اشکورات از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز تا جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد. این ییلاق یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی استان گیلان است.

اشکورات ؛ سرزمین عجایب ایران در استان گیلان

سلام نو - سرویس گردشگری: استان گیلان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده و چشم‌اندازهای زیبا، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در ایران است. ییلاق اِشکِوَرات، یکی از بهترین جاهای دیدنی استان گیلان است که در شهرستان رودسر و در مرز استان مازندران واقع شده است. اشکورات که به سرزمین عجایب گیلان شهرت دارد، با بهره‌مندی از طبیعتی منحصربه‌فرد و آثار باستانی و تاریخی، هر سال، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

ییلاق اشکورات گیلان از جاذبه های گردشگری رودسر محسوب می‌ شود و با وجود عجایب هفت‌گانه، چشمه‌سارها، دریاچه‌های طبیعی، چشمه‌های آب معدنی، رودخانه‌های زلال، باغ‌های گردو و فندق، مزارع گندم و جو و غارهای فراوان و همین طور هوای مطبوع و پاک، مقصدی بی‌نظیر به‌خصوص در روزهای گرم سال است.

این منطقه از سه دهستان به نام های اشکور سفلی، اشکور علیا و اشکور شوئیل تشکیل شده است. لازم به ذکر است که اشکور سفلی در حوزه جغرافیایی رودسر و اشکور علیا در حوزه رامسر واقع شده است.

اشکورات ؛ سرزمین عجایب ایران در استان گیلان

علت توجه به منطقه

اشکورات به دلایل مختلفی مورد توجه قرار گرفته است، از جمله مهمترین این عوامل وجود دریاچه های طبیعی، چشمه های آب معدنی رودخانه های زلال، چشمه سارها، غارهای فراوان و از همه مهمتر پاکی هوا می باشد.

اشکورات ؛ سرزمین عجایب ایران در استان گیلان

مسیرهای دسترسی

مسیر اول: راه شما از آزادراه کرج - قزوین و قزوین- رشت آغاز می‌شود. قبل از رسیدن به رشت، وارد جاده سراوان - سنگر - سیاهکل شوید. پس از عبور از لاهیجان، لنگرود و رودسر، قبل از کلاچای به بخش رحیم آباد و منطقه سرسبز اشکورات می‌رسید. پس از ورود به جاده اشکورات، زمان متوقف می‌شود و شما خود را در حصار جنگل‌های بکری می‌بینید که در مسیری پرپیچ و خم، شما را به‌سمت روستاها هدایت می‌کنند.

مسیر دوم: از جاده چالوس به‌سمت مازندران راهی شوید تا با عبور از شهرهای چالوس، نمک آبرود، تنکابن، رامسر، چابکسر و کلاچای به جاده پرپیچ و خم ییلاق اشکورات برسید.

مسیر سوم: جاده اشکورات به قزوین، یکی از زیباترین جاده‌های ایران به طول ۱۸۰ کیلومتر است. این جاده که مسافت کوتاه‌تری به نسبت دو مسیر قبلی دارد، از شهر قزوین، دانشگاه بین‌المللی آزاد قزوین، جاده باراجین، زرشک، گردنه گدوک، کامان، فلار، بهرام آباد، شهر رازمیان (مرکز الموت غربی)، هیر، ویار، گردنه گون کوه، سپارده، لشکان، پرندان، بارگاه دشت، کاکرود، سی پل، گرمابدشت، جیرکل، نیلو، سفید آب؛ طول لات و شهر رحیم آباد می‌گذرد. این جاده در بیشتر بخش‌ها آسفالته است و به قصد کوتاه کردن مسیر از تهران و کرج به منطقه شرق گیلان، غرب مازندران و منطقه محروم اشکور رحیم آباد، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و کاهش بار ترافیک آزادراه قزوین - رشت ساخته شده است.

اشکورات ؛ سرزمین عجایب ایران در استان گیلان

هدف از ساخت جاده اشکور

هدف دیگر ساخت جاده اشکور به قزوین، کمک به اکوتوریسم مناطق در مسیر است؛ زیرا این جاده از مناطق بسیار بکر و زیبایی عبور می‌کند و خود، یک نوع جاذبه گردشگری به شمار می‌آید. جاده مذکور تا روستای هیر آسفالته است؛ پس از آن باید وارد جاده خاکی شوید تا از روستای ویار (آخرین روستای منطقه شمال قزوین) عبور کنید و به گردنه گون کوه (ارتفاع ۲۷۰۰ متر) برسید. پس از گذشتن از این گردنه به روستای سپارده (ارتفاع ۱۹۰۰ متری) از شهرستان رامسر خواهید رسید. پس از آن با حدود ۱۰ کیلومتر رانندگی به روستاهای لشکان (اولین روستای استان گیلان) و ابتدای جاده آسفالت می‌رسید (کل مسیر خاکی، حدود ۲۰ کیلومتر است).

ویژگی گیاهی

منطقه اشکور دارای باغ‌های فندق و گردو و زمین‌های مزروعی گندم، جو، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی، سبزیجات، صیفی‌جات، بامیه، کدو حلوایی، ذرت، زعفران، سیر و پیاز است. حدود ۵۰ نوع گیاه دارویی نیز در این محدوده می‌رویند که در میان آن‌ها می‌توان به گل گاو زبان، باباآدم، بنفشه، قارچ خوراکی، گزنه، گلپر، کنگر، گون و همیشه بهار اشاره کرد.

جالب است بدانید که منطقه اشکور، ۴۷۰ هکتار مزرعه گل گاو زبان دارد و سالانه بیش از ۲۳۷ تن از این گیاه در این منطقه رشد می‌کند. گل گاو زبان اشکورات، جزو محصولات صادراتی ایران است و به کشورهایی چون ویتنام و چین صادر می‌شود. بسیاری از افراد، اشکور را با لقب «پایتخت گل گاو زبان» نیز می‌شناسند.

اشکورات ؛ سرزمین عجایب ایران در استان گیلان

صنایع دستی اشکور

از صنایع دستی مشهور منطقه اشکور می‌توان به جاجیم، گلیم، چادر شب، نمدمالی، چوخادوزی، خورجین، عرق‌جین، چموش‌دوزی، سفال‌گری، نخ‌ریسی، کلاه‌بافی، شال و دستکش‌بافی، باروت‌سازی، صنایع چوب، گلوله‌سازی، منبت‌کاری و غیره اشاره کرد.

مناسب‌ترین زمان سفر

اشکورات در امتداد رشته‌کوه البرز قرار دارد و به واسطه موقعیت جغرافیایی خود از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است. این منطقه زمستان‌هایی سرد و پربرف و تابستان‌هایی خنک و ملایم دارد؛ به همین دلیل جمعیت در منطقه اشکورات در فصل پاییز و زمستان به کمترین حالت خود می‌رسد؛ در حالی که فصل بهار با باران‌های دلپذیر و تابستان با آب و هوایی خنک و دلپذیر، شاهد بیشترین تعداد ساکنان و گردشگران است.

بهترین زمان سفر به ییلاق اشکورات رودسر، فصل بهار و تابستان است؛ البته برخی گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل مبهوت‌کننده و رنگارنگ پاییز به اشکورات بروند تا شاهد طنازی طبیعت باشند. برخی نیز فصل سرد زمستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب می‌کنند تا از مناظر برفی و سفیدپوش اشکورات لذت ببرند. به خاطر داشته باشید که در فصل زمستان، برای سفر به منطقه اشکورات باید تجهیزاتی مثل زنجیر چرخ، چادر و وسایل گرم‌کننده را به‌همراه داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید