلر در تهران

انواع چیلر کدام است؟

به طور کلی چیلرها شامل دو دسته جذبی و تراکمی هستند که از نظر ساختار و طرز کار با یکدیگر متفاوت هستند. هر کدام از انواع چیر خود به مدل‌ها و انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح کامل آنها می‌پردازیم.

  • چیلر تراکمی: در این نوع چیلر برای سرمایش از انرژی الکتریکی استفاده می‌شود که به 6 نوع مختلف تقسیم می‌شود.
  • چیلر جذبی: در چیلر جذبی از انرژی حرارتی به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می‌شود.

نحوه تعمیر چیلر

در تعمیر چیلر اولین جزیی که باید مورد بررسی قرار گیرد کمپرسور می باشد. در واقع کمپرسور قلب تپنده سیستم چیلر بوده و توجه به آن و تعمیرات و نگهداری درست این تجهیز می تواند به عملکرد صحیح سیستم تبرید و سردخانه کمک شایانی کرده و به طبع آن هزینه های تعمیر چیلر را کاهش دهد. اولین مشکلی که در روند تعمیر چیلر به آن برمی خوریم شنیده شدن صداهای غیر عادی از کمپرسور است. شنیده شدن صدای غیر عادی در واقع نشان دهنده این است که یکی از اجزای مکانیکی کمپرسور دچار مشکل شده است که با توجه به نوع کمپرسور ها می تواند یکی از قطعات مکانیکی زیر باشد.

کمپرسور پیستونی

در کمپرسور های سیلندر پیستونی، معمولا بوش یاتاقان متحرک یا ثابت دچار مشکل می شود. این قطعه در ابتدا دچار خوردگی شده و در صورت تداوم کار کمپرسور باعث گیرپاژ شدن و توقف کامل کمپرسور خواهد شد. پس در حالت کلی در صورتی که صدای غیر متعارف شنیده شد باید در وهله اول تجهیز کمپرسور مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نبود مشکل به سراغ سیکل تبرید رفت.

تعمیر کمپرسور پیستونی در چیلر

کمپرسور اسکرو

در روند تعمیر چیلر که دارای کمپرسور اسکرو یا ماردونی هستند عدم بالانس بودن اسکرو ها و خراب شدن بلبرینگ ها یا رولبرینگ ها، باعث ایجاد صداهای نامتعارف و در صورت تداوم کار باعث آسیب های جدی به ساختار کمپرسور چیلر می شود. که آسیب های وارد شده منجر به خرد شدن بلبرینگ ها/ رولبرینگ ها و ترک یا شکسته شدن ماردون ها می شود.

تعمیر کمپرسور اسکرو در چیلر

آثار شکستگی و ترک روی قطعه ماردون

آثار شکستگی و ترک روی قطعه ماردون

شکستگی در بلبرینگ

شکستگی در بلبرینگ

در صورتی که در کمپرسور اسکرو عمل گیرپاژ رخ دهد، در حالی که این عمل تداوم داشته باشد باعث سوختن الکتروموتور می شود. پس در روند تعمیر چیلر اگر پس از روشن شدن کمپرسور، فیوز قطع شد، با استفاده از یک اهم متر سیم پیچ الکتروموتور را تست اتصال به بدنه کنید. اگر که مشخص شد سیم پیچ سوخته است باید برای رفع این مشکل نسبت به تعویض سیم پیچ الکتروموتور اقدام کنید.

مشکلات احتمالی در کمپرسور

 بازگشت مایع

این پدیده زمانی رخ می دهد که حجم زیادی از مایع مبرد به محفظه کارتر مکش شود. در این صورت ما شاهد پدیده کف کردن که حاصل مخلوط شدن مایع مبرد و روغن می باشد، هستیم.

مشاهده کف در مخزن کارتر که حاصل ترکیب مایع مبرد وروغن می باشد

در وقوع چنین پدیده ای مایع مبرد و روغن که با هم مخلوط شده اند، سطح روانکاری کاهش پیدا کرده و باعث افت روانکاری می شود. این پدیده باعث بوجود آمدن پدیده گیرپاژ بوده و باعث توقف تجهیز چیلر می شود. از عوامل مهم ایجاد این پدیده می توان به کمبود وجود آب در اواپراتور، سوختن هیتر کاتر، شارژ بیش از حد مایع مبرد، و وجود ایراد در ساختار اکسپنشن ولو نام برد. در حالتی که برگشت مایع مبرد شدید باشد باعث ایجاد برفک بر روی بدنه کمپرسور می شود. ایجاد برفک روی بدنه کمپرسور عامل اصلی ایجاد آسیب های جدی به ساختار کمپرسور می باشد.

برفک روی بدنه کمپرسور

آلودگی

در صورتی که در سیستم تبرید چیلر به جز مایع مبرد، رطوبت یا گازهای غیر قابل تطیر باشد، باعث تولید اسید و لجن می شود. که این عارضه باعث سوختن سیم پیچ الکتروموتور و پدیده COPPER PLATING می شود. در این پدیده یک لایه نازک از فلز مس روی قطعات کمپرسور می نشیند. این موضوع وضعیتی ایجاد می کند که میزان لقی مجاز بین قطعات متحرک را از بین برده و باعث گیرپاژ شدن قطعات متحرک و دوران می شود.

لایه نازک از فلز مس روی قطعات کمپرسور

همچنین اسیدی که تولید می شود باعث خوردگی در قطعات فلزی شده و همچنین باعث سوختن الکتروموتور نیز می شود. برای جلوگیری از اسیدی شدن روغن درون کمپرسور و کنترل میزان PH و PPM مجاز رطوبت باید توسط آزمایشگاه های ذیصلاح و مجرب صورت بگیرد. در صورتی که مقادیر ثبت شده از حد نرمال و استاندارد بالاتر باشد باید نسبت به تعویض روغن اقدام نمود.

کمبود روغن

در حالتی که میزان سطح روغن از میزان حد مجاز مشخص شده در سایت گلاس پایین تر بیاید، باعث کاهش میزان روانکاری و آسیب به کمپرسور می شود.

در حالت کلی وجود روغن همزمان در کنار روانکاری، وظیفه خنک کاری و انتقال حرارت را نیز بر عهده دارد. در صورتی که آسیب به کمپرسور و سوختگی به دلیل کمبود روغن باشد، برای تعمیر چیلر باید به این موارد توجه کرد: بررسی پمپ روغن، چک کردن فیلتر از لحاظ گرفتگی، بررسی میزان شارژ مایع مبرد و میزان روغن موجود در محفظه کارتر از دلایل عمده خرابی کمپرسور در حالت بدون مایع روانکار است.

خرابی کمپرسور در چیلر

سوختگی حرارتی

در صورتی که حرارت ایجاد شده در ساختار الکتروموتور اجزای کلی کمپرسور دفع نشود، این حرارت می تواند موجب سوختگی سیم پیچ الکتروموتور شود. برای این منظور یک گستره دمایی مشخص برای هر کمپرسور توسط شرکت سازنده مشخص می شود. این محدوده دمایی به فاکتور هایی مانند: دمای اواپراتور، کندانسور و مقدار مجاز بخار سوپر هیت بستگی دارد.

خنک کاری سیم پیچ الکتروموتور با مبرد بازگشتی

خنک کاری سیم پیچ الکتروموتور با مبرد بازگشتی

ایجاد سوختگی در الکتروموتور بر اثر سوختگی حرارتی

ایجاد سوختگی در الکتروموتور بر اثر سوختگی حرارتی

نشت مبرد

می توان به جرات گفت یکی از مشکلات اساسی در تعمیر چیلر نشت مایع مبرد می باشد.. در صورتی که نشتی در مسیر سیکل وجود داشته باشد، مایع مبرد تخلیه شده و چیلر راه اندازی نمی شود.

در روند تعمیر چیلر و نشت یابی، ابتدا از گاز ازت فشار درون سیستم تبرید را تا 50 psi بالا برده و توسط محلول آب و صابون نشت یابی می کنیم. برای یک تعمیرات تخصصی و کاربردی می بایست همزمان نشت یابی داخلی و خارجی صورت بگیرد. یک تعمیرکار حرفه ای فردی است که در کنار نشت یابی خارجی همزمان به نشت یابی داخلی نیز توجه خاصی داشته باشد. در نشت یابی خارجی معمولا محل رزوه ها، شیر آلات، اتصالات، واشر ها و اورینگ ها باید مورد بررسی قرار گیرند. اما نشت یابی داخلی اگر به دقت آنجام نشود، موجب نفوذ آب به داخل سیکل تبرید شده و تمام قسمت های چیلر آسیب می زند.

نشت یابی به وسیله محلول آب و صابون


نحوه تعمیر چیلر جذبی  

تعمیر چیلر جذبی

در صورتیکه نیاز به خدمات تعمیر چیلر جذبی دارید، احتمالا دارای موتورخانه مجهز و تناژ بالا هستید. چیلر جذبی تجهیزی نیست که هر تعمیرکار فنی یا اصطلاحا دست به آچار بتواند ادعای تعمیر آن را بکند. تعمیرات آن نیازمند سابقه طولانی مدت و یا اصطلاحا خاک خوری است. برای تعمیر آن باید به دنبال بهترین تعمیرکار چیلر در تهران باشید.

تعمیر چیلر تراکمی

وجود برخی از مشکلات می تواند عملکرد صحیح chiller را دستخوش تغییرات قرار دهد و به همین علت است که توصیه می شود، این سیستم سرمایشی مرکزی را هر از گاهی به کمک یک سرویسکار چیلر مورد بررسی قرار دهید.

چنانچه بخواهید مشکل دستگاه مذکور را رفع نمایید، در صورت خرابی، باید به تعمیر چیلر بپردازید.

مشکل علت احتمالی
روشن نشدن چیلر قطع اتصال یا کم بودن ولتاژ
عدم اتصال صحیح کابل فاز (در سیستم های سه فاز)
فیوز یا مدار شکن خراب شده
قرار داشتن دکمه power در حالت خاموش
عدم پمپ شدن سیال یا شدت کم جریان آن عدم وجود اختلاف پتانسیل کافی
کم بودن حجم سیال
وجود نشتی در لاین انتقال سیال
بسته یا کم شدن شیر جریان
مناسب نبودن گاز مبرد برای دمای مورد نیاز
مسدود شدن فیلتر مبرد
کوچک بودن لوله جریان
خرابی پمپ چیلر
سرد نکردن یا کم سرد کردن چیلر مناسب نبودن ولتاژ برق مورد استفاده
خرابی در کندانسور یا فیلتر هوا
مناسب نوبدن گاز مبرد در قیاس با نیاز سرمایشی
خرابی در ناقل های انتقال حرارت مبرد
وجود نشتی در سیستم سرمایشی
بیش از حد بالا بودن دمای محیط
یخ زدن اواپراتور

قیمت تعمیر چیلر 

در این قسمت میخواهیم در رابطه با هزینه تعمیر چیلر صحبت کنیم . تعیین قیمت و هزینه دقیق در این زمینه بدون بررسی و بازدید کارشناسان کار بسیار دشواری است، برای مشخص نمودن هزینه تعمیر chiller ابتدا باید نوع چیلر را ( جذبی یا تراکمی ) شناسایی کرد، سپس خرابی و قطعات نیاز به تعمیر را پیدا کرد.

شما می توانید برای استعلام از قیمت ها و درخواست هزینه این نوع از سیستم های سرمایشی به صورت مستقیم با شرکت مورد نظر خود تماس گرفته و توضیحات کامل و جامعی دریافت کنید.

البته لازم به ذکر است که یکسری عوامل مانند تعداد کمپرسورهای چیلر، تعداد سیکل ها، تعداد برج های خنک کننده، تعداد پمپ های سرکوله مدار chiller و در نهایت تناژ چیلر در هزینه های نهایی نگهداری و تعمیر چیلر تاثیر گذار است.

سرویس چیلر

سرویس دوره‌ای چیلرها مخصوصا در مجتمع‌ها، اماکن عمومی، شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها مقرون‌به‌صرفه بوده و از ایجاد هزینه‌های زیاد جهت تعمیر این دستگاه‌ها جلوگیری خواهد کرد. مسلما حضور فعال و همیشگی تعمیرکاران و متخصصان ماهر می‌تواند در کاهش هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری چیلرها به خصوص تعمیر کمپرسور چیلر و تعمیر اواپراتور چیلر کمک شایانی کند، زیرا با سرویس چیلر و پیدا کردن عیوب و بررسی مشکلات چیلر  و رفع آن در همان ابتدای کار باعث می‌شود تا قبل از ایجاد خسارت‌های بیشتر به دستگاه، از بروز خرابی‌های عمده‌تر جلوگیری کرده و عمر چیلر را نیز بیشتر کند. به راستی می‌توان گفت که سرویس و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی جزو تخصصی‌ترین کارها محسوب می‌شود که نیازمند وجود یک تیم قوی و متخصص در این زمینه است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید