استان گیلان یکی از استان‌های پرجاذبه ایران می‌باشد که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف نشدنی این استان سفیدرود می‌باشد که از کوه چهل چشمه کردستان سرچشمه می‌گیرد.

دومین رود بلند ایران در قعر گیلان

سلام نو - سرویس گردشگری: رود ۷۶۵ کیلومتری سفید رود به عنوان دومین رود بلند ایران در شمال کشور قرار گرفته، رودی پرآب که از کوه چهل چشمه در کردستان نشات گرفته و به دریای خزر می ریزد. از محل تلاقی رودخانه شاهرود و قزل اوزن به بعد رودخانه سفید رود نامیده می شود.

سر چشمه اصلی آن کوه چهل چشمه کردستان است که بعدا” شعبه‌ای به نام گروس از کوه‌های پنجه‌علی و در شمال غربی همدان و شاخه‌های دیگری در ناحیه بیجار (گروس) به آن متصل شده و به سمت شمال جریان می‌یابد. در میانه رودهای دیگری به نام قرانقوش‌چای و میانه‌چای و هشترودچای و آب‌های کوه سهند و همچنین بزقوش به آن می پیوندند و بعد به سمت جنوب شرقی تغییر جهت می‌دهند.

سپس زنجان رود که از چمن سلطانیه سرچشمه می گیرد و شعبات کوچک دیگر جاری شده از کوه های طارم به آن پیوسته و سر انجام به تنگه منجیل می‌رسد. تا این نقطه رودخانه مذکور با نام قزل‌اوزن (یا ” خوزوکویا” و یا رود سرخ)‌ نامیده می شود. در این محل شاخه دیگری به نام شاهرود که از کوه های طالقان سرچشمه می گیرد و طول تقریبی آن تا منجیل حدود ۱۸۰ کیلومتر است به آن می‌پیوندد این شاخه تقریبا” یک چهارم آب رودخانه سفیدرود را تأمین می کند.

دومین رود بلند ایران در قعر گیلان

نحوه ساخت

ملیات ساخت و ساز یک سد ذخیره در سال ۱۹۶۲ بر روی این رود تکمیل گردید، سدی که از آن به عنوان سد سفیدرود یا منجیل یاد می شود و در محل پیوستن دو رود قزل اوزن و شاهرود در نزدیکی شهر منجیل با هدف استفاده از آن در مصارف کشاورزی و تولید برق ساخته شد. به طور کلی منطقه سفیدرود جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی متعددی را در دل خود جای داده، جاذبه هایی شگرف و دلربا که سالانه نظر بسیاری از علاقمندان به طبیعت و تاریخ را به خود جلب می نماید. البته تلفیق و ترکیب جذاب طبیعت و تاریخ در این منطقه در کنار فرهنگ مردم آن، آداب رسوم و سبک زندگی آنها تکمیل می شود. با سفر به این منطقه بسیار جذاب لحظاتی رویایی و خاطراتی به یادماندنی را برای خود رقم زنید، غرق در تماشای زیبایی های دلربا و فریبنده چشم اندازهای طبیعی آن نظیر رودخانه سفید رود، سد سفیدرود، ییلاقات، دشت های برنج کاری شده، حیات وحش و گل های زیبا و دلربای آن شوید.

دومین رود بلند ایران در قعر گیلان

دیدنی‌های سفیدرود

این منطقه دارای جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی است. چشم اندازهای طبیعی شامل رودخانه سفیدرود، دریاچه سد سفیدرود، دریاچه سد تاریک، ییلاقات و جنگل های عمارلو، کوه درفک، دشت ها و برنج کاری ها، حیات وحش، گل ها و گیاهان وحشی شامل درخت هرزویل، گل سوسن چلچراغ، پوشش گیاهی، چشمه های آب معدنی داماش، سنگ رود و کلشتر، چشمه آبگرم ماست خور و … است.

جاذبه های تاریخی و باستانی شامل تپه های باستانی مارلیک، تپه گرد کول، تپه کلشی، پل خشتی لوشان و …. جاذبه های فرهنگی شامل فرهنگ مردم منطقه، آداب و رسوم، صنایع دستی، لباس محلی، گویش، زندگی کوچ نشینی مردم قسمتی از منطقه عمارلو و سایر جاذبه ها شامل دهکده ییلاقی بره سر، دهکده سالانسر در کنار و … می باشد. در امتداد رودخانه سفیدرود باغ‌های انبوه زیتون قرار دارد که با قایقرانی بر روی این رودخانه در حالیکه وزش باد خنک و مطبوع گرمای تابستان را با خود می‌برد می‌توان به تماشای دورنمای درختان همیشه سبز زیتون در ارتفاعات‌، صخره‌های بلند در کنار دشت‌های حاصلخیز و شالیزار های برنج نشست.

دومین رود بلند ایران در قعر گیلان

ویژگی‌های فرهنگی

گوناگونی و تنوع فرهنگی و همچنین تنوع قومی و گویشی در سرزمین گیلان با وجودی که از نظر جغرافیایی یکی از استانهای کوچک ایران به شمار می‌رود بیش از هر جای دیگر ایران دیده می‌شود.

گیلک‌ها، گالش‌ها، تات‌ها، تالش‌ها، کردها و ترک‌ها اجتماع گیلان را تشکیل می‌دهند .

هر یک از این اقوام موسیقی فولکلور بسیار غنی، آیین‌ها و باورها و گویش مختص به خود دارند که آشنایی با آنها از لطف خاصی برخوردار است.

سفیدرود از لحاظ زاد و ولد آبزیان از رودخانه های منحصربه فرد در حوزه جنوبی دریای خزر می باشد

دومین رود بلند ایران در قعر گیلان

نحوه دسترسی

این رودخانه به موازات جاده قزوین-رشت پس از سد سفیدرود تا روستای گنجه در نزدیکی شهرستان رستم آباد جریان دارد. در ضمن دسترسی محلی منجیل-رودبار نیز موازی رودخانه است.

امکانات اقامتی

در شهرهای منجیل و رودبار امکان اقامت در مهمانخانه و محل های پیش‌بینی شده کمپینگ با دسترسی به سرویس بهداشتی وجود داشته و در شهرهای اطراف نظیر رشت یا قزوین اقامتگاه‌های مناسبی موجود است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید