۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 55491046

شمال شرق ایران دیدنی‌های درجه یکی دارد همراه باشید تا بدانیم دریاچه سد شیرین دره کجاست.

دریاچه سد شیرین دره کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

سد شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی به‌شمار می‌رود که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

آشنایی با دریاچه سد شیرین دره

دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

سد شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی به ‌شمار می‌رود که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

دریاچه سد شیرین دره کجاست؟

عملیات احداث این سد در مهر ماه سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ به پایان رسید.

مرکز این شهرستان آشخانه نام دارد و در ۴۰ کیلومتری غرب بجنورد قرار گرفته ‌است.

سملقان دشتی محسوب می شود که از مخروطه افکنه‌ ها با رسوبات آبرفتی در دوران سوم زمین‌شناسی ایجاد شده و شهر آشخانه با شیب ملایمی بر روی این دشت قرار گرفته ‌است.

شهر آشخانه نخستین شهر ورودی استان خراسان شمالی از سمت استان‌های شمالی ایران است.

همانطور که گفتیم این شهرستان، پدیده های طبیعی متعددی دارد که یکی از آنها دریاچه سد شیرین دره به شمار می رود. دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان واقع شده است.

این سد یکی از بزرگترین سدهای استان خراسان شمالی محسوب می شود که بر روی رودخانه ای به همین نام ساخته شده است.

از این سد برای برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بجنورد و روستا های مسیر خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست بهره می برند.

سد شیرین دره روی یکی از سرشاخه‌های رود اترک قرار دارد. این سد را به‌منظور مهار سیلاب‌ها و تأمین آب آشامیدنی بجنورد و روستاهای اطراف بنا کرده‌اند.

آب شهر آشخانه نیز از همین سد تأمین می‌شود. ساخت سد شیرین دره در سال ۱۳۷۵ آغاز شد و پس از ۹ سال کار مداوم و سخت، نهایتاً در سال ۱۳۸۴ شاهد اتمام پروژه ساخت این سد بودیم.

در حال حاضر دریاچه سد شیرین دره که پشت سد به وجود آمده است، یکی از مناطق تفریحی و عالی آشخانه به حساب می‌آید.

در این دریاچه مصنوعی صدها ماهی مختلف زندگی می‌کنند. پس می‌توانید چوب ماهیگیری خود را همراه بیاورید و با آرامش تمام صبوری کنید تا یک ماهی بزرگ به دامتان بیفتد.

آدرس: ایران، خراسان شمالی، ۶۵ کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان

دریاچه سد شیرین دره کجاست؟

درباره آشخانه

آشخانه یکی از شهرهای استان خراسان شمالی می باشد که فاصله آن تا بجنورد ( مرکز استان ) حدودا ۴۰ کیلومتر است. این شهر مرکز شهرستان مانه و سملقان می باشد.

این شهر از منابع آب خوبی برخوردار است که از کوه‌ های آلاداغ سر چشمه می‌گیرد و به همین خاطر کشاورزی و دامپروری در پیرامون آن رواج دارد.

زبان گفتاری بیشتر ساکنان آشخانه کرمانجی است. شهر آشخانه قطب کشاورزی، دامپروری و بزرگترین شهرستان استان از نظر وسعت می باشد.

آشخانه شهری چهارفصل است. یعنی نمی‌توان گفت که زمستان‌های این شهر بسیار سخت و سرد است. زمانی که میانگین دما به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد برسد، یعنی تابستان‌ها خبری از گرمای هوا نیست.

بر اساس آمار چند سال اخیر، نهایت دمای هوا در فصل تابستان به حدود ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان، دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد، «دمای آرامش» است.

یعنی حتی توصیه شده که با کمک سیستم تهویه‌مطبوع منزل خود، دمای خانه را روی ۲۱ درجه قرار دهید تا نه اتلاف انرژی صورت بگیرد و نه بدن آسیب ببیند. حال تصور کنید که خداوند متعال، کنترل سیستم تهویه‌مطبوع را به دست گرفته و دمای این منطقه را روی دمای آرامش تنظیم کرده است.

در آشخانه هر فصل زیبایی منحصربه‌فرد دارد. اصلاً بی‌انصافی می‌شود که بخواهیم زیبایی هر فصل را با دیگری مقایسه کنیم.

فصل‌های مختلف در آشخانه همانند انگشتان یک دست هستند.

شاید از نظر ظاهری متفاوت باشند؛ اما نمی‌توان یکی را به دیگری ترجیح داد.

دریاچه سد شیرین دره کجاست؟

با تمام این اوصاف، بسیاری از گردشگران درباره زیبایی دشت‌های پوشیده از شقایق در فصل بهار، خنکی هوا در فصل تابستان و محیط عاشقانه و آرام آشخانه در فصل پاییز صحبت می‌کنند.

آشخانه شهری نه‌چندان بزرگ با ۳۳۹هکتار وسعت است. ارتفاع این شهر از سطح دریا به حدود ۸۵۰متر می‌رسد. این یعنی آب‌وهوای آشخانه نه سرد و کوهستانی و نه گرم و مرطوب است.

انگار که پروردگار این شهر را دقیقاً در ارتفاع مطلوب نگه داشته است. میانگین دمای سالانه در این شهر به ۱۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

همچنین به‌صورت میانگین در طول سال، این شهر ۲۸۸ میلی‌متر بارش را تجربه می‌کند. پس می‌توان تصور کرد که چه طبیعتی در این شهر انتظار شما را می‌کشد.

هوایی نه‌چندان سرد، مناطق نیمه‌کوهستانی، زمین‌های پربار و حاصلخیز و دشت‌های سرسبز، همگی در این منطقه دست به دست هم داده‌اند تا آشخانه شکل بگیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید