کرمانشاه یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر معبد آناهیتا می‌باشد که در دل کنگاور واقع شده است.

آناهیتا؛ معبدی حیرت‌انگیز در کنگاور

سلام نو - سرویس گردشگری: معبد آناهیتا یکی از جاهای دیدنی کنگاور است که از آن به‌عنوان دومین بنای بزرگ سنگی ایران بعد از تخت جمشید یاد می‌شود. قدمت این بنای ارزشمند بر اساس نوشته‌ها و مستندات تاریخی به سه دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان می‌رسد و با اینکه برخی معتقدند که این معبد برای ستایش الهه آب ساخته شده است؛ عده‌ای آن را کاخی نیمه‌تمام متعلق به خسرو پرویز می‌دانند. این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۳۱ به‌عنوان یکی از نخستین آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آناهیتا؛ معبدی حیرت‌انگیز در کنگاور

ویژگی‌های بنا

با وجود اینکه قدمت این بنا را به دورهٔ اشکانی و ساسانی نسبت داده اند و نشانه‌ها و واژه‌های دوره ساسانی بر روی سنگ‌ها حک گردیده‌است، برخی دیگر از محققین به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد، این بنا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده اند. عده ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم ق.م و عده دیگر آن را به سده اول ق.م نسبت می دهند. سیف الله کامبخش فرد – کاوشگر بنا – آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.
این بنا بر روی تپه‌ای با ارتفاع ۳۲ متر و در ابعاد ۲۰۹ متر در ۲۲۴ مترساخته شده است. ارتفاع ستونهای این بنا نسبت به قطر آنها سه به یک است و این باعث شده در میان تمام معابد دنیا بی نظیر و منحصر به فرد باشد. معبد آناهیتا دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است.

آناهیتا؛ معبدی حیرت‌انگیز در کنگاور

نحوه دسترسی

کنگاور شرقی‌ترین شهر استان کرمانشاه به شمار می‌رود که فاقد فرودگاه و راه‌آهن است. فاصله تهران تا کنگاور به حدود ۵۳۰ کیلومتر می‌رسد. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، سه مسیر پیش‌روی شما است:

  • از همدان: کافی است که از شهر همدان به‌سمت کرمانشاه و سپس کنگاور بروید.
  • از کرمانشاه: از این شهر به‌سمت همدان حرکت کنید. پس از حدود ۱٫۵ ساعت و عبور از سه راهی نهاوند، به کنگاور می‌رسید.
  • از نهاوند: از نهاوند به‌ کرمانشاه بروید و پس از رسیدن به جاده ارتباطی کرمانشاه-همدان، مسیر سمت راست به‌طرف همدان را پیش بگیرید که به کنگاور منتهی می‌شود.

آناهیتا؛ معبدی حیرت‌انگیز در کنگاور

وضعیت فعلی معبد آناهیتا

بدون شک معبد آناهیتا به لحاظ ارزش تاریخی از جمله برجسته‌ترین آثار و میراث‌های فرهنگی سرزمین ایران است. همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد این محوطه تاریخی می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی و رونق اقتصادی منطقه هم تاثیر گذار باشد. این اثر سال‌هاست در انتظار ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد. یکی از موانع ثبت این اثر در فهرست جهانی یونسکو کامل نشدن پژوهش در مورد سابقه بنا و قطعی نشدن نظریه‌های مربوط به سابقه تاریخی آن است.

در گوشه شمال‌ غرب این بنا امامزاده و مسجدی برپاست.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید