رشت شهری است که می‌توان ساعت در کوچه پس کوچه‌های آن قدم زد و از زیبایی‌های آن لذت برد. در این مطلب مسیر دسترسی به مهم ترین جاذبه‌های گردشگری رشت را با شما در میان می‌گذاریم.

جاذبه‌های گردشگری رشت کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: رشت از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار بوده و به همین خاطر تابستان هایی بسیار گرم و شرجی و زمستان هایی سرد و مرطوب دارد. جاذبه های دیدنی و گردشگری رشت تنها به جاذبه های طبیعی آن محدود نمی شود و جاذبه ها

جاذبه‌های گردشگری رشت کجاست؟

ی تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است.

این شهر به لحاظ تاریخی بزرگترین مرکز تجاری بوده که ایران را به کشورهای اروپایی و روسیه پیوند می داد. شهر رشت دارای قدمتی بسیار طولانی بوده و به قرن ۱۳ میلادی می رسد. این شهر از زمان روی کار آمدن شاه عباس صفوی رونق یافت و به عنوان دروازه تجاری ایران و اروپا شناخته شد. جاذبه های تاریخی و طبیعی رشت به گونه ای است که توانسته شهرت بسیار زیادی در میان گردشگران به دست آورد.

این شهر همواره می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای سفر در فصل پاییز و زمستان باشد و خاطرات دل‌انگیزی را از مسافرت برای شما خلق کند. مطلب کوتاه، جاهای دیدنی رشت با عکس را برایتان فهرست کرده است تا در طول سفر خود به این منطقه، تجارب دل‌چسبی کسب کنید.

پارک ملت، اینبار در رشت

پارک ملت رشت یکی از پارک‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود و میزبان درختانی قدیمی است. خیلی‌ها این پارک را با نام سیاه باغ هم می‌شناسند. مساحت پارک ملت رشت به ۱۲۰ هزار متر می‌رسد و در منطقه سه شهر رشت و بلوار شهید انصاری واقع شده است. شما می‌توانید در این پارک کمپ‌های مجهز متعددی را برای اسکان پیدا کنید. بهتر است بدانید که آکواریوم بزرگی در پارک ملت احداث شده و در آن ماهی‌های زینتی متعددی نگهداری می‌شود. پس اگر عاشق ماهی‌ها هستید بازدید از این منطقه دیدنی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

این پارک در منطقه سه شهر رشت، بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا واقع شده است.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه‌ی میراث روستایی گیلان یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت است. این موزه از فضای باز کلبه‌های سنتی گیلان که به شکل زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، و معماری مناطق مختلف استان را نشان می‌دهند، تشکیل شده است. در ۴۵ هکتار از پارک جنگلی سراوان، ۱۸ کیلومتری جنوب رشت، هفت روستای کامل تا کنون بازسازی شده‌اند.

در این نمایشگاه‌های متفاوتی مثل نمایش سنت‌های منطقه‌ی گیلان، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی در طول سال برگزار می‌شود که می‌توان آن‌ها را از نزدیک مشاهده و تجربه کرد. می‌توانید در کافه‌ موزه، در اجرای برخی از این سنت‌ها مشارکت داشته باشید.

ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر می‌توانید به گیلان،کیلومتر ١٨ آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان-شفت رفته و از این موزه دیدن کنید.

باغ محتشم، من و تو ....

یکی دیگر از دیدنی های رشت، باغ محتشم نام دارد که از زمان ناصرالدین شاه قاجار به جا مانده است. باغ محتشم که با نام پارک شهر رشت نیز شناخته می شود، عنوان قدیمی ترین پارک رشت را به خود اختصاص داده است. در ضلع جنوبی باغ محتشم، عمارتی وجود دارد که به دست اکبرخان بیگلربیگی در زمان قاجار ساخته شده است. این عمارت با نام عمارت کلاه فرنگی شناخته می شود. این بنا به صورت چند ضلعی ساخته شده و باعث شهرت آن شده است. طبقه فوقانی این عمارت به شکل کلاه سیلندری بوده و به همین دلیل کلاه فرنگی نام گرفت. بعد از آن که اکبرخان بیگلربیگی از دنیا رفت، این باغ به دخترش رسید.

از آنجایی دختر وی با پسر عموی پدرش، صادق خان محتشم الملک ازدواج کرده بود و این باغ با نام باغ محتشم معروف شد. بهترین زمان بازدیداز این باغ فصل پاییز بوده که تمام برگ های باغ به رنگ های زرد، قرمز و سبز در می آیند. در این باغ دیواری مصنوعی جهت تمرین سنگ نوردی توسط کانون پرورش فکری کودکان قرار داده شده و همچنین زمین فوتبال نیز از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی پارک شهر رشت محسوب می شود. از دیگر زیبایی های باغ، وجود رودخانه گوهر رود است که از جنوب باغ می گذرد. عمارت کلاه فرنگی رشت در سال ۱۳۷۴ در اختیار مدیریت میراث فرهنگی گیلان قرار گرفت و در تاریخ ۲۶ آبان سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در مرکز این شهر واقع شده و یکی از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود. مجموعه بناهایی که در این میدان قرار دارند در اوایل حکمرانی رضا شاه پهلوی احداث شدند. این مجموعه شامل کاخ شهرداری، موزه‌ پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

جاذبه‌های گردشگری رشت کجاست؟

جموعه میدان شهرداری یکی از محبوب‌ترین و همچنین مشهورترین جاذبه‌های رشت است. قدمت این مجموعه دیدنی به دوران پهلوی اول می‌رسد و شامل ساختمان شهرداری، برج ساعت، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود.

با دیدن مجموعه زیبای شهرداری می‌توانید به قدیم سفر کنید و حال و هوای پهلوی را متصور شوید. ساختمان شهرداری و برج معروف ساعت که به عنوان نماد شهر رشت معرفی می‌شوند، جزو زیباترین بناهای مجموعه هستند. از جذابیت‌های این مجموعه می‌توان به اجرای موسیقی زنده در مناسبت‌ها و ایام خاص سال در محوطه شهرداری اشاره کرد که مورد علاقه مردم و گردشگران است.

خانه قدیری، خانه‌ای کمتر شناخته شده

کی از جاذبه های گردشگری رشت خانه قدیری نام دارد که قدمت آن اواخر دوره قاجار می رسد. خانه قدیری یکی از زیباترین خانه های تاریخی این شهر به شمار می رود و در طول عمر خود مالکان متعددی را به خود دیده است. این خانه به دست یکی از حکمرانان گیلان به نام محمد ولی خان تنکابنی سپهدار ساخته شده است. حالا می خواهیم بدانیم که چرا این خانه با نام قدیری نامگذاری شد. آخرین مالک این خانه تاریخی شخصی به نام دکتر نصیری بود که این خانه زیبا را به عنوان مهریه به نام همسرش که اکرم قدیری بود در آورد و از همین رو با نام خانه قدیری شهرت یافت.

جاذبه‌های گردشگری رشت کجاست؟

سبک معماری این خانه برگرفته از سبک معماری دوارن قاجار می باشد و بخش ورودی خانه نیز در ارتفاع بالاتری نسبت به حیاط باصفا و زیبای آن قرار گرفته است. در این حیاط بزرگ، درختانی تنومند، کهن سال و بلند قامت جای گرفته اند که بر زیبایی چهره آن افزوده اند. نمای بیرونی خانه قدیری از آجرهای قدیمی ساخته شده است و سقف آن به صورت لمبه کوبی می باشد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی دچار حریق گردید و به سبب آن آسیب های فراوانی به آن وارد شد. در حال حاضر خانه تاریخی قدیری در اختیار پژوهشکده میراث فرهنگی قرار گرفته است و همچنین به عنوان یکی از آثار ملی با شماره ۲۶۸۶ در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۱۳۷۹ به لیست آثار ملی ایران اضافه گردید.

آدرس خانه قدیری در استان گیلان، شهر رشت، ضلع شرقی سبزه میدان رشت، انتهای کوچه اختیاری واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید