جاهای دیدنی استان خراسان شمالی پر شمار است پس حتما از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد بازدید کنید.

حتما از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر بجنورد برای کسانی که از مسیرهای شمالی وارد استان‌های خراسان می‌شوند بیشتر با تفرجگاه بابا امان شناخته شده است و حتما در عبور از این شهر سری هم به این تفرجگاه زیبا می‌زنند.

قصد داریم تا در این مطلب شما را با دیگر جاذبه‌های گردشگری خاص و زیبای بجنورد آشنا کنیم. اگر به این شهر سفر کردید مقاله زیر راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

جاذبه های تاریخی شهر بجنورد

گردشگاه بش‌ قارداش

تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد. بشقارداش در زبان ترکی به معنی پنج برادر است.

پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل، عبادتگاه پیشوایان زرتشتی قرار داشته و به سبب اقامت چهار فصل مغ «بزرگان دینی زرتشتی» به چهار مغان شهرت یافته است.

نام این مکان یعنی بش قارداش بر اساس داستانی تاریخی است که در بین مردم شهر جریان دارد. طبق این افسانه در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به‌دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران تحت تعقیب ماموران قرار داشتند.

این پنج برادر به‌همراه هم گریختند و ماموران نیز آن‌ها را تا این مکان تعقیب کردند.

حتما از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد بازدید کنید

پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آن‌ها پناه بردند و از سوراخها آب گوارایی جاری شد.

تا سالها قبل و پیش از خشکسالیهای شدید تعداد چشمهها پنج عدد بود که تمامی آن‌ها آب بسیار داشتند.

البته بعضی از افراد ناآگاه این موضوع را این‌چنین نقل میکنند که چون پنج چشمه غار مانند سنگی وجود دارد نامشان بش قارداش شده است.

آب چشمه بش قارداش در آبشناسی پزشکی جهت درمان بیماریهای تغذیهای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتیهای دستگاه ادراری اهمیت خاصی دارد.

این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۷۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت مفخم

یکی از جاهای دیدنی بجنورد و از بنا های تاریخی این شهر عمارت مفخم را می توان نام برد. عمارت مفخم در اوایل دهه ۱۳۰۰ هجری‌قمری به دستور یارمحمدخان شادلو، به منظور اسکان او و خانواده اش با ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ ساخته شد.

عمارت مفخم در طرف جنوبی ساختمان با انواع کاشی‌کاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح ‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی تزیین شده است. در هر طبقه از عمارت دو ایوان شمالی و جنوبی ساخته شده است.

همه جای ساختمان عمارت با کاشی های خشتی زیبا در انواع رنگ‌ های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه آراسته شده است.

هرکسی با دیدن عمارت مفخم و این همه تنوع در استفاده از رنگ ها واقعا محو تماشا می شود.

حتما از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد بازدید کنید

جاهای دیدنی و تاریخی بجنورد در خراسان شمالی

عمارت آیینه‌ خانه مفخم

بنای آیینه‌خانه یکی از آثار تاریخی مربوطه دوره قاجار بجنورد است. در دوره قاجار بنای آیینه‌خانه همراه با بناهای دیگری از جمله عمارت مفخم، کلاه‌فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه‌ مفخم را تشکیل داده است.

این بنا در انتهای خیابان شریعتی شمالی در شهر بجنورد قرار دارد و ۴ مناره در طرفین ورودی اصلی قرار دارد که روی ۲ مناره کلمه محمد ۱۲ بار به شیوه کاشی‌کاری معقلی نوشته شده، همچنین در طبقه دوم، اتاق آیینه‌کاری شده‌ای وجود دارد که بنا، نام خود را از آن گرفته است.

این بنا در دهه ۱۳۰۰ هجری، هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمد خان شادلو، معروف به سردار مفخم، ساخته شد و به‌عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و دیگر رجال سیاسی دوره قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طراحی نقشه ساختمانی آیینه‌خانه به دست میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحن‌الدوله)، اولین مهندس معمار ایرانی که از دانشکده معماری پاریس فارغ‌التحصیل شده بود، انجام شده است.

ساختمان آیینه‌خانه هم‌زمان با عصر ناصری در داخل باغ بزرگی به نام دلگشا ساخته شد.

پلان این بنا مستطیل شکل بوده و در دو طبقه به ابعاد تقریبی ۱۱×۱۸ متر و به ارتفاع حدود ۱۰ متر ساخته شده که درمجموع ۹ اتاق دارد. یکی از اتاق‌های طبقه فوقانی تالاری است به ابعاد ۸×۳ متر که تمام دیوارها و سقف آن با طرح‌های زیبایی آیینه‌کاری شده است.

بنای آیینه خانه به شماره ۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به‌عنوان موزه اسناد و نسخ‌خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد بازدید کنید

آتشکده اسپاخو

آتشکده اسپاخو یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی بجنورد است.

آتشکده اسپاخو در ۱۰۰ کیلومتری غرب شهر بجنورد و در ۶۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل های سوزی برگ ارس و در قسمت جنوبی روستای اسپاخو واقع شده است.

کلمه اسپاخو از دو واژه هسب یا اسپ کلمه ای پهلوی که در گذر طمان با اسب تغییر یافته است.

در کل اسپاخو به معنی محل نگه داری و پرورش اسب است. آتشکده اسپاخو در زمان ساسانیان بنا شده است. مردم محلی بر این باورند که آتشکده در زمان قدیم کلیسا بوده است.

شکل دایره‌ای محراب، آتشدان و سوراخ‌های درون سقف گنبد که روزنه‌هایی برای خروج دود نشانه ای از حضور زرتشتیان باستان در این منطقه است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید