خراسان‌شمالی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان منطقه ییلاقی زوارم می‌باشد که در شیروان واقع شده است.

سلام نو-سرویس گردشگری:منطقه ییلاقی زوارم در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی شیروان و ۸۳ کیلومتری بجنورد قرار دارد. در این منطقه چشمه‌سارها، آبشارها، حوضچه‌های سنگی، کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های میوه، رودخانه پرآب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی دیده می‌شود و از همین رو به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شیروان به شمار می‌رود. از کوه‌های تخت میرزا رودخانه زوارم سرچشمه می‌گیرد که در مسیر خود پس از مشروب نمودن مزارع و باغ‌های روستاهای زوارم، شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده، به رودخانه اترک می‌پیوندد. سواحل این رودخانه اتراق‌گاه مناسبی برای گردشگران است.

سفری مجازی به منطقه گردشگری زوارم

سرگذشت

بر اساس اسناد تاریخی، حدود 100 سال پیش، ناصر الدین شاه قاجار با کاروانی در حال عبور از این منطقه بود. در این کاروان، اعتمادالسلطنه نیز او را همراهی می‌کرد. اعتمادالسلطنه در سفرنامه‌ خود به روستای زوارم شیروان اشاره کرده است. او چنین روایت می‌کند که «در مسیر از دهکده‌ای معتبر عبور کردیم. این دهکده 400 خانوار سکنه دارد و دارای آب‌وهوای خوبی است.» در ادامه وی این دهکده را «دره ارم» می‌نامد. جالب است بدانید هنوز هم این روستا را با نام دره ارم نیز می‌شناسند.این مسئله نشان می‌دهد که در دوران قاجار، این مکان یک روستای آباد و دارای سکنه بوده است. در حقیقت با کاوش‌های انجام‌شده در این روستا، کارشناسان موفق به کشف ارگ زوارم شده‌اند. پس از انجام‌ تحقیقات مختلف، قدمت این ارگ به دوران ساسانی نسبت داده‌ شده است. حتی در غارهای اطراف، نشانه‌هایی از وجود انسان‌های اولیه نیز به چشم می‌خورد. پس می‌توان گفت زوارم قدمت تاریخی بسیاری دارد. حداقل قدمت این روستا را می‌توان مربوط به دوران ساسانی دانست.

سفری مجازی به منطقه گردشگری زوارم

کی بروم؟

روستای زوارم یک روستای چهارفصل است. در هر فصل می‌توانید به‌شکلی خاص از زیبایی‌های روستای زوارم لذت ببرید. از نظر کلی باید گفت فصل بهار بهترین زمان بازدید از روستای زوارم به حساب می‌آید. در این فصل رودخانه زوارم بسیار پرآب است. در هر گوشه از روستا، یک چشمه از دل خاک به بیرون می‌جوشد. به‌لطف منابع کافی آب، تمام مراتع سرسبز می‌شوند. لاله‌های وحشی و شقایق‌های سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند و مراتع را رنگارنگ می‌کنند. پرندگان آواز می‌خوانند و هوا معتدل است. با وجود این در هر چهار فصل سال می‌توان از روستای زوارم بازدید کرد. در فصل پاییز مناظر به هزاران رنگ تبدیل می‌شوند. پاییز عاشقانه‌ترین فصل برای بازدید از روستای زوارم است. البته باید بدانید شاید در فصل زمستان سرمای هوا کمی شما را آزار دهد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید