دانستن زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین پل‌های ارتباطی میان ما و دیگر افراد سرتاسر دنیاست.

آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد + معرفی منابع آموزشی

اما امروزه این موضوع بیش از گذشته مورد اهمیت واقع شده و افراد بسیار زیادی به فکر آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد افتاده‌اند. اما سریع‌ترین و راحت‌ترین راه یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ چه مقدار زمان و هزینه برای یاد گیری زبان انگلیسی باید صرف کنیم؟ چگونه از مسیر یادگیری زبان لذت ببریم و آن را ادامه دهیم؟ شاید نبود هدف و انگیزه را بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل رها کردن روند یادگیری دانست. اما چگونه در خود ایجاد انگیزه کنیم؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد تا شما را به سمت یادگیری زبان جدید سوق دهد. دلایلی همچون تحصیل به زبان خارجی، مهاجرت، گسترش ارتباطات و... اکثر ما در دوران مدرسه به صورت کم و بیش با زبان انگلیسی آشنا شده‌ایم و یا برای یک‌ترم هم که شده در مراکز آموزش زبان ثبت‌نام کرده‌ایم! اما آیا این روش‌ها واقعاً مؤثر واقع شده است؟ بهترین قدم برای یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

خب این روزها روش‌های بسیار زیادی برای یادگیری و آموزش زبان انگلیسی موجود می‌باشد که گاهی اوقات تنها با آزمون و خطا می‌توانید روش مناسب خود را بیابید. شما می‌توانید در فرادرس آموزش‌های مربوط به زبان انگلیسی را ببینید و از آن بهره‌مند شوید. همچنین ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در مورد آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد

شاید بارها و بارها قصد یادگیری زبان انگلیسی را داشته‌اید، اما با موانعی بر سر راهتان مواجه شده‌اید. این موانع چیست که شما را برای رسیدن به این هدف دور می‌سازد؟ بدون شک در ابتدا تمامی افراد، یاد گیری زبان انگلیسی را کاری دشوار می‌دانند و برخی از افراد با توجه به دانستن زبان انگلیسی در سطح پایه، به دلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی از رفتن به کلاس زبان و از سر گیری روند آموزش دوری می‌کنند. که البته این موضوع بیشتر در میان بزرگ‌سالان به چشم می‌خورد. در ابتدا بهتر است بدانید تا برای آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد باید خجالت را کنار بگذارید! شاید در ابتدای مسیر این کار کمی برایتان سخت باشد، اما با تمرین و تکرار همه چیز امکان پذیر است. فقط کافی است تا قبل از شروع روند یادگیری، یک هدف مشخص را برای خود انتخاب کنید. به راستی که هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

خب این روزها مهاجرت تحصیلی یکی از اصلی‌ترین دلایل یادگیری زبان انگلیسی در میان جوانان و بزرگ‌سالان می‌باشد. گاه شاید در این مسیر خسته و ناامید شوید و دست از تلاش بکشید. اما همواره به یاد داشته باشید که این توانایی آموختن زبان است که انسان را نسبت به سایر موجودات متمایز می‌کند. عملکرد مغز شما بسیار پیچیده و در عین حال شگفت انگیز می‌باشد. در نتیجه هیچ وقت آن را دست کم نگیرید و با در نظر داشتن هدف‌های خود رو به جلو حرکت کنید. اما برای کسب پیروزی در این مسیر، بهتر است تا مهارت‌هایتان را تقویت کنید. که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

مهارت شنوایی در زبان انگلیسی را تقویت کنید

یکی از بهترین روش‌های رایج آموختن زبان، یادگیری ناخودآگاه و ضمنی است. این روش دقیقاً هنگامی که شما برای یادگیری هیچ تلاشی نمی‌کنید، نتیجه می‌دهد. برای مثال؛ زمانی که شما پشت میز مطالعه با دقت بالا می‌نشینید، فرآیند غیرارادی یادگیری زبان متوقف می‌شود. اما زمانی بدون هیچ برنامه‌ریزی برای یادگیری، فیلم زبان اصلی، موسیقی و یا حتی پادکست گوش می‌دهید، مغز شما به صورت ناخودآگاه شروع به جذب صداها، لهجه‌ها، لغات و گرامر می‌کند. نکته جالب توجه اینجاست که در این مسیر ذهن شما بدون نیاز به نت برداری و یادداشت در پشت صحنه مشغول کمک رسانی از روش ثبت و ضبط اطلاعات ناخودآگاه است. حتی مغز ما بعد از شنیدن واژه‌های نا آشنا آنها را به یاد می‌سپارد. برای مثال؛ وقتی شما یک موسیقی و یا فیلم تماشا می‌کنید، مغز شما بدون تمرکز آنها را ثبت می‌کند و در بزنگاه به کمک شما می‌آید.

چگونه این اتفاق رخ می‌دهد؟ علت این امر، شنیدن الگوهای زبانی است که یکی از طبیعی‌ترین و راحت‌ترین راه آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد می‌باشد. اگر کمی دقت کنید، این اتفاقی است که در آغاز یادگیری کودک برای صحبت کردن رخ می‌دهد. آنها در ابتدا با میلیون‌ها واژه آشنا می‌شوند، واژه‌هایی که حتی معنی آنها را نیز نمی‌دانند، اما پس از مدتی شروع به صحبت می‌کنند. یکی از راه‌های شروع یادگیری زبان انگلیسی؛ گوش دادن است. تا جایی که می‌توانید گوش خود را با واژه‌های انگلیسی در طول روز آشنا کنید. برای مثال؛ اگر علاقه به پادکست دارید، در طول روز حتماً پادکست‌های خارجی گوش دهید. بگذارید تا گوشتان با واژه‌ها و کلمات انگلیسی عجین شود. در این فرآیند نیاز نیست تا برای حفظ کلمات خود را به دردسر بیندازید. در هنگام ورزش، شستن ظرف و یا حتی کار خانه به یک پادکست یا موسیقی خارجی گوش دهید.

شنوایی‌تان را تقویت کنید

اشتباهات را شناسایی کنید

شاید برای تمامی افرادی که در ابتدای روند یادگیری یک زبان جدید هستند، سخت‌ترین قسمت، آشنایی با صداها و آواهای جدید است. برای مثال؛ گاهی شما در زبان انگلیسی با صداها و آواهایی روبه‌رو می‌شوید که در زبان مادری‌تان به هیچ عنوان با آنها آشنا نشده‌اید. اما جای نگرانی نیست! باز هم قدرت مغز و درک در این مسیر به کمک شما می‌آید. خوشبختانه ذهن شما به خوبی آواها را اسکن و درک می‌کند. با یک مثال آن را به شما توضیح خواهیم داد. قرار گیری دو حرف بی‌صدا در کنار هم شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما توانایی بی‌نظیر مغز به طرز منطقی آن را ممکن می‌سازد. خیلی از واژگان در زبان انگلیسی با قرار گیری B و L در کنار هم آغاز می‌شوند.

خب این چیز خیلی عجیبی برای مغز ما نیست. اما Lb ترکیب نسبتاً سختی است و تلفظ آن برای شما کمی دشوار است. منظور ما از این مثال؛ وجود شباهت‌ها و ساختارهای منطقی و مشترک در اکثر زبان‌هاست که مغز به خوبی آن را تحلیل کرده و روند یادگیری را راحت می‌کند. از این ویژگی طبیعی و خارق‌العاده در هنگام آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد بهره‌مند شوید. اگر با یک کلمه جدید روبه‌رو شدید که نوشتن و یا شاید تلفظ آن کمی سخت و عجیب بود، در ابتدا آن را تلفظ کنید. اگر آوا به صورت غیرمنطقی و ناآشنا به گوشتان می‌رسد، بدون شک تلفظ آن اشتباه است. در اصل مغز ما به صورت ناخودآگاه در تلفظ و نوشتن واژگان جدید ما را تصحیح می‌کند.

با صداهای جدید جداگانه آشنا شوید

از زمان شروع یادگیری زبان جدید، شیوه عملکرد مغز شما تغییر و رشد می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که با آموزش زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری، مغز شما رشد و بزرگ‌تر می‌شود و هر چقدر که این رشد بیشتر باشد، یادگیری زبان جدید ساده‌تر است. شاید مغز شما در ابتدا در مواجه با صداها و آواهای جدید کمی دچار مشکل شود. پس قبل از شروع زبان انگلیسی با آواها و صداها به خوبی آشنا شوید و تلفظ هر یک از آنها را به درستی یاد بگیرید. این کاملاً طبیعی است که آموختن برخی از کلمات و صداها سخت‌تر هستند، پس آنها را بیشتر تمرین کنید.

همه ما تجربه تلفظ دو حرف «TH» در زبان انگلیسی و «ع» در زبان عربی را به صورت کاملاً عجیب و غریب داشته‌ایم، اما با تکرار، تمرین و شنیدن این کلمات، بعد از گذشت زمان کوتاهی آنها را به درستی و بدون هیچ آوا و صدای اشتباهی تلفظ می‌کنیم. پس در مسیر آموزش زبان انگلیسی هر زمانی که با یک کلمه یا یک واژه عجیب آشنا شُدید، آن را تلفظ کنید، بدون شک اگر در تلفظ کلمه اشتباهی رخ دهد، مغز شما آن را گوش زد خواهد کرد. انتظار یادگیری تمامی کلمات زبان انگلیسی را در یک بازه زمانی کوتاه نداشته باشید. اگر در تلفظ و نوشتن یک کلمه مشکل دارید، بارها و بارها آن را تمرین و تکرار کنید. بدون شک موفق خواهید شد.

با صداهای جدید جداگانه آشنا شوید

از کلمات مترادف کمک بگیرید

وقتی در طول مسیر آموزش از واژه‌ها و کلمات مترادف در زمینه معنایی کمک می‌گیرید، پلی میان صدای واژه‌ها و تصاویر ساخته می‌شود. منظور از این حرف چیست؟ مثلاً هنگامی که واژه برف را می‌آموزید، در کنار آن واژه‌های سرما، یخ، سرد و... را نیز یاد می‌گیرید. بعداً در هنگام جمله سازی به خوبی تمامی واژگان مرتبط به ذهن شما خطور کرده و در ساختن یک جمله کامل و درست به شما کمک می‌کند. طبق تحقیقاتی که انجام شده، دانشمندان دریافتند که پیدا کردن ارتباط میان واژه‌ها برای حرف زدن، فرآیند یادگیری را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. پس هنگامی که یک کلمه جدید را می‌آموزید، به دنبال کلمات جدید و مترادف آن بروید. این کار روند یادگیری زبان جدید را تسریع می‌بخشد. حتی می‌توانید در این مسیر کلمات را یاد داشت کنید و اجازه دهید تا مغز شما با دیدن املای صحیح کلمه، آن را به خاطر بسپارد.

از الگوها برای یادگیری استفاده کنید

یکی از سؤالاتی که همواره ذهن زبان آموزان را درگیر کرده و شاید آنها را از ادامه مسیر دل سرد کند، صحبت کردن به زبان انگلیسی است. برای این کار باید مغز خود را با الگوهای جدید آشنا کنید. به جای صرف ساعت‌ها زمان برای یادگیری گرامرهای سخت و گاها کم استفاده، از الگوها کمک بگیرید. برای مثال منفی کردن جملات چیزی است که در ابتدای فرآیند یادگیری همه ما با آن آشنا می‌شویم، صادقانه عده زیادی از ما در هنگام صحبت کردن نمی‌توانیم به درستی از این دستور زبان استفاده کنیم. اما با تهیه فهرستی از الگوهای منفی با مثال‌های شیوا و کوتاه، می‌توانید این گرامر را در مغزتان ثبت و ضبط کنید.

از الگوها برای یادگیری استفاده کنید

لغت ها را در جملات و عبارات یاد بگیرید

در زبان انگلیسی و در بعضی از زبان‌ها، لغات به تنهایی یک معنا دارند، اما هنگامی که در یک جمله می‌نشینند، معنی آنها تغییر می‌کند. متأسفانه یا خوشبختانه، در زبان انگلیسی تعداد این دسته از کلمات بسیار زیاد است. پس به یاد داشته باشید تا در هنگام آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد به معنی و کاربرد هر یک از آنها دقت کنید. اگر در هنگام یادگیری زبان انگلیسی، تنها یک معنی از یک لغت را بشناسید، متأسفانه نمی‌توانید از آن به درستی در جملات استفاده کنید. پس زمانی که در حال یادگیری از یک لغت هستید، حتماً به این نکته که چگونه در عبارت و مکالمه‌ها از آن استفاده می‌شود، دقت داشته باشید. پس برای یادگیری بهتر و لذت‌بخش‌تر زبان انگلیسی بهترین کار یادگیری کلمات در دل عبارات است.

موسیقی را فراموش نکنید

همه ما به خوبی با گذشت سالیان سال از شعرهای کودکی‌مان؛ همچنان آنها را حفظ هستیم و با شنیدن آنها به وجود می‌آییم. گویی که این اشعار در مغز و ذهن ما جا خوش کرده‌اند. حال علت چیست؟ موسیقی و اشعار در دوران کودکی نقش تعیین کننده‌ای در روند یاد گیری ما دارند. تکرار و تأیید کلمات با موسیقی در به خاطر سپردن کلمات بسیار مؤثر می‌باشد. ناگفته نماند که این مسئله در بزرگ‌سالان هم صدق می‌کند. یادگیری زبان یک موضوع جدی است و هنگامی که با یک موضوع مفرح و تأثیر گذاری همچون موسیقی ادغام می‌شود، تأثیرگذاری آن افزایش میابد. تحقیقات نشان می‌دهد نحوه عملکرد مغز ما در هنگام یادگیری و موسیقی مشابه است. در نتیجه آموزش زبان انگلیسی با موسیقی را حتماً جدی بگیرید.

موسیقی را فراموش نکنید

کلام آخر در مورد آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد

در عصر ارتباطات و پیشرفته امروزی، دانستن زبان انگلیسی را می‌توان یکی از مؤثرترین فاکتورهای پیشرفت و ترقی دانست. شما با فراگیری این زبان بین‌المللی می‌توانید درهای جدیدی را چه در زمینه کار و حرفه و چه در زمینه کیفیت سطح زندگی به روی خود باز کنید. شاید در ابتدای این راه بارها خسته شوید، اما با فکر به آینده و هدف‌های پیش رو با گام‌های قوی‌تر به سمت آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد به جلو حرکت کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از آموزش‌های فرادرس یادگیری زبان انگلیسی را با سرعت بیشتری به پیش ببرید. پیشنهاد می‌کنم همین حالا با مراجعه به لینک زیر مجموعه آموزش زبان انگلیسی فرادرس را دریافت نمایید تا نکاتی را در خصوص چگونگی شروع آموزش و ادامه این مسیر بیاموزید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید