۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 55400147

ایران بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از بناهای تاریخی و زیبای ایران مقبره دعبل خزاعی نام دارد که در دل شوش در استان خوزستان واقع شده است.

مقبره دعبل خزاعی کجاست؟

سلام نو - سرویس گردشگری: شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم به شمار می‌رود و پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشی بوده‌ است. شوش در دوره اسلامی نیز مدت‌ها از شهرهای پرجمعیت و پررونق بود. همین دلایل سبب شده‌اند جاهای دیدنی شوش از اهمیت درخوری برخوردار باشند. یکی از این نمونه‌ها، مقبره دعبل خزاعی است.

دعبل خزاعی یکی از شاعران مشهور شیعه بوده است که در دوران زندگی خود، به سرودن اشعاری در مدح اهل عصمت (ع) و هجویاتی درباره خلفای عباسی پرداخت. سرانجام، وی در ۹۸ سالگی به شهادت رسید. مقبره او امروزه از دیدنی های استان خوزستان به شمار می‌آید و در مرکز شهر قرار دارد.

مقبره دعبل خزاعی کجاست؟

سرگذشت مقبره دعبل خزایی

این شاعر شیعه که در سال ۱۴۴ هجری شمسی در کوفه چشم به دنیا گشوده بود، هم زمان با امام محمد صادق بود. بیشتر افراد خانواده وی مانند برادر و پسرعمویش نیز شاعر بودند و به همین دلیل او نیز استعدادی در این زمینه داشت و از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد. به دلیل توانمندی بالا و شیرینی سخنش، هارون الرشید نیز او را به دربار دعوت کرد تا برای او شعر بسراید. دعبل مدتی را در دربار به سرودن شعر برای هارون الرشید گذراند اما بعد از مدتی از آن جا خارج شد. بعد از آن، او که عاشق و شیفته اهل بیت بود، شروع به سرودن شعرهایی در مورد آنها کرد. بعد از آن دعبل به صورت مخفیانه هجویاتی درباره خلفای عباسی می سرود و به همین دلیل نیز همواره در حال سفر از شهری به شهر دیگر بود تا دست ماموران عباسی به او نرسد. اما سرانجام ایشان در سن ۹۸ توسط تیری زهرآگین به شهادت رسید. بعد از شهادت ایشان، یاران و طرفداران او جای آرامگاه واقعی او را نمی گفتند و در آن زمان ۵ قبر برای او معرفی کرده بودند اما اسمی از شوش نبرده بودند. یاران او این کار را به دلیل عباسیان انجام می دادند چون نمی خواستند از طرف آنها، توهین و اهانتی به مقبره این شاعر بزرگ شود.

مقبره دعبل خزاعی کجاست؟

معماری مقبره دعبل خزاعی

معماری مقبره دعبل خزاعی با گنبد خاص آن و محوطه آجری‌اش، فضایی فرهنگی و هنری با حال‌وهوای سنتی ایجاد کرده‌اند. این مکان مدت‌ها مهجور واقع شده بود و افراد کمتری نسبت به آن مطلع بودند. اما امروزه گردشگران زیادی از این مقبره بازدید می‌کنند.

گنبد بقعه با رنگ سیاه و فرم غیرمتعارفش، این بنا را متمایز و منحصربه‌فرد کرده است. فضای داخلی گنبد نیز زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و مجموعه از چندضلعی‌هایی است که روی هم واقع شده‌اند و تا نوک گنبد پیش رفته‌اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید