خراسان شمالی جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد همراه باشید و از زیباترین جاهای دیدنی پارک ملی ساریگل بدانید.

زیباترین جاهای دیدنی پارک ملی ساریگل

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده است که در نزدیکی اسفراین قرار گرفته است.

این پارک سرشار از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی در نزدیکی این منطقه وجود دارد که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه و چشم انداز پشت سد اسفراین اشاره کرد.

آشنایی با پارک ملی ساریگل

استان خراسان شمالی در شمال شرقی ایران واقع شده است و مساحتی معادل ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع دارد.

در این استان ۹۸ شهرستان بزرگ و ۲۲ شهر وجود دارد. تعداد زیادی روستا و ده نیز در این استان قرار گرفته است که همگی آن‌ها بسیار دیدنی و زیبا هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل منطقه ایست با زیستگاههای متنوع کوهستانی مرتفع و سرد، تپه ماهورهای معتدل و سطح کم جلگه‌ ای با اقلیمی نسبتا گرمتر در مقایسه با نواحی کوهستانی منطقه.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل با بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی از تنوع گیاهی نسبتا مطلوبی برخوردار می باشد.

بخش عمده‌ای از منطقه از اقلیم استپی سرد برخوردار است و جامعه گیاهی آن خصوصیات این اقلیم را دارا می باشد.

باریجه که مهمترین گیاه با ارزش منطقه ساریگل با اسم علمی Ferula gamosa میباشددر اصطلاح محلی به آن قسنی اتلاق می شود و رویشگاه عمده آن آلبلاغ ترکان مهرگه، در قسمت شمالی منطقه است.

زیباترین جاهای دیدنی پارک ملی ساریگل

گیاه غالب پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل درمنه می باشد که به صورت درمنه دشتی در قسمت جنوبی و درمنه کوهی در کوهستان‌های منطقه دیده می شود.

پس از درمنه گونه غالب کلاه میرحسن و گون می باشند که این دو گونه گیاهی عمدتا در کوهستان‌ های شمالی منطقه دیده می شوند.

در برخی از دره‌ ها و مناطق مرتفع‌ تر منطقه گونه‌ های جنگلی از تنک تا نسبتا متراکم مشاهده می شود. در این جنگل‌ها درخت غالب درخت ارس می باشد که در گذشته‌ های دور به صورت جنگل‌های انبوه در منطقه وجود داشته است.

پس از ارس، زالزالک، زرشک و نسترن وحشی جزو درختچه‌ های جنگلی محسوب می شوند.

مهمترین گیاهان پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل عبارتند از: کلاه میرحسن، گل قاصد، عیس گل، نسترن، علف هفت بند، آلبالو وحشی، توت روباه و … گیاهان داروئی منطقه شامل: اسفند، پونه، تلخه، گل گندم، خارشتر و گیاهان سمی شامل تلخه، زنبق، آلاله، ارزان، چوبک و لوبیای وحشی می باشند.

جاهای دیدنی و زیبا پارک ملی ساریگل

آبشار ایزی

آبشار ایزی در پنج کیلومتری روستای ایزی در دامنه‌های غربی کوه‌های شاه‌جهان و در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق اسفراین قرار دارد. در کنار این آبشار می‌توان سرخس داروی پرسیاوشان را یافت. رودخانه ایزی سر منشا آب آبشار است.

این رودخانه از لوشی بینی در جهت جنوب شروع می‌شود و پس از عبور از آبشار ایزی مقداری از اراضی کشاورزی ایزی را نیز آبیاری می‌کند.

روستای ایزی از جاده اصلی هفت کیلومتر فاصله دارد. آبشار این روستا سه کیلومتر بالاتر از روستای قاسم‌آباد قرار گرفته است و از صخره‌ای به ارتفاع ۳۰ متر به پایین می‌ریزد.

مسیر روستا تا کنار آبشار با موتورسیکلت قابل‌دسترسی است؛ اما با اتومبیل تنها می‌توان تا ۳۰۰ متری آن نزدیک شد.

زیباترین جاهای دیدنی پارک ملی ساریگل

دره کاویان

دره کاویان یکی دیگر از جاهای دیدنی پارک ملی ساریگل است که از چهل مرغ شروع می‌شود و در جهت غرب تا روستای دنج امتداد پیدا می‌کند. این دره در نهایت به رودخانه اردغان وصل می‌شود.

روستای گنجدان

روستای زیبا و دیدنی گنجدان در منطقه حفاظت‌شده ساریگل قرار دارد و در کنار دو روستای دیگر این منطقه، رویین و اردغان، روستاهای باستانی شهرستان اسفراین محسوب می‌شوند.

مردم این روستای ۲۳ خانواری (بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ هجری شمسی) به زبان کرمانجی صحبت می‌کنند.

رودخانه گنجدان که یکی از منابع آبی مهم پارک ملی ساریگل به شمار می‌آید، از روستای گنجدان آغاز می‌شود و در جهت شمال تا روستای قلعه سفید امتداد پیدا می‌کند.

این رودخانه در نهایت به رودخانه اردغان می‌پیوندد. مردم روستای گنجدان و روستاهای اطراف رودخانه از آب این رودخانه برای کشاورزی استفاده می‌کنند.

قلل

شهرستان اسفراین از دو بخش کوهستانی و کم ارتفاع به وجود آمده است. ارتفاعات کلنگاه، قزل قلعه و دره گاویان تنها زیستگاه‌های کل و بز در منطقه حفاظت‌شده ساریگل هستند و سایر نقاط این ناحیه خصوصا ارتفاعات صیاد، کلوخی و زول زیستگاه‌های مهم قوچ اوریال محسوب می‌شوند.

زیباترین جاهای دیدنی پارک ملی ساریگل

اسامی بلندترین قله‌های این ناحیه به شرح زیر است:

  • قله کلنگاه: ۲,۷۹۷ متر ارتفاع از سطح دریا
  • قله بیل باقلی: ۲,۹۱۶ متر ارتفاع از سطح دریا
  • قله صیاد: ۲,۴۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا
  • قله کرکزو: شرقی‌ترین و مرتفع‌ترین قله ساریگل با ۲,۸۹۳ متر ارتفاع از سطح دریا
  • قله قوچ قلاقی: ۲,۴۴۱ متر ارتفاع از سطح دریا
  • قله قره داش: ۱,۷۷۵ متر ارتفاع از سطح دریا

چشمه‌ها

آق چشمه (حاشیه شمال غرب منطقه)، چشمه پولاد (غرب منطقه)، چشمه چهل مرغ (مرکزی غربی)، چشمه ترکال (مرکزی شرق)، چشمه آلبلاغ (مرکز منطقه)، گاو ارکی (شمال شرق)، چشمه یاق (جنوب شرق)، شفتا لستان (شرق منطقه) و چشمه کلوخی (جنوب شرق) شناخته‌شده‌ترین چشمه‌های پارک ملی ساریگل محسوب می‌شوند.

در منطقه ساریگل علاوه بر فراوانی چشمه‌ها که از توزیع نسبتا خوبی برخوردار هستند، در تعدادی از دره‌ها نیز آب به‌طور دائم جریان دارد.

خوشبختانه این منطقه با توجه به بارش خوب سالانه و نوع بارش‌ها که خصوصا طی فصل زمستان به‌صورت برف است، از نظر منابع آبی با محدودیت مواجه نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید