غار رئیس در نیاسر از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است با ما همراه باشید تا از ویژگی‌های غار رئیس نیاسر بیشتر بدانیم.

ویژگی‌های غار رئیس نیاسر

سلام نو _ سرویس گردشگری: این غار دارای سه طبقه شامل دو کانال، یک کانال حلقه ای شکل و یک کانال افقی است و این کانال ها توسط چاه ها به هم ارتباط دارند. کانال حلقه ای شکل دو ورودی و کانال افقی چهار ورودی دارد. مجموع طول دالان های این غار به حدود ۲۵۰۰ متر می‌رسد. در مجموع غار از ۴۵ چاه با عمق ۱۱۸ متر و ۲۳ اتاق با مساحت کلی ۱۷۷ متر تشکیل شده است. بیشتر دالان های غار دارای ارتفاع اندکی هستند و فقط بلندترین ناحیه آن از کف تا سقف حدود ۷/۱ متر است. عمیق ترین چاه این غار حدود ۱۰ متر عمق دارد که دیواره‌های آن دارای پاگیرهای مرتبی است و می توان با اطمینان از این چاه بالا و پایین رفت. کوتاه ترین ناحیه دالان از کف تا سقف آن حدود نیم متر است. عمیق‌ترین قسمت غار نیاسر چاهی است به عمق ۱۰ متر که با استادی و مهارت عجیبی در دل سنگ حفر شده است. غار نیاسر دارای سه انتهای سطحی، عمقی و زیرزمینی است که هر کدام از نظر موقعیت دارای ارزش خاصی است.

ویژگی‌های غار رئیس نیاسر

درباره غار رئیس نیاسر

این غار، یکی از مرموز ترین غارهای ایران است؛ زیرا هدف، و زمان دقیقی از ساخت آن در دست ما نیست. بسیاری از مورخ ها عقیده دارند، غار رئیس در زمان اشکانیان ساخته شده است. در عین حال، باستان شناسان با یافتن سفال و ظروف گلی از دوره ساسانی این ادعا را رد کرده و احتمال می دهند این غار در دوران ساسانی جایگاه خاصی داشته است. سکه ها و ظروف سفالی، از دوره های پس از اسلام نیز در این غار کشف شده است. با این کشف، می توان احتمال داد که غار رئیس در نیاسر، در دوره سلجوقیان و ایلخانان کاربرد نظامی داشته است. درباره دلیل وجود به وجود آمدن این غار باید گفت، برخی از پژوهشگران باور دارند این غار با اهداف مذهبی ساخته شده است و احتمال می دهند کاربرد نظامی یا مسکونی نداشته است.

ضمنا، اینکه غار رئیس نیاسر فقط ۴۰۰ متر با آتشکده نیاسر فاصله دارد، دلیلی محکم بر این ادعا است که مردم برای اهداف مذهبی به این غار مراجعه می کرده اند. علاوه بر تمام این ها، مجسمه ای سنگی از سر یک قوچ در این غار کشف شده است که باستان شناسان احتمال می دهند این مجسمه نیز مربوط به دوران ساسانی باشد. یکی از آیین های پیروان ادیانی مثل میترائیسم قربانی کردن قوچ در کنار آب های روان بوده است؛ بنابراین انتظار می رود این مجسمه از آن مراسمات قربانی دین میترا یا ادیان دیگر بر جای مانده باشد. این نیز دلیل دیگری است که ثابت می کند، غار رئیس در نیاسر کاشان کاربرد مذهبی داشته است.

ویژگی‌های غار رئیس نیاسر

ویژگی‌های جذاب غار رئیس در نیاسر کاشان

عرض دهانه این غار در حدود ۵.۳ و ارتفاع آن ۵.۲ متر است و رو به شمال قرار دارد. در ابتدای غار، تالار کوچکی به ابعاد ۳×۸ متر مربع وجود دارد. حفره کوچکی به ابعاد ۵۰×۵۰ سانتی متر مربع در انتهای این تالار مشاهده می شود. این حفره در حقیقت ورودی غار رئیس می باشد که در داخل یک سنگ بزرگ ایجاد شده است. این غار از سه طبقه و دو کانال به صورت حلقوی و افقی تشکیل یافته است. طول کلی غار حدود ۷۸۰ متر می باشد و متشکل از تونل ها و دالان های باریک و طولانی است. دالان های غار نیز طولی در حدود ۲۵۰ متر و عرضی بسیار کم و در حدود یک متر مربع دارند. کانال های حلقوی و افقی غار هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که در زیر به آن اشاره شده است:

ویژگی‌های غار رئیس نیاسر

کانال حلقوی: این کانال دارای دو ورودی و ۷ اتاق است که در دل کوه قرار دارند. دسترسی به اتاق های طبقه پایین از طریق دالان های زیر زمینی امکان پذیر است. دهانه ورودی های کانال در ارتفاع ۱۰۷۹ و ۱۰۸۱ متر از سطح زمین قرار دارند.

کانال افقی: دارای چهار ورودی و یک دالان طولانی با شیب ملایم به سمت بالاست. ورودی های اولیه این کانال در ارتفاع ۱۷۸۰ متر از سطح زمین قرار گرفته اند. ورودی دیگر که در ارتفاع ۱۱۰۹ متری قرار دارد، به باغی زیبا باز می شود که در مرکز باغ چندین اتاق مشاهده می شوند.

در این غار، ۲۰ اتاق وجود دارد که مساحت بزرگترین آنها ۲۸.۶ متر مربع و مساحت کوچکترین اتاق ۱.۸ متر مربع می باشد.

از ویژگی های منحصر به فرد غار رئیس، وجود هوای مطبوع در تمامی قسمت های آن است. به دلیل وجود ورودی های مختلف، همیشه هوای تازه در داخل غار در گردش است. بنابراین، حتی در عمیق ترین قسمت آن نیز هوای تازه وجود دارد.

علاوه بر آن، در غار رئیس ۴۵ حلقه چاه نیز مشاهده می شوند که در سطوح مختلف به همدیگر می پیوندند. عمیق ترین چاه موجود در غار حدود ۱۰ متر ژرفا دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید