۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 55400303

خوزستان یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان پل شادروان می‌باشد.

سفری به پل شادروان

سلام نو - سرویس گردشگری: شوشتر از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. وجود تمدن‌ها و حکومت‌های فراوان در نزدیکی شوشتر باعث شد که آثار باستانی زیادی از قدیم در شهر وجود داشته باشند. از میان تمامی آثار تاریخی به‌جا مانده، پل شادروان اثری منحصربه‌فرد و متفاوت است.

این پل تاریخی بنام‌های پل‌بند والرین یا بند قیصر نیز خوانده می‌شود. پل شادروان را سربازان و مهندسان رومی بنا کردند. آنان در ۲۶۰ میلادی همراه امپراتور روم والریانوس به اسارت شاپور اول درآمده بودند. پل شادروان یکی از دیدنیهای شوشتر محسوب می‌شود.

سفری به پل شادروان

معماری

پل بند شادروان در جهت شرقی – غربی بر روی رود شطیط ساخته شده است. پل بند شادروان دارای ۴۴ دهانه بزرگ و ۴۳ دهانه کوچک می باشد.در حال حاضر ۹ دهانه در سمت شمال و ۲۸ دهانه در ضلع جنوبی پل باقی مانده است طول پل چیزی بیشتر از عرض رودخانه می باشد و حدوداً ۵۰۰ متر طول دارد. در ساختمان این بند دو قوس محدب رو به جریان آب و به سمت شرق و یک قوس مقعر رو به جهت جریان آب قرار دارد هر چند این قوسها معلول بستر طبیعی رودخانه هستند ولی می توان آنرا در شمار بندهای قوسی بشمار آورد. در کناراین پل بند آسیابهایی قرار داشته که توسط انرژی آب چرخهای این آسیابها به حرکت در می آمده است و [بر انتهای ضلع شرقی پل بند در جایی که پل بند در شهر وارد می شد.یک سردر عظیم آجری قرار داشته که در هنگام گذشت از پل بند افراد از زیر این سردر عظیم عبور می کرده اند.] مصالح بکار رفته در ساختمان این پل بند از سنگ لاشه و ملات ساروج بهمراه خاکستر است .

سفری به پل شادروان

سرگذشت بنا

پل شادروان از بناهای با ارزش دوره ساسانیان است. این بنا نقش مهمی را در مجموعه باشکوه سازه‌های آبی شوشتر ایفا می‌کند. این سازه آبی برای آبرسانی به شهر به‌کار می‌رفته است و با گذشت قرن‌ها همچنان یکی از شاهکارهای تاریخی محسوب می‌شود. گفته می‌شود. شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، دستور ساخت این پل بند را داد. شاپور اول پس از شکست رومی‌ها، امپراتورشان والریانوس را دستگیر و مجبور به ساخت بند شادروان کرد. در آن دوره تاریخی مهارت رومی‌ها در ساخت پل‌های ارتباطی مشهور بود. در شاهنامه فردوسی نیز به بند شادروان اشاره و مدت ساخت آن را سه سال ذکر کرده است.

درباره پل شادروان افسانه‌ای بر سر زبان‌ها بود که می‌گفتند خاک تپه را والرین، به خواست و دستور شاپور، از روم به شوشتر آورده است. از آن خاک بود که پل شادروان و سازه‌های دیگر ساخته شد. این افسانه به این دلیل ساخته شده است که خاک شوشتر در جایی که پل بند شادروان بنا شده، مناسب ساخت و سازه نیست. پس از ساخت پل، شاپور دستور داد اسیران رومی را آزاد کنند و آن‌ها به سرزمین خود بازگشتند.

در زمان ساسانیان، استان خوزستان از مکان‌های مهم ایران بود و بسیاری از تمدن‌های قدیمی از اینجا شکل گرفتند. در همان دوره ساخت سازه‌های آبی شوشتر، پل شادروان نیز ساخته شد که از آن به‌عنوان اولین پل جهان یاد می‌کنند. برای ساختن این پل مسیر رودخانه را توسط سنگ‌های تراش‌خورده و منظم فرش کردند و به‌وسیله بست‌های فلزی به‌هم اتصال دادند.

سفری به پل شادروان

مناسب‌ترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید از پل شادروان در ماه‌های اول سال و فصل بهار است. در این ایام، هوا خنک‌تر و مطبوع‌تر می‌شود و هم امکانات زیادی برای رفت و آمد در اختیار خواهید داشت. در ماه فروردین خیلی از مسافران تعطیلات نوروزی، شوشتر را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. در ماه اردیبهشت نیز کمی از سرمای هوا کاسته و با وجود گرم‌تر شدن هوا، چون میوه‌ها و درختان شهر سرسبز می‌شود، عطر بهار نارنج را در گوشه گوشه شهر احساس کنید.

در خرداد ماه نیز امکان استفاده از امکانات و تفریحات آبی برای هر مسافری فراهم می‌شود. اگر از علاقه‌مندان این دسته از تفریحات هستید، ماه خرداد را از دست ندهید. تابستان شاید گزینه‌ خوبی برای سفر به خوزستان و شهر شوشتر نباشد؛ زیرا که گرما و شرجی بودن هوا مانع از آن می‌شود که ایام خوبی را در شهر سپری کنید. البته غروب و شب ‌گردی‌های تابستانه مردم خون‌گرم شوشتر می‌تواند باز هم برای هر مسافری جذاب باشد. در پاییز و زمستان شهر خلوت‌تر می‌شود و با وجود افزایش بارش‌ها و خنک‌تر شدن هوا، سفر دلچسبی برای مسافران پیش‌رو است. برای رفتن و بازدید از پل شادروان هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. شما می‌توانید در هر ساعتی به بازدید از این پل بروید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید