مشهد پر از جاذبه‌های گردشگری است، با ما همراه باشید تا از روستاهای شگفت‌انگیز اطراف مشهد بیشتر بدانید.

روستاهای شگفت‌انگیز اطراف مشهد

سلام نو - سرویس گردشگری: شهر مشهد در ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده است. موقعیت جغرافیایی مشهد بزرگ سبب شده است چه این شهر بزرگ و چه حوالی آن از آب و هوایی دلکش و ناب برخوردار باشد. علاوه بر موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی و آب و هوای خوش و دلچسب، وسعت و رونق شهر مشهد نیز عامل دیگری است که در جهت رشد و ترقی روستاهای تابع آن تأثیر به سزایی داشته است. در واقع بهتر است بگویم که روستاهای اطراف مشهد هر کدام به نوعی جاذبه‌ای جذاب به منظور گردشگری به شمار می‌روند.

روستای زشک

زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه های بینالود قرار گرفته است. طبق آخرین سرشماری که درباره ی این روستا به عمل آمد، جمعیت آن ۲۱۷۱ نفر برآورد شد. نکته ی جالبی درباره ی جمعیت روستای زشک وجود دارد که در فصل بهار و مخصوصا تابستان جمعیت آن چندین برابر می شود که بیشترین علتش به خاطر خوش آب و هوایی آن است. از جمله جاذبه های این روستا می توانیم به چشمه قلقلی، قله شیرباد، دره ی نهل و قله چمن اشاره کنیم.

از مشهد تا زشک، ۱ ساعت راه است. برای این که به زشک بروید ابتدا باید از پارک وکیل آباد به شاندیز بروید و بعد با پیمودن ۱۵ کیلومتر به این روستا برسید.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش طرقبه، دهستان شاندیز، روستای زشک

روستاهای شگفت‌انگیز اطراف مشهد

خادر

خادر (Khadar) یکی از روستاهای اطراف مشهد است که همانند زشک آن هم بخشی از طرقبه و شاندیز محسوب می گردد. موقعیت قرارگیری جغرافیایی این روستا به صورتی است که در دره قرار گرفته. به سبب رویش گیاهان وحشی و خاردار در این نطقه و به خاطر وزش باد به نواحی اطراف ابتدا به این شهر نام خاردره را دادند که البته به مرور زمان به خادر تغییر پیدا کرد. خود واژه ی خادر در زبان مشهدی به معنای سرگشته و حیران است. روستای خادر مشهد را با ۱۰۰۰ سال قدمت می توانیم به عنوان یک روستای تاریخی در این منطقه معرفی نماییم. از جمله ی جاذبه های تاریخی این روستا می توانیم به سرچشمه و آتشکده ی روستا اشاره کنیم.

خادر در ۲۰ کیلومتری جاده ی شاندیز قرار گرفته است. از این رو برای رفتن به آن باید راه جاده ی شاندیز را در پیش بگیرید.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، ۲۰ کیلومتری دهستان شاندیز، روستای خادر

روستاهای شگفت‌انگیز اطراف مشهد

روستای عنبران

شاید جالب باشد اگر بدانید که یکی از روستاهای اطراف مشهد از علف‌هایی خود رو برخوردار است که از آن عطری خوش ساطع می‌شود و در فضا می‌پیچد. این روستای عطرآگین روستای عنبران است. همان طور که از نامش پیداست این روستا سرشار از عنبران خوشبو و معطر است. این روستای ییلاقی بی‌نظیر نیز به دلیل هم‌جواری با شهر بزرگ مشهد از رونق و رفت و آمد و شکوهی بسیار بهره دارد. سفر به روستای عنبران سفری دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود.

برای رسیدن به روستای عنبران فقط و فقط کافی است از پارک جنگلی وکیل‌آباد عبور کنید، سپس به سمت طرقبه حرکت کنید و یک کیلومتر دیگر پس از طرقبه به مسیر خود ادامه دهید. روستای عنبران همین‌جاست. روستای عنبران تنها ۲۶ کیلومتر از شهر مشهد فاصله دارد.

روستاهای شگفت‌انگیز اطراف مشهد

روستای گنگ

از جمله محبوب ترین مناطق دیدنی مشهد که اگر تابحال از آنجا بازدید نکردید پیشنهاد می کنیم در اولویت برنامه سفر به مشهد قرار دهید، روستای کنگ است. روستای کنگ از معدود روستاهای پلکانی ایران است که با نام “ماسال مشهد” نیز میشناسند چراکه همانند روستای ماسال، منطقه ای پلکانی می باشد. گردشگران برای دسترسی به روستای کنگ، می بایست به ۲۹ کیلومتری مشهد و ۱۹ کیلومتر طرقبه مراجعه کنند.

روستای کنگ قدمتی چند هزار ساله و از آثار تاریخی باارزش ایران محسوب می شود که در ارتفاعات بینالود قرار دارد. این روستا در مناطق کوهستانی مشهد واقع شده لذا تابستان های بسیار خنک و زمستان های بسیار سردی بر روستا حاکم است لذا اگر در روزهای گرم تابستان به دنبال منطقه ای خنک بوده و حوصله شلوغی طرقبه و شاندیز را ندارید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به روستای کنگ بیاندازید.

روستاهای شگفت‌انگیز اطراف مشهد

روستای اخملد

اگر در سفر به مشهد به دنبال منطقه ای بکر و دیدنی هستید تا ساعاتی به دور از شلوغی و آلودگی شهر باشید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به روستای اخملد بیاندازید. برای دسترسی به روستای اخملد مشهد می بایست به سمت چناران بروید تا پس از ۲۴ کیلومتر از روستای چناران، در فاصله ۸۵ کیلومتری مشهد به روستای اخملد برسید.

این منطقه در سلسله کوه های بینالود قرار دارد و روستایی مملو از باغ های میوه، درختان، گل ها و گیاهان بی نظیر است. روستای اخملد در گذشته به عنوان پناهگاهی برای در امان ماندن از حمله اعراب مورد استفاده قرار میگرفت و شاید برایتان جالب باشد بدانید در آن زمان، برای اینکه مردم اطلاع رسانی کنند که خطری نزدیک است، جمله ” خاد آمد، خالد آمد” را فریاد می زنند و این موضوع باعث شد تا نام اخملد بر روی این روستا قرار داده شود.

امروزه روستای اخملد با اینکه منطقه ای توریستی به حساب می آید اما به لطف فاصله قابل توجه تا مشهد، گردشگران کمتری از منطقه بازدید می کنند لذا اگر به دنبال یکی از بکرترین مناطق سرسبز و دیدنی در مشهد هستید، بازدید از روستای اخملد و آبشار مرتفع معروفش را پیشنهاد می کنیم. لازم به ذکر است در این منطقه کوه ها و صخره های مختلفی وجود دارد که برای یک کوهنوردی جذاب و سخت مناسب هستند.

روستاهای شگفت‌انگیز اطراف مشهد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید