میدان نقش جهان اصفهان پر از شگفتی است، با ما همراه باشید تا درباره زیباترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان اصفهان بیشتر بدانیم.

زیباترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: میدان نقش جهان هم‌چنین معروف با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با نام رسمی میدان امام، میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه که ورودی اصلی بازارچه اصفهان است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است که عموماً جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان می‌باشند. میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

بناهای شگفت‌انگیز میدان نقش جهان

مسجد جامع عباسی (مسجد امام)

مسجد امام اصفهان، مهم‌ترین مسجد تاریخی باقی مانده از دوره صفویان است. ساخت این بنا از سال ۱۰۲۰ آغاز شد و تزیینات آن در زمان شاه سلیمان انجام شد. معمار این اثر، هنرمند برجسته، علی اکبر اصفهانی و کتیبه سردر آن هنر خوشنویس معروف دوران صفوی، علیرضا عباسی است. آثار و کتیبه‌هایی از هنرمندان نامی و برجسته دیگر نیز در قسمت‌های مختلف مسجد دیده می‌شوند. مسجد امام شاخصه معماری صفوی است و شکل مناره‌ها و گنبد با کاشی‌کاری‌های بسیار هنرمندانه طراحی شده‌اند. بازتاب صدا زیر گنبد، از ویژگی‌های مسجد جامع عباسی است. این مسجد در گذشته با نام‌هایی مانند مسجد شاه، مسجد کبیر عباسی و مسجد سلطانی نیز شناخته می‌شد.

زیباترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان اصفهان

عمارت عالی قاپو

این عمارت در غرب میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد که در گذشته مرکز حکومتی بسیار مهمی به شمار می رفت. زیربنای این ساختمان ۱۸۰۰ متر مربع است و در شش طبقه ساخته شده است. تزئینات این عمارت نیز بسیار منحصر به فرد است و همواره مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد.

در ساختمان عمارت عالی قاپو ۵۳ اتاق برای استراحت و پذیرایی مهمانان و برگزاری جلسات تعبیه شده است. به این ساختمان، عمارت دولتخانه نیز گفته می شود.

زیباترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان اصفهان

سر در قیصریه

یکی دیگر از بناهای تاریخی این میدان سر در قیصریه است که در شمال میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است. قیصریه یکی از مهم ترین مرکزهای اقتصادی اصفهان است. زیرا در ورودی بازار سنتی اصفهان قرار گرفته است. طبقه سوم این بازار نقارخانه وجود داشت که صدای موسیقی از آن پخش می شد. متاسفانه این بخش در زمان قاجاریه تخریب شد.

بازار قیصریه

بازار اصفهان که جزو بزرگترین و زیباترین بازار های ایران است و ساخت این بازار زیبا سه دوره طول کشیده و مربوط به دوره های صفویه و قاجاریه بوده است. ورودی بازار در میدان نقش جهان توسط سردری زیبا مشخص شده که دارای راسته های اصلی و فرعی زیادی است. در این بازار زندگی جریان دارد و علاوه بر جلوه های معماری و تاریخی، مردم امرار معاش می کنند. میدان نقش جهان که مرکز خرید است، به راحتی می توانید محصولات خوب و زیبایی خریداری کنید. همچنین بعد از کلی گشت و گذار می توانید فرنی های خوشمزه این میدان را امتحان کنید یا ترکیب دوغ و باقلوا که خوراکی سنتی اصفهانی ها را نوش جان کنید. یکی دیگر از کارهای خاصی که در این میدان انجام می دهید، کالسکه سواری است که به دور میدان می چرخند و لحظات زیبایی برایتان ایجاد می کنند. هر نقطه از این میدان می تواند سوژه عکاسی باشد و زیباترین تصاویر را می توانید با دوربینتان ثبت کنید.

زیباترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان اصفهان

آثار تاریخی همانند نقاشی های رضا عباسی، ساعت قلعه پرتقالی های هرمز و اشاره ناقوس دیر هرمز هنوز در این میدان تخریب نشده اند. آثاری هم چون ۱۱۰ عرابه توپ اسپانیایی، میله قپق ۴۰ متری، ساعت اروپایی و سرستون های مرمرین در این میدان قرار داشت که امروزه از بین رفته است.

درشکه سواری در میدان نقش جهان اصفهان

گل‌کاری‌های زیبای این میدان و حوض‌های فیروزه‌ای با فواره‌های بلند، فضای فرح‌بخشی در آن ایجاد کرده‌اند. می‌توانید مدت طولانی را به تماشای این فضای رنگارنگ اختصاص دهید و به پیاده‌روی در آن بپردازید. نیمکت‌های زیادی در قسمت‌های مختلف میدان برای استراحت گردشگران تعبیه شده‌اند و برای رفع خستگی می‌توانید لحظاتی بنشینید و به زیبایی‌های اطرافتان نگاه کنید.

در قسمت‌های مختلف میدان امکان سوار شدن درشکه مهیا است. البته در فصل های شلوغ گردشگری، شاید مجبور شوید برای درشکه سواری کمی منتظر بمانید. چرخیدن در محوطه داخلی میدان با درشکه و تماشای دیدنی‌های اطراف، خالی از لطف نیست.

زیباترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان اصفهان

دورتادور میدان نقش جهان می‌توانید انواع خوراکی‌های خوشمزه را پیدا کنید. از انواع بستننی و دسر و شیرینی‌هایی مانند پشمک گرفته، تا آش رشته و فرنی و باقلوا و دوغ و گوشفیل محبوب اصفهان، در مغازه‌های دور میدان عرضه می‌شوند. دیزی سرای چاه حاج میرزا، در محیطی بسیار سنتی و دلنشین، انواع غذاهای سنتی را ارائه می‌دهد. کافه گالری قیصریه با چشم‌انداز زیبا به میدان و کافه سنتی هوگر با تزئین سنتی و تاریخی، از بهترین گزینه‌های کافه گردی هستند. فضای داخلی کافه رستوران نمکدان و شربت سرای روزگار نیز بسیار جالب توجه است. در تزئین این کافه‌های سنتی از اشیای عتیقه و قدیمی استفاده شده است. پس از گشت‌وگذار در میدان نقش جهان، لذت نوشیدن یک نوشیدنی معطر و سنتی در این کافه‌ها، فراموش شدنی نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید