ارتودنسی یک روش درمانی دندانپزشکی است که مانند تمام درمان های دیگر عوارض و مشکلاتی به همراه دارد. البته که در بیشتر موارد فواید آن بیشتر از عوارضش است. با ما همراه باشید تا با عوارض رایج ارتودنسی آشنا شوید.

بررسی عوارض ارتودنسی + روش‌های جلوگیری از عوارض

عوارض ارتودنسی و خطراتی که ممکن است برای لثه و دندان‌های فرد به همراه داشته باشد، از چالش‌های مهمی است که قبل از انجام این روش درمانی باید با آن‌ها آشنا شوید. ارتودنسی از بهترین روش‌های درمان بهم ریختگی دندان‌ها و مشکلات موجود در آن‌هاست. اما همانند هر درمان دیگری ممکن است با خطرات و عوارضی همراه باشد. ضمن بررسی این عوارض باید ببینیم آیا ارتودنسی درد دارد؟ و این که مدت زمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

برخی از عوارض ارتودنسی به صورت کوتاه مدت بوده و برخی دیگر برای زمان طولانی باقی می‌مانند. اگر دندانپزشک متخصص و ارتودنتیست شما تخصص کافی در این زمینه داشته باشد می‌تواند با کمترین مشکلات و عوارض این کار را برای شما انجام دهد.

مهم‌ترین عوارض ارتودنسی

قطعا هیچ دو فردی شرایط مشابهی ندارند، به همین دلیل هر فرد ممکن است با عوارض مختلفی همراه شود. از این رو مهم‌ترین وظیفه دندانپزشک این است که شرایط بیمار را به طور کامل بررسی کند تا بتواند با کمترین خطرات و عوارض، درمان ارتودنسی را برای او انجام دهد. رایج‌ترین خطرات و عوارض ارتودنسی در ادامه ذکر شده‌اند:

بروز مشکلات در بافت لثه

در طی درمان ارتودنسی احتمال بروز مشکلات و بیماری‌هایی مانند التهاب لثه زیاد می‌شود. از این رو ممکن است لثه تحلیل رفته و باز شود. با باز شدن بافت لثه احتمال آسیب دیدن بافت پریودنشیوم زیاد می‌شود. گاهی اوقات ابزارها و وسایل مورد استفاده در ارتودنسی از کنترل تشکیل پلاک سطح دندان جلوگیری کرده و باعث التهاب لثه می‌شود. با توجه به تحقیقات انجام شده افرادی که در حال درمان ارتودنسی هستند، بیشتر با مشکلات التهاب لثه روبرو می‌شوند.

مهم‌ترین علت بروز این مشکلات این است که در طی درمان، ریشه‌های دندان جدا شده و به محل دیگری جابجا می‌شوند. این جابجایی باعث نازک شدن اتصالات لثه‌ای می‌شود. دندان‌های جلویی فک پایین بیشتر از قسمت‌های دیگر مستعد این مشکل هستند.

عدم وجود لثه در نقطه تماس بین دندان‌ها

لثه در نقطه تماس بین دندان‌ها که به آن مثلث سیاه گفته می‌شود، وجود دارد. زمانی که پاپیلای دندانی در منطقه زیبایی یعنی جلوی دهان از بین می‌رود، این مشکل به وجود می‌آید. وجود این پاپیلا به عوامل مختلفی از جمله ساختار دندان‌ها، سن فرد، ارتفاع استخوان بین دندان‌ها، ضخامت لثه بین دندان‌ها و ... بستگی دارد. در درمان ارتودنسی به دلیل جابجایی دندان‌ها، ممکن است این مشکل به وجود آمده و لثه میان دندان‌ها از بین برود. بروز این مشکل می‌تواند از نظر ظاهری بسیار ناخوشایند بوده و به محلی برای جمع شدن ذرات غذا تبدیل شود.

بروز دردهای احتمالی

یکی از سوالاتی که معمولا افراد قبل از انجام ارتودنسی می‌پرسند، این است که آیا ارتودنسی درد دارد؟ معمولا ارتودنسی با کمی درد همراه است. این درد به دو دلیل اتفاق می‌افتد، درد ناشی از آسیبی که ابزارهای ارتودنسی به بافت‌های داخل دهان وارد می‌کنند و درد ناشی از اعمال فشار براکت‌ها برای جابجایی دندان.

مشکلات ارتودنسی

البته در صورتی که دندانپزشک تخصص کافی در این زمینه داشته باشد، می‌تواند با کمترین آسیب به بافت‌های نرم داخل دهان درمان را انجام داده و کمترین درد برای شما ایجاد شود. احساس درد می‌تواند بر روی مدت زمان ارتودنسی تأثیر داشته باشد، به صورتی که در برخی از افراد که آستانه تحمل پایینی دارند، بروز این دردها ممکن است باعث توقف روند درمان شود.

تحلیل ریشه

یکی از عوارض ارتودنسی این است که در طی درمان ممکن است تحلیل عاج دندان اتفاق بیفتد. این مشکل به علت جابجایی ارتودنتیک دندان‌ها اتفاق می‌افتد. این فرآیند OIRR یا تحلیل ریشه در درمان ارتودنسی نامیده می‌شود. معمولا این تحلیل ریشه قابل بهبود است، اما در برخی موارد باعث جدایی بخش آپیکال از ریشه می‌شود و این موضوع باعث کوتاه ماندن همیشگی ریشه دندان می‌شود. معمولا تعدادی از بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی هستند، به میزان 2 میلی متر یا کمتر تحلیل ریشه را تجربه می‌کنند.

از بین رفتن دندان

یکی از بدترین عوارض ارتودنسی، مرگ دندان است که در طی این درمان به طور کامل از بین می‌رود. نیروی که بر دندان برای جابجایی آن اعمال می‌شود، تأثیراتی را در جریان خون به پالپ دندان ایجاد می‌کند. البته پالپ دندان مقاومت بسیار بالایی دارد و این مشکل از عوارض بسیار نادر ارتودنسی است. در این شرایط برخی از دندان‌ها که سابقه تروما داشته باشند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

عوارض رایج ارتودنسی

پوسیدگی دندان

برای درمان ارتودنسی، براکت‌هایی بر وری دندان‌ها قرار می‌گیرند که رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان را با مشکل روبرو می‌کنند. از این رو بسیاری از افراد در طی درمان نکات بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند و این موضوع باعث جمع شدن باکتری‌ها بر روی دندان‌ها می‌شود. تجمع باکتری‌ها می‌تواند در ایجاد اسید در دهان و پوسیدگی بیشتر تأثیر داشته باشد. در هنگام درمان ارتودنسی باید مراقبت‌های دندان را بیش از پیش انجام دهید تا با پوسیدگی دندان‌ها روبرو نشوید.

تأثیر بر روی مینای دندان‌ها

قرار گرفتن براکت‌ها بر روی دندان‌ها در درمان ارتودنسی می‌تواند مینای دندان را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بروز مشکلات دندانی شود. همچنین لکه‌هایی بر روی دندان ایجاد می‌شود که ممکن است پس از اتمام درمان نیز از بین نروند. در این شرایط بهتر است از دهانشویه مناسب زمان ارتودنسی استفاده کنید.

تخصص دندانپزشک در جلوگیری از عوارض ارتودنسی

معمولا هرچه تخصص دنداپزشک شما بیشتر باشد و بررسی‌های دقیق‌تری قبل از درمان انجام دهد، مشکلات و عوارض ارتودنسی شما کمتر می‌شوند. در این شرایط ابتدا وضعیت لثه‌ها، دندان‌ها، بافت درون دهان، بیماری‌های زمینه‌ای، تعیین بهترین سن برای ارتودنسی و ... می‌تواند مشکلات ارتودنسی را کاهش دهد.

دکتر سعید قریشی از بهترین دندانپزشکان است که می‌توانید برای درمان ارتودنسی به مطب ایشان مراجعه کنید. دکتر قریشی برا انجام بررسی‌های لازم، درمان ارتودنسی را در بهترین شرایط و کمترین عوارض برای شما انجام می‌دهند.

ارتودنسی دکتر سعید قریشی

سخن آخر

عوارض ارتودنسی از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که از انجام درمان ارتودنسی را با چالش روبرو می‌کنند. بروز مشکل در بافت لثه، تحلیل ریشه، درد، از بین رفتن دندان و ... از مشکلات رایج ارتودنسی هستند. اگر قبل از این درمان شرایط به طور کامل بررسی شود و پس از برطرف کردن مشکلات پیش رو، برای درمان اقدام کنید، می‌توانید با کمترین عوارض از این درمان استفاده کنید. همچنین طول درمان شما نیز کمتر می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید