موزه‌ها نقش مهمی در حفظ و نگهداری آثار ایران دارند با ما همراه باشید تا همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی کاشان بدانیم.

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه اسباب‌بازی و خیمه شب‌بازی از جاهای دیدنی کاشان است و در خانه‌ای تاریخی منسوب به جعفر علامه فیضی، شاعر و روحانی اواخر قاجار، برپا شده است. قدیمی‌ترین عروسک‌های خیمه شب‌بازی ایران با قدمت ۱۵۰ سال، عروسک‌های محلی ایران، نمونه‌هایی از عروسک‌های ملل دیگر و اسباب بازی‌ها از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون دراین موزه گرد آمده‌اند. اجرای خیمه شب‌بازی سنتی، کارگاه آشنایی و ساخت اسباب‌بازی و عروسک، فروشگاه اسباب‌بازی و عروسک‌های دست‌ساز، کافه و شربتخانه دیگر بخش‌های این موزه هستند. همچنین این بنا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی

اقامتگاه بوم‌گردی و موزه‌ی عروسک و اسباب بازی سنتی کاشان خانه‌ی جعفر علامه فیضی شاعر و روحانی اواخر دوره‌ی قاجار است که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد. بنای موزه‌ی عروسک و اسباب بازی، با نام خانه سهرابی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها توسط مدیریت موزه "امیر سهرابی" در نتیجه‌ی سال‌ها سفر و پژوهش در شهرها و روستاهای ایران ، گردآوری شده است. اقای سهرابی از سال ۸۶ تا ۹۰ در سفر به استانهای مختلف، مجموعه عروسکها را تهیه کرده و در همین راستا کتاب "عروسک پشت‌پرده و خیمه‌شب‌بازی در اصفهان و نائین" را نوشت. قصه‌ی زندگی این عروسک ها توسط راهنمایان موزه برای بازدیدکنندگان بیان می‌شود.

در زمستان ۱۳۹۶ پس از انجام عملیات بازسازی بخش اقامتی نیز به این موزه‌ی تاریخی اضافه شد و تحت عنوان اقامتگاه بوم‌گردی موزه‌ی عروسک و اسباب بازی فعالیت خود را آغاز کرد. موزه‌ی عروسک و اسباب بازی کاشان نمونه هایی از قدیمی ترین عروسک ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های خیمه‌ شب‌بازی مربوط به‌دوران قاجار را گردهم آورده است. قدیمی‌ترین عروسک‌های خیمه ‌شب‌بازی ایران با قدمت ۱۵۰ سال، عروسک‌های محلی ایران، نمونه‌هایی از عروسک‌های ملل دیگر و اسباب‌ بازی‌هایی از حدود ۱۰۰ سال پیش در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی کاشان

اقامتگاه موزه‌ی عروسک و اسباب‌بازی دارای هفت اتاق است که حیاط مجموعه را احاطه کرده‌اند. آقای سهرابی، دانشجوی تئاتر ساکن تهران و علاقه‌مند به‌موضوعات فولکولوریک و نمایش ها و بازیهای ایرانی بودند. در پروژه تهیه‌ی دایره‌المعارف بازیها و سرگرمی‌های ایران، جز مولفان بوده و در راستای تحقیقات به چند استان سفر کردند. و در همین زمان جرقه‌های اولیه "گردآوری و تهیه مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین عروسکهای ایران و برگزاری نمایشگاه" زده شد.

هر کدام از اتاق‌های این موزه به نام یکی از عروسک‌های بومی ایران نام‌گذاری شده است؛ اتاق‌های دهتولوک که عروسک سنتی منطقه خراسان است، چولی قیزک عروسک باران‌خواهی در مناطق کویری ایران است، کترا گشه که کترا به‌معنای کفگیر و گیشه به‌معنای عروسک است این عروسک مربوط به مراسم باران‌خواهی در شمال ایران است، بوک بارانه یا بووکه بارانه نامی کردی است و معنای عروس باران را دارد و نام مراسم باران‌خواهی در کردستان است، بیگو رقصو و اتاق ملل در این خانه- موزه میزبان گردشگران است. فروشگاه اسباب‌بازی و عروسک‌های دست‌ساز، کارگاه ساخت عروسک و شربت خانه از دیگر بخش‌های این مجموعه است.

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی کاشان

قدیمی‌ترین مجموعه عروسک‌ها

این موزه دارای اسباب بازی ها و عروسک های بومی محلی و همچنین اسباب بازی هایی از سراسر جهان است. پشت هر بخش موزه تاریخچه ای وجود دارد. عنوان مثال ، در نمایشگاه ارتش ایران کل دسته ای از سربازان که پرچم وارونه در زمان جنگ ایران را به نمایش می گذارند وجود دارد. قدیمی ترین مجموعه عروسک ها (نمایش عروسکی سنتی ایران خیمه شب بازی است که قدمت آن به هزار سال پیش باز می گردد)

در بخشهای دیگر عروسک های عتیقه مختلفی به نمایش گذاشته شده که نشان از فرهنگ عامیانه ایران است. جادوگران ، شیاطین ، جنگجویان و موارد دیگر به همراه داستانهای مربوط به آنها دیده می شود. به ویژه در یک قسمت بقایای عروسک های بارانی ایلام نگهداری می شود. این عروسک های شبیه وودو در فصل خشک توسط زنان ایلام برای از بین بردن بدشانسی خشکسالی و آوردن باران بر روی درختان مقدس آویزان می شدند. اسباب بازی های آنتیک و معاصر (از خاک رس ، سنگ ، چوب ، ظروف سفالی و پارچه ای گرفته تا اسباب بازی های فلزی و پلاستیکی) در یکی دیگر از بخش های موزه عروسک های کاشان وجود دارد.

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی کاشان

عروسک های رنگارنگ ، خنده دار و جذاب شما را حسابی سرگرم می کنند. نوعی نمایش عروسکی به نام جعبه بازی شب ها اجرا میشود که بسیار دیدنی است. در این نمایش ، به جای پرده های قرمز ، هنرمند از صندوق به عنوان صحنه منظره ای منحصر به فرد و سنتی استفاده می کند. اسباب بازی های بین المللی را نیز در آنجا می توان یافت. نسخه تکراری از اولین اسباب بازی پلاستیکی که ناصرالدین شاه قاجار پادشاه ایران در قرن نوزدهم به عنوان هدیه به یکی از معشوقه های محبوب خود به ایران آورده است در معرض دید قرار گرفته است.

یک ماکت ساخته شده ایتالیایی از پینوکیو به همراه چندین اسب چوبی آلمانی و سرباز اسباب بازی تونسی در این موزه وجود دارد. تمام مکان های مختلف و جزئیات تاریخی ، موزه اسباب بازی و عروسک کاشان را به یک جاذبه برتر که باید از آن دیدن کنید، تبدیل کرده است.

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی کاشان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید