یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان یزد می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان عمارت آقازاده ابرکوه می‌باشد.

سفری هیجان‌انگیز به عمارت آقازاده ابرکوه

سلام نو - سرویس گردشگری: قبل از آن که وارد خانه آقازاده شویم بهتر است در مورد این مجموعه تاریخی زیبا که در بخش قدیمی شهر ابرکوه واقع شده، بیشتر بدانیم. این مجموعه دارای ۵ خانه تاریخی بسیار زیبا با نام‌های حسینی دوست، موسوی، گبری، سیدعلی آقا و آقازاده است. همگی این ۵ خانه در یک کوچه واقع شده‌اند و امروز هر کدام کاربری مخصوص به خود را دارند و به نحوی از گردشگران میزبانی می‌کنند.

این مجموعه در حدود سال ۱۳۸۵ و طی یک دوره ۱۰ ساله مجددا زیر پوشش صندوق احیا و مرمت آثار تاریخی رفت و توسط شرکت آفاق روشن ابرکوه تحت مرمت قرار گرفت. از این ۵ خانه فقط خانه تاریخی آقازاده قابلیت بازدید دارد؛ اما خانه‌های موسوی و حسینی دوست هم اکنون کاربری اقامتی دارند و خانه‌های گبری و سیدعلی آقا نیز در آینده کاربری مشابه پیدا خواهند کرد. خانه سیدعلی آقا دیوار به دیوار خانه آقازاده قرار دارد و این دو خانه از طریق ساباطی (۱) به یکدیگر متصل می‌شوند، این مسیر دسترسی خانه به یکدیگر در اصل حاکی از پیوند نزدیک و یا خویشاوندی اعضای خانه‌ها با همدیگر است.

همان‌طور که گفتیم، در میان این ۵ خانه تنها خانه آقازاده به عنوان یک جاذبه تاریخی قابلیت بازدید دارد. در ادامه به دورن این خانه قدم می‌گذاریم و بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

سفری هیجان‌انگیز به عمارت آقازاده ابرکوه

نحوه دسترسی

برای بازدید از عمارت آقازاده ابتدا خود را به میدان امام حسین ابرکوه برسانید که میدان مرکزی شهر است. در ادامه به‌سمت چپ میدان بروید تا وارد خیابان باهنر شوید. در انتهای این خیابان به میدانی می‌رسید و از آنجا می‌توانید این خانه تاریخی را ببینید.

سرگذشت بنا

خانه آقازاده ابرکوه در حدود سال ۱۱۵۷ هجری شمسی با همت حاج حسین ابرقویی ساخته شد. آیت‌الله حاج سید میرزا محمد حسین مجتهد ابرقویی از ثروتمندان شهر بود که زمان زیادی از عمر خود را صرف امور عمرانی و کشاورزی کرد.

این عمارت باشکوه که ۸۲۰ متر مربع وسعت دارد، در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۸۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سفری هیجان‌انگیز به عمارت آقازاده ابرکوه

معماری خانه آقازاده

خانه آقازاده، بنایی دو طبقه است که مانند سایر خانه‌هایی که در بخش‌های کویری ایران ساخته می‌شوند از مصالح بومی مثل خشت و آجر بهره گرفته است. همچنین برای تزییناتِ خانه، درها و پنجره‌ها از چوب و برای گچ‌بری‌ها از ملات گچ استفاده شده است.

سردر ورودی بنا در ضلع شمال‌غربی آن قرار گرفته و از طریق دالانی به گوشه حیاط راه پیدا می‌کند. خانه مثل سایر خانه‌های ساخته شده در مناطق کویری دارای یک حیاط دل‌باز است و وسط آن یک حوض سنگی بزرگ وجود دارد. در سه جهت حیاط، اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه ساخته شده، این امر به جهت استفاده از بخش‌های مختلف خانه در فصول مختلف انجام شده است. چرا که در هر فصل جهت تابش نور خورشید تغییر کرده و یک بخش از خانه نورگیر می‌شود.

پلان اتاق جنوبی به سبک شکم دریده (۱) بوده و دارای پنج دری و خیشخان است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم. روی بام اتاق، بادگیری وجود دارد که این خانه را از تمامی خانه‌های دیگر متمایز می‌کند چرا که بلندترین بادگیر ساخته شده در ایران است. اتاق‌های شرقی و غربی نیز به شکل سه دری و پنج دری هستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید