کوله‌بار سفر به اصفهان پر خاطره می‌شود در صورتیکه توجه کنیم به چند کار خوبی که هر گردشگری در سفر به اصفهان باید انجام دهد.

چند کار خوبی که هر گردشگری در سفر به اصفهان باید انجام دهد!

سلام نو _ سرویس گردشگری: اصفهان جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و طبیعی فراوانی دارد و با سفر به آن خوب است فارغ از بازدید امکان تاریخی و بناهای ارزشمند آن در آئین‌ها آن نیز شرکت کنیم و غذاهای محلی پر شمار آن را امتحان کنیم.

تجربه طعم غذاهای اصفهانی

بریانی

اگر اصفهان را نصف جهان حساب کنیم، بریانی به‌تنهایی محبوب‌ترین غذای نیمی از جهان محسوب می‌شود! بریانی احتمالا برای مردم اصفهان حکم همبرگر محلی را دارد زیرا ظاهری مشابه همبرگر دارد. برای تهیه این غذای خوش‌مزه و محبوب به گوشت، پیاز، زعفران، کشک، روغن، نعناع، دارچین، فلفل، نمک، زردچوبه و البته ادویه اصفهانی نیاز است.

بهترین بریانی‌های اصفهان را می‌توانید در رستوران‌های زنجیره‌ای بریانی اعظم (چهار شعبه واقع در خیابان‌های دروازه دولت، مسجد سید، کمال اسماعیل و چهار باغ بالا)، سفره‌خانه جارچی‌باشی واقع در خیابان حکیم، رستوران نقش جهان واقع در داخل بازار جنب مجد شیخ لطف الله، بریانی شاد خیابان طالقانی و بریانی ریحون اصفهانی بوستان ملت اصفهان پیدا کنید.

چند کار خوبی که هر گردشگری در سفر به اصفهان باید انجام دهد!

پلو ماش و قمری

پلو ماش و قمری از غذاهای محبوب اصفهانی می باشد که به راحتی در رستورانها یافت نمی شود و چنانچه قصد تجربه کردن طعم متفاوت آن را دارید بهتر است با کترینگ های اصفهان تماسی بگیرید و از وجود آن اطلاعی پیدا کنید و یا اینکه می توانید میهمان مردم خونگرم اصفهان شوید. در تهیه این غذای خوشمزه و منحصر به فرد از گوشت گوسفندی، ماش، سبزی های پلویی، پیاز و ادویه های متنوع به کار برده می شود.

به پلو اصفهانی

به پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی اصفهان است که در دید بسیاری از گردشگران یک غذای عجیب و غریب به نظر می رسد. غذایی که با ذائقه هر کسی سازگار نیست البته طرفداران بسیار زیادی را نیز به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که تمام غذاهای محلی اصفهان حداقل ارزش یک بار امتحان کردن را دارند. موادی که در به پلو اصفهانی استفاده می شود گوشت، آلو، برنج آماده و زعفران می باشد این نکته را نیز متذکر شویم که به پلو دستور پخت پیچیده ای ندارد.

چند کار خوبی که هر گردشگری در سفر به اصفهان باید انجام دهد!

تجربه نوروز در اصفهان

مردم اصفهان در نوروز، مانند مردم سایر شهرهای ایران زمین، با خانه‌تکانی و خرید نوروزی به پیشواز سال جدید می‌روند. علاوه بر منازل، شما می‌توانید سفره‌های هفت‌سین بزرگ و زیبایی در مراکز تجاری نیز پیدا کنید. مردم اصفهان در این روزها، سنبل و شب‌بو و ماهی قرمز می‌خرند. پوشیدن لباس نو با رنگ‌های شاد، از آداب قدیمی فرهنگ بومی اصفهان است. در عید نوروز، مردم با شیرینی‌هایی نظیر گز و پولکی و نبات از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

در نوروز، مردم علاوه بر دید و بازدیدهای عیدی، به سر مزار درگذشتگان خود نیز سری می‌زنند. اکثر مردم این شهر، سبزه خود را به طرز هنرمندانه‌ای با ماشک و عدس و گندم درست می‌کنند. یکی آیین‌های قدیمی فرهنگ بومی اصفهان که اکنون کمتر دیده می‌شود، رسم قاشق‌زنی است. در این مراسم، کودکان و نوجوانان با زدن قاشق به یک ظرف فلزی، به در خانه‌ همسایه‌ها می‌رفتند تا از طرف همسایه‌ها شیرینی و شکلات و تنقلات دریافت کنند.

مردم اصفهان در شب عید غذاهای مخصوصی می‌پزند؛ از جمله این غذاها می‌توان به سبزی پلو با ماهی، شوید پلو، باقلا با ماهی و کوکوسبزی با پلو اشاره کرد. در روز سیزده به در نیز متداول‌ترین غذای مردم اصفهان و کل ایران، جوجه‌کباب است. البته برخی پختن استامبولی پلو را برای این روز ترجیح می‌دهند. این مردم خونگرم در سیزده به در، بازی‌های محلی‌ای مانند گرگم به هوا، بادبادک پرانی، هفت‌سنگ، وسطی، نان بیار کباب ببر، گل و پوچ و قائم باشک اجرا می‌کنند.

چند کار خوبی که هر گردشگری در سفر به اصفهان باید انجام دهد!

خرید سوغات از بازار قیصریه اصفهان

بازارهای سنتی از جمله جاذبه‌های ناب ایرانی هستند که در کمتر جایی از جهان یافت می‌شوند. برخی از این بازارها چنان هنرمندانه ساخته می‌شوند و با ظرافت تزئین می‌گردند که دست کمی از موزه‌ها و گالری‌های تاریخی ندارند. اصفهان که شهر هنر و زیبایی‌های بی‌بدیل است، نمونه بی‌مثالی از این بازارهای زیبا را میزبانی می‌کند. بازار قیصریه اصفهان واقع در میدان نقش جهان، یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین بازارهای سنتی ایران است که از دیرباز مورد تحسین جهانگردان مشهور قرار گرفته است. این بازار که یادگاری از دوران شکوهمند صفوی در اصفهان است نمونه اعلایی از نفوذ هنر به زندگی روزمره مردمان به شمار می‌آید که تا امروز نیز این کارکرد خود را حفظ کرده است.

سوغات اصفهان دو بخش دارد: سوغات‌هایی از جنس خوردنی و سوغات‌هایی از جنس صنایع دستی. هیچ کس نمی داند که کدام دسته از دسته دیگر بهتر است. دسته سوغات خوردنی قطعا قیمت کمتری نسبت به دسته سوغات صنایع دستی دارد ولی ماندگاری آنها پایین است. سوغات صنایع دستی اصفهان چون قلم زنی و مینا کاری بی اندازه در دنیا مشهور است، صادارت این هنر بسیار بالا است از طرف دیگر سوغات خوردنی اصفهان چون گز و پولک در هیچ جای ایران دیده نمی شود و مثل ندارد.

چند کار خوبی که هر گردشگری در سفر به اصفهان باید انجام دهد!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید