شهر رشت به دلیل سابقه و نقشی که پس از تغییر مسیر دسترسی به شمال غرب ایران برایش ایجاد شد، یکی از شهرهایی است که دسترسی به راه اصلی باعث رشد آن شده است. از همین رو شاید برخی فکر کنند به دلیل نبودن جنگل یا دریا در این شهر نباید در آن وقت گذراند. تصور اشتباهی که آن‌ها را از یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌شان محروم می‌کند.

میدان شهرداری رشت؛ میعادگاه فرهنگ و سنت و حال خوب

سلام نو-سرویس گردشگری: میدان شهرداری رشت یکی از مناطق دیدنی رشت و مهمترین نمادهای رشت است که دارای ساختمان‌های قدیمی، موزه پست، ساختمان قدیمی‌هتل ایران و برج ساعت و .. می‌باشد. این بنا هنگام زلزله منجیل دچار آسیب شد و کمی‌بعد روبرت واهانیان به مرمت آن پرداخت. در این میدان هنگام صبح، شب و طی مراسم‌ها موسیقی زنده ای توسط گروه هنرمند ارکستر اجرا می‌شود. ساعت نصب شده روی ساختمان در میدان با هر ساعت کامل و همچنین هر نیم ساعت به صدا درمی‌آید.

بسیاری از افراد برای دیدن زیبایی‌های میدان شهرداری راهی آن می‌شوند. خیابانی که در انتها به این میدان میرسد تا فاصله چندصد متر، سنگ فرش شده اند و امکان تردد ماشین در آن وجود ندارد و برای رسیدن به آن باید از طریق خیابان‌های دیگر اقدام کنید.

مجسمه میرزا کوچک خان در رشت

اگر چه در میان مورخین درباره جایگاه واقعی میرزا اختلاف نظر فراوان وجود دارد، به طوری که از یک قهرمان ملی ضد استبداد تا عامل بیگانه در کشور معرفی شده است، بیشتر ساکنان گیلان میرزا را دوست دارند. مجسمه میرزا کوچک خان که سوار بر اسبی در میدان شهرداری خودنمایی می‌کند یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این میدان است. جاذبه‌ای که خبر از تاریخ این خطه از ایران عزیزمان می‌دهد.

این مجسمه از سال ۷۸ تاکنون که در مرکز شهر رشت نصب شد، تندیس بزرگ«کوچک جنگلی» نماد مردم گیلان شده است. اما چگونگی ساخت و نصب این تندیس در سال یاد شده و جابجایی این تندیس غول پیکر و تغییر مکانش، در سال ۱۳۹۴ حکایتی خواندنی است. از زمانی‌که در دهه ۴۰، به دستور «قاسم صوفی» شهردار رشت، میدان و آبنمایی در مرکز رشت ساخته شد، این مکان محل اجتماعات مردمی و برگزاری مراسم‌های مذهبی و ملی شد. در زمان پهلوی ، تندیس بزرگ پهلوی اول رو به خیابان شریعتی بر یک پایه بلند به‌صورت ایستاده نصب شده بود. پس از انقلاب، این مجسمه پایین کشیده شد. تا اینکه در دهه ۷۰ « رحمت حمیدی» شهردار رشت (۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰) دستور داد تندیس بزرگی از میرزا کوچک جنگلی قهرمان مبارز مردم گیلان بسازند و مقابل عمارت تاریخی بلدیه نصب کنند.

میدان شهرداری رشت؛ میعادگاه فرهنگ و سنت و حال خوب

«روبرت واهانیان» که در آن مقطع زمانی، مسئول گروه برنامه ریزی شهرداری رشت بوده، درباره این مجسمه می‌گوید: با یک فراخوان، طرح‌های مختلفی از سوی هنرمندان آثار حجمی رسید، اما هیچکدام به لحاظ هنری مورد پسند واقع نشد. آن زمان مشاور حقوقی شهرداری رشت که خود از کلکسیونرهای کتاب‌های هنری است، مسئول تایید طرح‌های ارسالی بود. هیچکدام از سوی انزابی پور تایید نمی‌شد تا اینکه به پیشنهاد وی، «رامین سعادت قرین» مسئول این کار شد. رامین سعادت قرین، دانش آموخته رشته متالوژی در دانشگاه صنعتی شریف است و مجسمه سازی را به صورت تجربی از سال ۱۳۵۹، دنبال کرده است. وی بعدها از ایران مهاجرت می‌کند و متاسفانه با وجود پیگیری، کسب اطلاع و پرسش درباره چگونگی ساخت تندیس کوچک جنگلی ممکن نشد.

غروب بیه شهرداری

غروب آفتاب بهترین زمان برای بازدید از میدان شهرداری است که با پرسه زدن در خیابان‌ها و دو پارک اطراف آن می‌تواند تا نیمه شب ادامه پیدا کند. در این میدان می‌توانید انواع و اقسام خوراکی‌های خوشمزه شهر را امتحان کنید، از اسکمو و رشته خوشکار و چای آلبالویی تا کباب های خیابانی میدان شهرداری که به هیچ عنوان نباید تجربه خوردن آن‌ها را از دست داد. از دم دم‌های غروب آفتاب بساطی های کباب منقل و آتیش خود را در گوشه گوشه این میدان آماده می‌کنند و با سبکی که نمی‌توان در قالب کلمات آن را بیان کرد از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

میدان شهرداری رشت؛ میعادگاه فرهنگ و سنت و حال خوب

کباب پختن یکی از هنرهای گیلانی هاست اما کبابی که منحصرا در این شهر می‌توانید آن را با سبک رشتی‌ها بخورید و جای دیگری گیرتان نمی‌آید دوش کباب است. دوش در اصل کوهان گاو نر است که بافت آن به صورت رگه رگه دارای گوشت و چربی است.

دوش کباب بسیار چرب است و اگر از طرفداران دنبه، خوئک یا خوشگوشت باشید عاشق آن می‌شوید، اما اگر به گوشت‌های چرب علاقه ای ندارید اصلا نباید سمت دوش کباب بروید.

معرفی ساختمان‌های میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت؛ میعادگاه فرهنگ و سنت و حال خوب

کاخ شهرداری


کاخ شهرداری یکی از همین بناها است که پس از شکل‌گیری مشروطه در سال ۱۲۸۶ تاسیس شد و در ساخت آن از معماری سن پترزبورگ الهام گرفتند. معماری کاخ شهرداری شخصی ارمنی – آلمانی مقیم رشت به نام آرتم سراداراف بود که بسیار زیبا آن را طراحی کرد. بعدها پس از احداث این ساختمان در روز چهارم اردیبهشت سال ۱۳۰۵ به مناسبت تاج‌گذاری پهلوی اول افتتاح شد. امروزه کاخ شهرداری از نظر تقسیمات شهری در مرکز رشت قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است.

اداره پست میدان شهرداری رشت


یکی دیگر از دیدنی های رشت که در میدان شهرداری شهر رشت قرار گرفته، اداره پست است. این بنا در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ ساخته شده و در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است. سبک معماری ساختمان نیز مانند دیگر بناهای این حوالی نئو گوتیک است و با تماشای آن می‌توانید خود را در روزهای دور رشت تصور کنید.

هتل ایران


یکی دیگر از بناهایی که در این منطقه قرار دارد، هتل میدان شهرداری رشت است. این مرکز اقامتی قدیمی همزمان با تاسیس دیگر بناها احداث شد و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هتل ایران حدود ۱۸۰۰ متر زیربنا دارد و تا سال ۱۳۷۷ از آن استفاده‌های مختلفی می‌شد. تا اینکه بعدها توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و بخش‌هایی از آن مورد مرمت قرار گرفت. این هتل در زمان خود جایی باشکوه و محل اقامت افراد مشهور زیادی بود و امروزه همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است. بد نیست بدانید که این هتل در آثار ملی به ثبت رسیده است.

کتابخانه میدان شهرداری


یکی دیگر از ساختمان های میدان شهرداری رشت کتابخانه است. این بنا در سال ۱۳۰۶ به دستور محمدعلی تربیت رییس اداره فرهنگ گیلان ساخته شد و بارها به دلیل کمبود بودجه ساخت و حتی مرمت آن با وقفه مواجه شد. کتابخانه میدان شهرداری مانند دیگر بناها به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است و امروزه با قرار گرفتن در غرب میدان مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

برج ساعت


برج ساعت یکی دیگر از بخش‌های میدان شهرداری رشت است که بعدها به این مجموعه اضافه شد. این ساعت در سال ۱۳۰۸ روی برج دیده‌بانی قرار گرفت و تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین هر از گاهی می‌توان صدای زنگ آن را شنید که برای هر گردشگری جذاب و تماشایی است.

آبنما و مجسمه های میدان شهرداری رشت


جذابیت‌های میدان شهرداری تنها به ساختمان‌های آن نیست، بلکه آبنماها و تندیس‌های آن نیز جلوه‌ای خاص به فضا بخشیده‌اند. ناگفته نماند که مجسمه قدیمی‌ترین عکاس رشت (استاد دروی)، تندیس میرزا کوچک خان جنگلی (در ابتدای خیابان سعدی)، مجسمه‌های زن شالیکار، پیرمرد دوچرخه‌سوار و غیره از جمله زیبایی‌های میدان محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید پس از بازدید از آن‌ها در پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری رشت قدم بزنید و عکس یادگاری بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید