جاذبه‌های طبیعی در دل زمین جالب است همراه باشید و درباره شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه بدانید.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر اهل غارنوردی یا از دوستداران غارها باشید، بدون شک از دیدن و تماشای غار حیرت‌انگیز قوری قلعه لذت خواهید برد.

قوری قلعه یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای کشور و از جاذبه‌های طبیعی و پرطرفدار استان کرمانشاه است.

این غار زیبا در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی کشور محسوب می‌شود.

غار قوری قلعه از قندیل‌ها و تالارهای زیبا و سحرانگیز به نام‌های عروس، بتهوون، نماز و چهار آبشار تماشایی تشکیل شده است.

این غار در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه؛ غار قوری قلعه

غار قوری قلعه یکی از غارهای چند میلیون ساله است که قدمت آن به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی می‌رسد و از آهک تروراسیک وکرتاسه تشکیل شده است.

شاید جالب باشد بدانید که تا حدود ۴۰ سال پیش این غار برای عموم مردم کشف نشده و ناشناخته بود تا اینکه در اواخر دهه ۵۰ پای غارنوردان به این غار اسرارآمیز باز شد.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

در سال ۱۳۵۵ گروهی از غارشناسان انگلیسی و سپس در سال ۱۳۵۶ جانورشناسان فرانسوی بخش‌های از این غار را شناسایی کردند.

آن‌ها تا عمق ۶۲۰ متری غار را تا به قسمتی که که آب هم سطح سقف غار بود طی کردند و به گمان کردندکه به انتهای غار رسیدند.

در دهه ۶۰ جمعی از غارنوردان ایرانی تا عمق بیش از سه کیلومتری در این غار پیش رفتند. در مرحله اول آن‌ها توانستند تا عمق ۲۰۳۰ متری و بعد در مرحله دوم تا عمق ۳,۱۴۰ متری شناسایی کنند.

این گروه با طی کردن ۱۲ کیلومتر مسیر پرپیچ وخم قوری قلعه و نقشه‌برداری از بخش‌های مختلف آن را به‌عنوان طولانی‌ترین غار آبی ایران و بزرگترین غار آبی آسیا معرفی کردند.

در حال حاضر تنها حدود ۵۰۰ متر از این غار نورپردازی و در معرض بازدید قرار دارد.

غار قوری قلعه غاری نیز از جمله غارهای تاریخی کشور محسوب می‌شود.

در جریان تسطیح دهانه آن، آثاری از اواخر دوره ساسانی به دست آمد که شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و ۱۵ سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم است.

علاوه بر این روی دو ظرف کشف شده کتیبه‌هایی به خط پهلوی میانه دیده می‌شود.

غار قوری قلعه یکی از اعجاب‌آورترین غارهای ایران محسوب می‌شود.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

این غار با داشتن تالارهای زیبا و سحرانگیز مانند عروس، بتهوون و مریم، قندیل‌هایی با اشکال مختلف همچون شیرسنگی، مار کبری، نیم‌رخ شیر، فیل، قلب، گل کلم، گردن غاز، آبشار، لاک‌پشت و آبشارهای بلند و تماشایی مکانی جادویی است که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

از مهمترین ویژگی‌های غار قوری قلعه وسعت آن است که از این لحاظ در میان غارهای خاورمیانه رتبه اول را دارد.

طول غار قوری قلعه به ۱۲ کیلومتر و عمق آن به ۳,۱۴۰ متر می‌رسد. عمق حوضچه‌های کف غار هم در عمیق‌ترین حالت ۱۴ متر است. غار در همه فصول سال دمای ثابتی دارد؛ رطوبت آن ۸۹ درصد و دمای درون هفت تا یازده درجه سانتی‌گراد است.

غار قوری قلعه از گذشته تا به امروز محل زندگی گونه نادری از خفاش‌ها به نام خفاش موش گوشی و احتمالا سمندر خال زرد بوده؛ اما متاسفانه در حال حاضر بازدیدهای بی‌رویه و حافظت نشده گردشگران زیست این جانداران را به خطر انداخته و از تعداد آن‌ها کاسته شده است.

غار قوری قلعه کجاست

غار قوری قلعه یکی از جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه و از جاهای دیدنی روانسر به شمار می‌رود. این غار شگفت‌انگیز در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر و در نزدیکی شهرهای جوانرود و پاوه قرار دارد.

این غار در دامنه کوه شاهو از رشته‌کوه‌های زاگرس، در همسایگی روستای قوری قلعه جای گرفته و بر جاده روانسر-پاوه مشرف است. ارتفاع غار از سطح دریا ۱,۶۵۰ متر و ارتفاع دهانه آن حدود ۱,۲۰۰ متر است.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

غار قوری قلعه بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی ایران محسوب می‌شود. این غار هفتمین اثر طبیعی ثبت ملی شده ایران به شمار می‌آید و تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست کشور قرار دارد.

مسیر دسترسی غار قوری قلعه

برای رفتن به غار قوری قلعه باید به کرمانشاه و سپس ۲۵ کیلومتر به‌سمت پاوه پیش بروید تا به روانسر برسید. از این اینجا به بعد تابلوهای راهنمای غار شما را تا به روستای قوری قلعه هدایت می‌کنند. این روستا در سمت چپ جاده و غار در سمت راست آن واقع و مسیر دسترسی نیز آسفالت است.

  • فاصله غار قوری قلعه تا کرمانشاه: ۸۷ کیلومتر
  • آدرس: استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری روانسر

غار قوری قلعه یکی از بی‌نظیرترین عوارض طبیعی سرزمین ماست. این غار زیبا بزرگترین غار آبی آسیا و یکی از جذاب‌ترین غارهای شگفت‌انگیز ایرانی است.

اما همه اهمیت غار قوری قلعه در ابعاد طبیعی آن خلاصه نمی‌شود. این غار علاوه بر اهمیت طبیعی، اهمیت تاریخی هم دارد.

در کاوش‌های باستان‌شناسی غار قوری قلعه، ظروف و اشیایی از دوران باستان کشف شده‌اند که نشان می‌دهند این غار محل زندگی اجداد باستانی ما بوده است.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

در واقع قدمت زندگی در غار قوری قلعه به دوره غارنشینی و باستانی برمی‌گردد. همین مساله اهمیت غار قوری قلعه را صد چندان کرده است.

از طرفی دیگر، نباید از ویژگی‌های جذاب مناطق اطراف غار غافل شویم. دیدنی‌های اطراف غار، پاوه، روستای زیبای اورامان، بازارچه مرزی جوانرود و دشت لاله‌های واژگون وحشی از جذابیت‌هایی هستند که در سفر به غار قوری قلعه شانس تماشای آن را خواهید داشت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید