هزینه خرید، نگهداری و تعمیر ابزارآلات در تولید، جزو بالاترین هزینه­های سربار است که در قیمت تمام شده محصول تاثیر بسیاری دارد. در این گزارش تاثیر استفاده از ابزار بادی را در کم کردن هزینه­های سربار بررسی خواهیم نمود.

کاهش قیمت تمام شده محصول با استفاده از ابزار بادی

بی دلیل نیست که در کارخانجات تولیدی در تمام دنیا و البته ایران از ابزارآلات بادی و پنوماتیک به جای ابزار برقی استفاده می‌کنند. ابزار آلات بادی مزایایی دارند که در هیچ یک از دیگر انواع ابزارآلات وجود ندارد و البته به نسبت معایبی هم در این ابزارها وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت. قبل از هرچیز درابتدا ببینیم ابزار بادی چیست و چطور کار می‌کند.

ابزار بادی چیست و نحوه کار ابزار بادی چگونه است؟

همانطور که نام آنها مشخص است این نوع ابزارها با فشار هوا کار می‌کنند. یک دستگاه به نام کمپرسور هوا، هوای موجود در محیط را طی فرایندی فشرده کرده و در یک مخزن با فشار بالا ذخیره می‌کند. هوای ذخیره شده در داخل مخزن از طریق یک شلنگ باد که به ابزار بادی متصل می‌شود، منتقل شده و وارد سیستم حرکتی و روتور ابزار می‌شود که در واقع چیزی شبیه به موتور در دیگر انواع ابزار آلات است.

هوای فشرده از طریق راه‌گاه‌هایی به محفظه روتور وارد شده و به دلیل فشار بالا باعث چرخش روتور می‌شود. چرخش روتور در مکانیزم دیگری تبدیل به کار و نیروی مناسب برای انجام کار ابزار بادی می‌شود. به عنوان مثال در بکس بادی شفت روتور به یک مکانیزم ضربه زن متصل شده که در آن نیروی چرخشی روتور به گشتاور بالا تبدیل  شده و قدرت چرخش بکس را تولید می‌کند که می‌تواند توسط این گشتاور و قدرت چرخشی انواع پیج و مهره را باز و بسته نماید.

همین استفاده از هوای فشرده بجای برق و الکتریسیته، بنزین و گازوئیل و یا سیستم‌های هیدرولیک، مزیت‌های بسیاری را موجب می‌شود.

هزینه‌های نگهداری و تعمیرات بسیار پایین

مهمترین دلیلی که خرید ابزار بادی را به صرفه می‌کند، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار پایین آن است. در ابزارآلات بادی روتور هوای فشرده را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند که این تبدیل حرکت از طریق حرکت هوای فشرده در داخل محفظه روتور و گذر از میان بالچه‌های روتور اتفاق می‌افتد. تعداد قطعات متحرک و دیگر قطعات در ابزار بادی نسبت به ابزارهای برقی یا شارژی و دیگر انواع ابزارآلات بسیار کمتر است به همین دلیل احتمال خرابی هریک از قطعات نیز کمتر می‌شود. به دلیل عدم پیچیدگی و سادگی قطعات در ابزار بادی، میزان خرابی آنها بسیار کمتر از دیگر انواع ابزارآلات است.

وقتی تعداد قطعات متحرک کمتر باشد احتمال خرابی نیز کمتر می‌شود و حتی تعویض این قطعات به دلیل سادگی آنها، بسیار ساده‌تر است. به همین دلیل با وجود خرابی کمتر و سادگی تعمیرات، هزینه نگهداری و تعمیر ابزاآلات بادی و پنوماتیک بسیار پایین‌تر از ابزارهای برقی و شارژی است. این در حالی است که ابزارهای برقی از تعداد و پیچیدگی قطعات بسیار بیشتری برخوردار است و به همین دلیل احتمال خرابی هریک از این قطعات بالاتر می‌رود و هزینه بیشتری را برای نگهداری و تعمیر آنها باید پرداخت نمود.

کاهش قیمت تمام شده محصول با استفاده از ابزار بادی

قدرت فوق العاده ابزارآلات بادی و پنوماتیک

دیگر دلیلی که باعث می‌شود ابزارهای بادی گزینه بهتری برای استفاده در خط تولید باشند این است که نسبت به حجم و وزن خود از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند. این موضوع زمانی بهتر مشخص می‌شود که یک ابزار بادی مانند مینی فرز بادی، سنگ فرز بادی یا بکس بادی را در کنار ابزارهای مشابه برقی آنها مانند سنگ فرز برقی قرار بدهید. به عنوان مثال یک سنگ فرز بادی با همان میزان قدرت  و سرعت چرخش، حجم و وزنی کمتر از نیمی از سنگ فرز برقی مشابه خود دارد.

هوای فشرده انرژی پاک و ایمن

همانطور که می‌دانید ابزارهای برقی یا حتی شارژی در زمان کار ایجاد جرقه می‌کنند و اصطکاک بین کلکتور و ذغال باعث ایجاد این جرقه است، در ابزارهای بنزینی و دیزلی هم که بر اثر انفجار و کارکرد موتور درون سوز نیروی لازم جهت کارکرد ابزار تولید می‌شود؛ اما در ابزارهای بادی و پنوماتیک نیروی راه انداز صرفا هوای فشرده و باد است که از طریق کمپرسور تولید شده است. به همین دلیل از ابزارهای بادی در صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و دیگر صنایعی که خطر انفجار در آنها وجود دارد از ابزارآلات بادی استفاده می‌کنند. هرچند هوای فشرده تولید شده توسط پمپ باد یا همان کمپرسور باد با انرژی برق یا سوخت‌های فسیلی است اما براحتی می‌توان کمپرسور باد را دور از محل کار قرار داد و از طریق لوله‌کشی باد یا شلنگ هوا، هوای فشرده را مورد نیاز ابزار بادی را به هرکجایی منتقل کرد.

علاوه بر ایمن بودن انرژی هوای فشرده برای کارکرد ابزار بادی، کارکرد ابزارآلات بادی و پنوماتیک پاک هم هستند. یعنی در زمان کار ایجاد آلودگی نمی‌کنند و صرفا پس از مصرف هوای فشرده آن را از طریق اگزوز خروجی تعبیه شده در دستگاه به بیرون منتقل می‌کنند. در حالی که ابزارهای دیزل یا بنزینی آلودگی زیادی را در محل کار ایجاد می‌کنند تا حدی که در فضای بسته امکان کار با ابزارهای موتوری و بنزینی وجود ندارد.

کاهش قیمت تمام شده محصول با استفاده از ابزار بادی

قیمت ابزار بادی نسبت به ابزارهای برقی شارژی و بنزینی

یکی دیگر از مهمترین عواملی که ابزار بادی را به بهترین گزینه برای انجام کار تبدیل می‌کند، قیمت مناسب ابزار بادی در مقایسه با دیگر انواع ابزارآلات است. اگر نگاه دقیقی به قیمت ابزار بادی در بازار داشته باشید خواهید دید که قیمت ابزارآلات بادی نسبت به ابزارهای شارژی و ابزارهای موتوری و بنزینی کمتر است، و حتی در بسیاری از موارد به دلیل قدرت بالای ابزارهای بادی، مدل مشابه شارژی وجود ندارد یا بسیار گران‌تر از مدل بادی است.

در مقایسه با ابزارآلات برقی نیز، هرچند با نگاه اول قیمت ابزار برقی کمتر از ابزارآلات بادی است اما باید توجه داشته باشید که باید توان و ویژگی‌های دو مدل را یکسان در نظر بگیریم و در این صورت خواهید دید که باز هم قیمت ابزار بادی نسبت به مدل‌های برقی مناسب‌تر است. در حالی که هزینه‌های نگهداری و طول عمر ابزار بادی بسیار بسیار بیشتر از ابزارهای برقی و شارژی است و حتی اگر قیمت اولیه ابزارهای بادی و پنوماتیک بیشتر از مدل‌های برقی و شارژی باشد در طول عمر ابزار، قیمت ابزار برقی و شارژی به چندین برابر قیمت ابزار بادی خواهد رسید.

کاهش قیمت تمام شده محصول با استفاده از ابزار بادی

جمع بندی

مطالب گفته شده صرفا کلیاتی درباره مزایای استفاده از ابزارآلات بادی و پنوماتیک نسبت به انواع برقی و شارژی و موتوری است که در چند پاراگراف گفته شد. اما برای روشن شدن بهتر موضوع می‌توان برای تک تک این موارد و مزایا نمونه و مثال‌هایی آورد که قابل مقایسه باشند، که در یک گزارش دیگر به توضیح مفصل این موارد خواهیم پرداخت. به همین دلیل اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ابزار بادی و پنوماتیک دارید یا قصد خرید ابزار بادی دارید می‌توانید به سایت فروشگاه ایرپاور مراجعه نمایید و از مشاوره رایگان و بهترین قیمت بهرمند شوید. ایرپاور تنها فروشگاه تخصصی ابزار بادی در ایران است.

https://airpower.ir/ فروشگاه ابزارآلات بادی و پنوماتیک ایرپاور

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید