خیلی از افراد گمان می کنند که سیمان و بتن به یک شکل می باشد اما اینگونه نیست سیمان و بتن با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

انواع قالب بتن و نکات مهم درمورد آن

اگر قصد خرید سیمان و یا بتن را دارید باید دررابطه با انواع قالب های بتن و ویژگی آن ها اطلاعاتی داشته باشید. بتن ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند درمقابل سیمان به حالت پودری به فروش می رسد به همین دلیل است که با گذر زمان بتن ها سخت و مستحکم می شوند و بسته به کیفیتی که دارند از مقاومت های متفاوتی برخوردار می باشند. در ادامه به انواع قالب های بتن و نکات مهمی که در خرید سیمان سفید و سیمان سیاه پاکتی وجود دارد اشاره خواهیم کرد.

انواع قالب بتن چیست؟

برای اینکه بدانید انواع قالب بتن چگونه می باشد، اول دانستن مفهوم قالب خالی از لطف نمی باشد. قالب ها ظروفی هستند که اگر ماده ای درون آنها ریخته شود ماده شکل ظرف را به خود گرفته و سفت می شوند. قالب های بتنی نیز به همین شکل می باشند و شکل و طرحی که ایجاد می کنند با یکدیگر متفاوت می باشند. همچنین هرکدام از قالب ها دارای شیوه کار مخصوص به خود هستند پس قالب ساز باید بداند که برای کدام کار قصد ساخت قالب را دارد. قالب های بتنی محکم و بادوام در کارگاه های بزرگ صنعتی ساخته می شوند، اسفالت هایی که دوام بسیار زیادی دارند و با گذر زمان آسیبی نمی بینند توسط بتن ساخته شده اند و در انواع قالب های بتنی شکل گرفته اند به همین دلیل است که با گذر زمان نیز تغییراتی در آن بوجود نمی آید. می توان گفت تقریبا کاربردی که سیمان سیاه پاکتی دارد مشابه با بتن می باشد اما در جزئیات بازهم تفاوتی بین آنها وجود دارد.

قالب بتن فلزی

یکی از قالب هایی که در ساخت بتن از آن استفاده می کنند، قالب های بتن فلزی می باشند که از پنل های مدولار تشکیل شده اند. از این قالب های فلزی می توان در ساخت و قالب زنی دیوار، ستون، سقف، پله، مخازن، دیوار پیش ساخته و برشی استفاده کرد. البته اندازه و ابعاد پنل های قالب بتن فلزی می تواند باتوجه به نیاز مشتری تغییر یابد. قالب های فلزی از استانداردهای بسیار زیادی برخوردار می باشد و می توان گفت که به تولیدات انبوه نیز رسیده است. زمانی که بتن در این قالب ها ساخته می شود و جداسازی انجام می شود، بسیار سخت و محکم و بدون انعطاف می باشد که برای سازه ها بسیار مناسب است. در استفاده از این قالب ها باید توجه داشته باشید که سطح قالب کاملا پر و یکدست شده باشد و بتن از آن بیرون نزده باشد تا درنهایت محصولی تمیز و باکیفیت ارائه دهد.

قالب بتن چوبی

یکی دیگر از انواع قالب هایی که در ساخت بتن از آن استفاده می شود، قالب بتن چوبی می باشد. جنس این نوع قالب ها عموما از درختان سوزنی می باشند و دربرابر تغییرات آب و هوایی و رطوبت به راحتی تغییرشکل نمی دهند. استفاده از قالب بتن چوبی مزایای زیادی دارد که می توان به مقاومت نسبتا خوبی که دارد، اشاره کرد. همچنین وزن این نوع قالب ها نسبت به قالب های فلزی بسیار کمتر می باشد و استفاده از آن نیز به مراتب راحت تر است. از قالب چوبی هم می توان به صورت ساده استفاده کرد و هم می توان ابعاد آن را به راحتی افزایش داد. پس محدودیتی در ابعاد این نوع قالب ها وجود ندارد. قالب بتنی چوبی به گونه ای می باشد که می توان چندین بار مورد استفاده قرار داد و از آن در شکل دهی بتن استفاده کرد. عایق حرارتی و گرما بودن یکی از مزایای مهم این نوع قالب های بتن می باشد.

قالب بتن آجری

همانطور که در خرید سیمان سفید نکاتی وجود دارد در خرید بتن نیز مواردی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید، انواع قالب های ساخت بتن نیز از جمله مواردی می باشد که باید به آن توجه داشته باشید. قالب بتن آجری نیز امروزه مورداستفاده قرار می گیرد. از این نوع قالب ها در پی ریزی ساختمان استفاده می شود کاربرد این قالب ها مشابه کاربرد سیمان سیاه پاکتی می باشد و برای ساخت دیوارهای حائل نیز از این قالب ها استفاده می کنند. در اجرا و قالب بندی با قالب های آجری بسته به میزان ارتفاع و نیرویی که قرار است به بتن وارد شود، دیوارهایی با ضخامت حداکثر 20 سانتی متر ساخته می شود. برای استفاده از این قالب ها نیاز به گودبرداری ندارد و همچنین استفاده از آن راحت بوده و سرعت انجام کار نسبت به قالب های دیگر بالاتر می باشد. قیمت قالب بتن آجری نسبت به قالب های دیگر ارزان تر و استفاده از آن مقرون به صرفه می باشد. اما می توان گفت معایبی که این قالب دارد نسبت به قالب های دیگر بیشتر است، از قالب آجری تنها می توان یکبار استفاده کرد و نمی توان روی ساخت آنها کنترل داشت. برخلاف قالب های چوبی که می توان ابعاد آن را حین کار تغییر داد در قالب های آجری این امکان وجود ندارد و نمی توان حین اجرا در ابعاد و سایز آن تغییری بوجود آورد.

انواع قالب بتن و نکات مهم درمورد آن

قالب بتن پلاستیکی

امروزه یکی از قالب هایی که برای ساخت بتن از آن استفاده می کنند و بسیار رواج پیدا کرده است، قالب بتن پلاستیکی می باشد. بدنه ای که در ساخت قالب های پلاستیکی وجود دارد از جنس پلیمر فشرده می باشد. می توان گفت یکی از محبوب ترین و کاربری ترین قالب ها، همین قالب های پلاستیکی می باشند.

ازمهم ترین مزایایی که استفاده از قالب های پلاستیکی دارد می توان به وزن کم آن اشاره کرد و این مورد یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب قالب می باشد. استفاده از این قالب هم در مناطق سردسیر و هم در مناطق گرمسیری بسیار کاربرد دارد زیرا برخلاف قالب های فلزی که قابلیت انتقال گرما و حرارت را دارند از این قالب ها سرما و گرما به راحتی عبور نمی کند و عایق بسیار مناسبی می باشند. دوام زیادی که این قالب ها دارند باعث می شود که بعد از استفاده نیاز به تعمیر و یا پاکسازی خاصی نداشته باشند و بتوان به مراتب از آن ها استفاده کرد. این نوع قالب ها در دونوع متفاوت عرضه می شوند و کاربردهای متفاوتی نیز دارند و تفاوت عمده ای که این دو دارند در ابعاد و سایز آن می باشد.

معرفی سایت خانه سیمان

فروشگاه خانه سیمان مجموعه بزرگ و باسابقه در صنعت تولید سیمان می باشد. در این مجموعه با تکیه بر توان و دانش اقدام به تولید سیمانی باکیفیت می کنند. و تمامی مصالحی که در این فروشگاه به فروش می رسد از استانداردهای کافی و برخوردار است و درعین حال قیمتی به کمتر نسبت به سایر فروشگاه های سیمان دارد. خدماتی که فروشگاه خانه سیمان ارائه می شود باعث می شود که این فروشگاه به مرکزی امن جهت خرید و فروش سیمان تبدیل شود. از جمله خدماتی که تنها در این فروشگاه ارائه می شود ضمانت اصالت کالا تا زمان فروش آن می باشد. پس پیشنهاد ما به شما خرید سیمان سفید از فروشگاه خانه سیمان می باشد تا علاوه بر قیمت خیالتان از هر نظر راحت باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید