این روزها نمایشگاه‌های مختلفی برای اصناف مختلف در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود. پرسش این است که آیا باید در این نمایشگاه‌ها شرک کرد؟ اگر بله چطور باید حضور موفقی در نمایشگاه داشت؟

چرا باید در نمایشگاه حاضر شویم؟ + راهکارهای حضور موفق در نمایشگاه

همه ساله نمایشگاه های متعدد بازرگانی داخلی و بین المللی با اهداف شناسایی توان تولید و سطح تکنولوژی، مقایسه قیمت ها، شناسایی عرضه کنندگان، جستجوی کالاهای مورد نیاز، شناسایی محصولات جدید، آموزش، شناسایی ایده های جدید، جمع آوری اطلاعات، مذاکره و عقد قرارداد با عرضه کنندگان، گسترش تماس های تجاری و... در سرتاسر جهان برگزار می شوند.

نمایشگاه ها به عنوان یک رسانه، دارای مزایای بی شماری است که می توان به شهرت یافتن و استقرار نام، احتمال عقد قراردادهای پیش فروش و فروش، احتمال دستیابی به تسهیلات مالی، احتمال عقد قراردادهای بیع متقابل، احتمال پیدا کردن نماینده فروش، امکان ارزیابی محصول، امکان ارزیابی مشتری و مصرف کننده و... اشاره نمود.

ایجاد یک نمایشگاه موفق نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. شما باید از یک سال قبل برای آن برنامه بریزید تا در زمان برگزاری با کمبود سرمایه مواجه نشوید و بتوانید و کم و کاستی‌ها را جبران کنید.

چرا نمایشگاه برگزار می‌کنیم؟

شاید از خودتان بپرسید چرا باید یک نمایشگاه برگزار کنید یا چرا باید در یک نمایشگاه شرکت کنید؟

 افزایش حجم مبادلات

 از مهم­ترین اثرهای نمایشگاه افزایش حجم مبادلات بازرگانی است در بعضی مواقع نمایشگاه محدود و در بعضی مواقع انتهای نمایشگاه معلوم نیست. گاهی مواقع اگر در یک محیط کوچک هم برپا شود اثر آن ممکن است تا ۱۵ سال دیگر ادامه یابد، چرا که ممکن است افرادی با هم دیگر آشنا شوند که به طور مدام با هم دیگر همکاری و مبادله کنند و تا سال­ها این کار ادامه یابد.

ایجاد رقابت

 از موارد دیگر ایجاد رقابت­ های سالم و بین ­المللی است. اگر هم احیاناً نمایشگاه داخلی باشد ممکن است شخصی از یک سفارتخانه­ ای به دیدن این نمایشگاه بیاید و این موضوع بر روی ارتباط دو کشور تأثیر بگذارد. به هر حال اگر یک دیپلمات هم برای دیدن نمایشگاه بیاید اثر بین ­المللی در پی خواهد داشت. چه برسد اگر از مهمان­ های خارجی، اقتصاددان­ ها و تجار بین­ المللی دعوت کنیم در آن صورت اثرهای بین­ المللی نمایشگاه تثبیت خواهد شد و طبیعی است که اثر داخلی هم دارد.

تبادل دانش فنی

یکی از اثرهای دیگر برگزاری نمایشگاه ­ها تبادل دانش فنی است. در حقیقت نمایشگاه به مانند مدرسه­ های موقت است که در این مدرسه حتی نسل جوان، متوسطه و حتی کسانی که سن شان بالاتر است می­ توانند از آن بهره برند. برای مثال جوانی به نمایشگاه می­ آید یک مورد صنعتی و یا کشاورزی می­ بیند و نظیرش را حتی بهتر از آن می­سازد و این موضوع خود باعث رونق اقتصادی می­ شود.

چرا باید در نمایشگاه حاضر شویم؟ + راهکاراهای حضور موفق در نمایشگاه

انتقال فن­آوری

 از موارد دیگر برپایی نمایشگاه­ ها انتقال فن­آوری است. البته کشورهای پیشرفته صنعتی به طور معمول تمام فن­آوری خود را در کشورهای جهان سوم و در حال پیشرفت ارائه نمی­ کنند و سعی در پوشیده نگه داشتن آن دارند. در اینجا تیزهوشی و تیزبینی بازدیدکننده­ ها بسیار مؤثر بوده و می­ تواند نقش بهینه­ ای داشته باشد. به ویژه در زمانی که کشورهای خارجی نمایشگاه برپا می­ کنند.

پیش از هر کاری هدف خود را تعیین کنید

برنامه‌ریزی دقیق و تعیین هدف مهم‌ترین و شاید دشوارترین وظیفه شما باشد. بدون تعیین هدف مشخص شما نمی‌توانید مطمئن باشید که این نمایشگاه برای شما موفقیت به همراه دارد یا نه. می‌توانید برای تعیین هدف از روش SMART استفاده نمایید.

  • Sensible یعنی هدف تعیین شده معقول، روشن و شفاف باشد.
  • Measurable یعنی هدف شما قابل اندازه‌گیری باشد و بدانید هر روز چقدر به آن نزدیک شده‌اید.
  • Attainable یعنی در انتخاب هدف واقع بین باشید.
  • Realistic یعنی هدف با امکانات و توانایی شما تناسب داشته باشد.
  • Truthful یعنی هدف قابل زمانبندی باشد.

نگاهی به چگونگی حضور موفق در نمایشگاه

فراموش نکنید که نمایشگاه محلی است که در آن کالاها، خدمات، تکنیک ها و فن آوری های جدید، نوآوری ها، اختراعات و ابتکارات برای معرفی به مردم، سازمان ها و مصرف کنندگان احتمالی، به معرض نمایش گذارده می شود.

عمده رسالت های اصلی یک نمایشگاه نیز می تواند تسهیل ارتباطات تجاری، رونق داد و ستد و تجارت، شناسایی بازارهای جدید، معرفی بنگاه و محصول، اصلاح و تقویت سیستم توزیع و بسیاری موارد دیگر باشد که می بایست نیم نگاهی نیز به این رسالت ها انداخت.

شرکت ها برای حضور در نمایشگاه های داخلی آمادگی های اصلی که در سازمان خود ایجاد می نمایید عبارتند از:

  • قابلیت عرضه نرم افزار در سطح عمومی
  • کیفیت مورد قبول مشتری
  • قیمت رقابتی بسته بندی جذاب
  • توان افزایش تولید
  • امکان خدمات پس از فروش و پشتیبانی

برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی نیز آمادگی های اصلی که می بایست در شرکت ایجاد نماییم عبارتند از:

  • توان افزایش تولید
  • امکان تسریع در نوبت تحویل
  • امکان بهبود کیفیت
  • امکان کاهش قیمت
  • امکان بهبود بسته بندی
  • توان رقابت با رقبا
  • امکانات حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی و یا ترکیبی
  • امکانات تغییر طراحی محصول
  • خدمات پس از فروش گسترده

چطور حضوری موفق در نمایشگاه داشته باشیم؟

برنامه ریزی دقیق، مشروح و آمادگی کامل، کلید حضور موفق در یک نمایشگاه است. برنامه ریزی حضور در نمایشگاه در واقع در قالب یک پروژه انجام می شود و زمان آن از ماه ها قبل از شروع نمایشگاه آغاز و به ماه ها پس از آن ختم می گردد.

چرا باید در نمایشگاه حاضر شویم؟ + راهکاراهای حضور موفق در نمایشگاه

فعا لیت های حضور در نمایشگاه را به سه بخش مختلف تقسیم می کنند: فعالیت ها و اقدامات قبل از بر گزاری )مقدمات(، طی برگزاری )اداره غرفه(، بعد از بر گزاری )پیگیری(. هر یک از این بخش ها یک سیر زمانی را دنبال می کنند که رعایت عامل زمان در انجام آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. اکنون زمان آن رسیده است که اصول اساسی برای حضور موفق در نمایشگاه را به کار ببندیم.

انواع نمایشگاه ها

نمایشگاه هایی که امروزه در سرتاسر دنیا برگزار می شوند به ۳ دسته قابل تقسیم هستند:

نمایشگاه عمومی که جهت معرفی انواع کالاهای مصرفی، واسطه و سرمایه ای و خدمات و تکنولوژی برگزار می شود. در این نوع نمایشگاه ها انواع تولیدکنندگان کالا و یا خدمت در آن حضور دارند که مدتی است این گونه نمایشگاه ها در کشور ما برگزار نمی شود. نمایشگاه تخصصی که جهت معرفی کالاهای خاص به مصرف کنندگان خاص به قصد افزایش فروش فوری برگزار می شود. امروزه میل بیشتر کشور ها به سمت برگزاری این گونه نمایشگاه ها است. در کشور ما نیز در هرسال، تعداد بی شماری از اینگونه نمایشگاه ها در حال برگزاری است

نمایشگاه اختصاصی که جهت معرفی محصولات یا خدمات یک کشور در یک بازار خاص برگزار می شود. نمونه این گونه نمایشگاه ها برای معرفی محصولات تولیدی و خدماتی ایران نیز در سایر کشورها برگزار می گردد.

نمایشگاه اکسپو که جهت بیان ایده ها، تکنولوژی جدید و نمایش توانمندی ها برگزار می شود. نمونه این نوع نمایشگاه به خصوص در کشورهای اروپایی رونق بسیار زیادی دارد.

نمایشگاه عرضه مستقیم که جهت جبران نارسایی سیستم توزیع برگزار می شود. نمونه این نوع نمایشگاه در ایران نیز وجود دارد و می توان به نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک که چند سالی است در اسفندماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود اشاره نمود.

کارهایی که پس از برگزاری نمایشگاه باید کرد

پیگیری و ارزیابی بعد از پایان نمایشگاه، نمایانگر بسیاری از موارد در فعالیت های نمایشگاهی است. نمایشگاه تمام شده است. شما خسته هستید. فقط می خواهید استراحت کنید. اما اشتباه نکنید. همان قدر که حضور در نمایشگاه مهم بود و اهمیت داشت، پیگیری مشتریان احتمالی نیز حایز اهمیت می باشند بنابراین این کارها را انجام دهید:

  • ارسال کارت یا نامه تشکر ساده به بازدید کنندگان.
  • ارسال سریع بسته اطلاعاتی.
  • ملاقات با برخی از بازدید کنندگان.
  • در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشتر به مسوولین رسانه ها بعد از پایان نمایشگاه.
  • پی گیری تمامی سفارشات و اطلاعات درخواست شده بازدید کنندگان یا مشتریان.
  • تهیه فهرستی از تمام بازدید کنندگان یا خریداران و اطلاعات تماس آن ها.
  • مرور مواردی که در بهبود آینده شما موثر هستند.
  • ارزیابی از گزارشات، موفقیت.

    آمار فروش نمایشگاهی را تهیه نموده و اطلاعات دریافتی را در پرونده ای قرار دهید تا در سال های آتی، منبع مناسبی برای حضور قدرتمندانه در نمایشگاه باشد.

چرا باید در نمایشگاه حاضر شویم؟ + راهکاراهای حضور موفق در نمایشگاه

در هر صورت پیگیری نتایج با کسب تعداد بازدید کنندگان عمده آغاز می شود و برای درک آن از کارمندان غرفه خود بخواهید تا در خصوص هر مشتری احتمالی واجد شرایط، مطالبی را یادداشت نمایند که نیازهای بازدید کننده را شناسایی می نماید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید