جاهای دیدنی شهرهای خراسان بسیار است همراه باشید و چند جاذبه منحصربه‌فرد در آشخانه خراسان شمالی را بازدید کنید.

چند جاذبه منحصربه‌فرد در آشخانه خراسان شمالی

سلام نو _ سرویس گردشگری: آشخانه در فاصله ۶۹۰‌کیلومتری شمال‌شرق تهران، ۲۰۰‌کیلومتری سبزوار و ۴۰‌کیلومتری بجنورد قرار دارد. دسترسی به این شهر از هر جهت جغرافیایی امکان‌پذیر است.

متأسفانه این شهر فاقد ایستگاه قطار و فرودگاه اختصاصی است. اگر قصد تجربه سفر هوایی یا ریلی را دارید، ابتدا باید خودتان را به شهر بجنورد برسانید.

از بجنورد نیز تاکسی، اتوبوس یا مینی‌بوس برای آشخانه وجود دارد. ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای سفر به این شهر، سفر همراه اتوبوس خواهد بود.

آشخانه یکی از شهرهای استان خراسان شمالی می باشد که فاصله آن تا بجنورد ( مرکز استان ) حدودا ۴۰ کیلومتر است.

این شهر مرکز شهرستان مانه و سملقان می باشد.این شهر از منابع آب خوبی برخوردار است که از کوه‌ های آلاداغ سر چشمه می‌گیرد و به همین خاطر کشاورزی و دامپروری در پیرامون آن رواج دارد.

زبان گفتاری بیشتر ساکنان آشخانه کرمانجی است. شهر آشخانه قطب کشاورزی، دامپروری و بزرگترین شهرستان استان از نظر وسعت می باشد.

روستاهای جذاب آشخانه خراسان شمالی

روستای قصر قجر

روستای قصر قجر یکی دیگر از جاهای دیدنی آشخانه است. برای دسترسی به این روستا، باید عازم منطقه قره سیلاب شوید. روستای قصر قجر در مناطق بکر کوهستانی آشخانه قرار دارد.

چند جاذبه منحصربه‌فرد در آشخانه خراسان شمالی

به همین خاطر در فصل زمستان، سرمای شدیدی را تجربه می‌کند. در طول زمستان، روستای قصر قجر پوشیده از برف می‌شود؛ اما هوای آن در فصل بهار و تابستان معتدل و مناسب سفر ییلاقی خواهد بود. مردم این روستا به دامداری، باغداری و زنبورداری مشغول هستند.

با توجه به گسترش صنعت بوم‌گردی، مردم روستای قصر قجر نیز خانه‌های ساده روستایی خود را در ازای دریافت مبلغی ناچیز، به مسافران کرایه می‌دهند. به این طریق می‌توانید چند روزی مهمان سفره گرم و پرمهر آن‌ها باشید و از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

روستای درکش آشخانه

روستای درکش در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و رودخانه درکش از میان آن می‌گذرد.

این روستا دارای طبیعتی جنگلی و کوهستانی با چشمه‌سارهای بسیار و تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور با باغ‌های میوه متنوع و فراوان، انواع گیاهان دارویی، حیات وحش منحصر به فرد، آثار و تپه‌های تاریخی متعدد و محیط زیبا و فرح‌بخش است و همه ساله عده زیادی از دوستداران طبیعت از شهرها و روستاهای اطراف به این مکان سفر می‌کنند.

وجود آبشارها و رودخانه‌ها از دیگر جاذبه‌های کم نظیر این منطقه محسوب می‌شود. همچنین در جنوب روستای درکش، کوه آلاداغ با ارتفاع ۲۴۵۵ متر و دره کنداب قرار دارد.

جاهای دیدنی آشخانه

تپه قلعه خان

تپه قلعه خان در مرکز روستای رسالت (قلعه خان سابق) در ۲۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه و ۳ کیلومتری شهر قاضی از توابع شهرستان مانه و سملقان واقع شده است.

این اثر در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

چند جاذبه منحصربه‌فرد در آشخانه خراسان شمالی

پس از این که تپه قلعه خان سال ۸۵ مورد کاوش قرار گرفت مشخص شد این تپه حاصل انباشته شدن لایه‌های باستانی از دوره نوسنگی (حدود هشت هزار سال قبل) تا پایان دوره ساسانی است و پس از آن نیز در مقاطع مختلف دوره اسلامی تا عصر حاضر نیز در بخش‌های فوقانی آن زندگی تداوم داشته است.

عمده‌ترین آثاری که در این تپه تاریخی شناسایی شده دیوارهای منقوشی است که مربوط به دوره مس و سنگ است و در همه اطراف تپه پراکنده‌اند.

منطقه شکار ممنوع درکش و هاور

منطقه شکار ممنوع درکش و هاور در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و ۷۰ کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد.

این منطقه با فاصله اندکی از جاده آسیایی از آب و هوایی معتدل، جنگلی و کوهستانی برخوردار است و چشمه سارهای فراوانی را در خود جای داده است.

به علاوه، تنها جنگل بلوط شرق کشور در این منطقه قرار گرفته است. کوه های جنوب این منطقه که بخشی از رشته کوه آلاداغ است پوشیده از انواع درختان جنگلی است که مناظر بسیار زیبا و محیطی دلچسب را برای گردشگران و کوهنوردان به وجود آورده است.

بلندترین ارتفاع کوه های این منطقه در حدود ۲۸۰۰ متر از سطح دریا است. وسعت جنگلهای این منطقه در حدود ۲۰۰۰۰۰ هکتار برآورد شده است.

از جنگلهای این منطقه میتوان به جنگل زو و جنگل هاورگوزگ اشاره کرد.

رودخانه های متعددی همچون رودخانه هاور،چشمه کندآب، کانی شخو و کانی گوزگ در این منطقه جریان دارند که در اکثر ماه های سال دارای آب هستند.

چند جاذبه منحصربه‌فرد در آشخانه خراسان شمالی

آبشار بیار

آبشار بیار را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی آشخانه دانست. این آبشار در فاصله یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه و کنار روستای بیار قرار دارد.

به همین خاطر آن را با نام آبشار بیار می‌شناسند. آبشار بیار در میان دره‌ای با همین نام واقع شده است.

آبشار بیار از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می‌گیرد. ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر است و برای دسترسی به آن باید کمی پیاده‌روی را به جان بخرید.

البته پیاده‌روی شما به‌سرعت به پایان می‌رسد و با رخ زیبای این آبشار روبه‌رو خواهید شد. این آبشار جزء آبشارهای فصلی به حساب می‌آید.

در فصل بهار شدت آب آبشار بیار به حداکثر میزان خود خواهد رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ح IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    روستای کشانک از جاهای دیدنی آشخانه می باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید