تعیین سطح زبان برای هر زبان‌آموزی لازم است از این رو همراه باشید تا بدانیم برای تعیین سطح زبان چی بخونم.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

سلام نو پلاس: ممکن است برای شما سوال پیش بیاید چرا به هنگام یادگیری زبان وقتی به یک آموزشگاه زبان مراجعه می کنید ابتدا از شما تعیین سطح گرفته می شود.

تعیین سطح برای این است که نشان دهد دانش زبان شما در چه سطحی است و باید در چه کلاسی ثبت نام کنید.

تعیین سطح روشی استاندارد برای مشخص شدن سطح شما در زبان است و این کار فقط برای کمک به شروع روند بهتر یادگیری شما می‌باشد.

چرا که آموزشگاه هیچ شناختی از سطح شما در زبان ندارد و به وسیله ی تعیین سطح به شما و آموزشگاه کمک می شود به این شناخت دست پیدا کنید تا در کلاسی که مخصوص سطح شماست وارد شوید.

در یک تعیین سطح استاندارد و دقیق تمامی مهارتهای زبانی اصلی شما نظیر گفتاری(Speaking)، شنیداری(Listening)، خواندن(Reading) و نوشتن(Writing) و همچنین دیگر مهارت ها نظیر گرامر(Grammar)، دایره لغات(Vocabulary) سنجیده میشود.

تعیین سطح ها معمولا به دو صورت شفاهی و یا کتبی انجام می شود که هر یک از این روش ها میتواند به دو شکل حضوری و آنلاین برگزار شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد.

انواع تعیین سطح زبان

تعیین سطح شفاهی

از روش های تعیین سطح، تعیین سطح به صورت شفاهی است. روش تعیین سطح شفاهی روشی است که در اکثر کشورها انجام می شود و جزو موثرترین روش های تعیین سطح است.

در تعیین سطح شفاهی شما باید با فرد آزمون گیرنده به مکالمه بپردازید و در برخی مواقع با گوش کردن به یک سری فایل های صوتی به سوالاتی در مورد فایل صوتی پاسخ بدهید.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

برای پاسخ دهی به سوالات در روش تعیین سطح شفاهی باید به دقت به سوالات گوش دهید و سعی کنید با استفاده از لغات متنوع به سوالات پاسخ دهید.

در این روش بهتر است از پاسخ های یک کلمه ای خودداری کنید و پاسخ های بلند اما درست بدهید.

از جمله مشکلاتی که می توان در تعیین سطح شفاهی نام برد استرس مکالمه با فردی غریبه است که توصیه می شود به سوالات خوب گوش فرا داده و سپس با کمی فکر کردن و بدون عجله به سوالات پاسخ مناسب دهید.

تعیین سطح کتبی

از دیگر روش های تعیین سطح زبان، تعیین سطح کتبی است.

در تعیین سطح کتبی از متقاضیان یادگیری زبان امتحانی به صورت کتبی گرفته می شود که سوالات آن از سطح ساده و ابتدایی شروع می شود و به تدریج به سطح پیشرفته می رسد.

عمده سوالات تعیین سطح کتبی، سوالات گرامری و لغات می باشد و همچنین مهارت نوشتاری شما را نیز محک می زند. این مدل تعیین سطح در مدت زمان مشخصی برگزار می شود.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

تعیین سطح حضوری

در این مدل تعیین سطح زبان آموز باید به صورت حضوری در محل آموزشگاه حضور پیدا کند و با مسئول مربوطه به صحبت و گفت و گو بپردازد.

در این حالت شما با استفاده از فضای آموزشی و زبان بدن می توانید به سوالات به شکلی مناسب و دقیق پاسخ داده هر چند برخی در این حالت تعیین سطح دچار استرس و اضطراب می شوند که بهتر است با آرامش و تسلط بدون هیچگونه عجله ای به سوالات پاسخ دهند.

برای سنجش بهتر زبان آموزان و دست یابی به یک تعیین سطح دقیق در حالت حضوری بهتر است هر دو تعیین سطح شفاهی و کتبی از متقاضی گرفته شود تا زبان آموز در کلیه مهارت های زبانی به صورت کامل ارزیابی شده تا بتواند در سطح مناسب خود به یادگیری زبان بپردازد.

تعیین سطح آنلاین

از جدیدترین روش های تعیین سطح، تعیین سطح آنلاین است که به تازگی با فراگیر شدن بستر اینترنت و در حال حاضر با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا رشد و رواج پیدا کرده و با استفاده از اینترنت در هر زمان و مکانی می توانید آن را انجام دهید. اخیرا بسیاری از آموزشگاه ها از تعیین سطح آنلاین استفاده می کنند.

تعیین سطح آنلاین به دلیل اینکه همیشه دردسترس است باعث شده از پرطرفدارترین روش های تعیین سطح برای متقاضیان گردد.

اما این مدل از تعیین سطح باید به صورتی جامع برگزار شود و بتواند تمام جنبه های مهارتی را شامل شود تا بهترین نتیجه را حاصل نماید.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

همچنین این تعیین سطح در مدت زمانی مشخص برگزار می شود.

در تعیین سطح آنلاین نیز بهترین حالت برگزاری آن به صورت کتبی و شفاهی می باشد در غیر این صورت نمی توان به صورت دقیق بررسی کرد که زبان آموز در چه سطحی قرار دارد.

در حال حاضر اکثر تعیین سطح های آنلاین به صورت کتبی بوده و شما به یک سری سوالات چهار گزینه که بیشتر شامل بخش گرامر و لغات می باشد در زمانی معین پاسخ خواهید داد.

اهمیت سنجش سطح زبان

در زمینه یادگیری و آموزش زبان انگلیسی خیلی اوقات مثلا برای سنجیدن اینکه یک زبان آموز با توجه به سطح کلاس ها در کدام کلاس شروع به یادگیری زبان نماید از آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی برای این منظور استفاده می شود.

در یک آزمون تعیین سطح سوالاتی از همه سطح ها (مثلا سوالات سطح مبتدی، سطح متوسط رو به پایین، سطح پیشرفته) در قالب یک مجموعه سوال ارائه می شود و مثلا زبان آموزی که سطح متوسط است احتمالا فقط می تواند سوالاتی را به درستی پاسخ دهد که سطح متوسط و یا پایین تر هستند. بنابراین با استفاده از چنین آزمونی می توان سطح دانش زبانی آن زبان آموز را تعیین کرد.

در یک آزمون تعیین سطح زبان ممکن است از انواع مختلفی از سوالات استفاده شود، یا ممکن است چنین آزمونی تنها از یک نوع از سوالات مرتبط با زبان انگلیسی تشکیل می شود.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

خیلی از آزمون ها ممکن است فقط شامل سوالات چهار گزینه ای شوند، به این صورت که زبان آموز با پاسخ دادن به تعداد مشخصی از سوال در مدت زمان مشخصی، می تواند متوجه شود که دانش زبانی اش در چه سطحی قرار دارد.

در برخی دیگر از آزمون های تعیین سطح ممکن است سوالات ترکیبی از سوالات چهار گزینه ای و سوالات تشریحی باشند.

یک آزمون تعیین سطح در صورتی که به صورت حضوری (یا حضور یک شخص آزمون گیرنده) انجام شود شامل بخش گفتاری هم می شود که آزمون گیرنده سوالات شفاهی را هم از زبان آموز می پرسد.

با توجه به نوع آزمون، سوالات حداقل دو بخش واژگان و گرامر را مورد ارزیابی قرار می دهد.

انواع آزمون تعیین سطح زبان

همانطور که قبل تر توضیح داده شد انواع مختلفی از آزمون تعیین سطح می تواند وجود داشته باشد و بنابراین زبان آموز بسته به نیاز و شرایط خود می تواند از یک مورد از این آزمون ها استفاده کند.

در ادامه به انواع این آزمون ها خواهیم پرداخت.

در دسته بندی کلی، آزمون های تعیین سطح زبان به دو نوع حضوری و آنلاین تقسیم بندی می شوند.

برای آزمون حضوری زبان آموز نیاز است که به موسسه یا آموزشگاه مراجعه کند و در همانجا در این نوع تعیین سطح شرکت کند.

اما در خصوص تعیین سطح زبان آنلاین، زبان آموز از طریق ارتباط تصویری که با آزمون گیرنده برقرار می کند به سوالات پاسخ می دهد.

اما دسته بندی دیگری هم از لحاظ نوع ارائه سوالات برای تعیین سطح زبان وجود دارد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

یکی از انواع این آزمون ها، تعیین سطح کتبی است؛ در این نوع آزمون برگه سوالات به زبان آموز داده می شود و از زبان آموز درخواست می شود به سوالات پاسخ دهد.

نکته ای که در مورد آزمون کتبی تعیین سطح حائز اهمیت است این است که فرض کنید در برگه امتحانی ۶۰ سوال تستی و تشریحی وجود دارد، این ۶۰ سوال از طرف امتحان گیرنده به ۶ دسته ۱۰ تایی سوال تقسیم شده و ۱۰ سوال دوم به نسبت ۱۰ سوال اول مشکل تر هستند، ۱۰ سوال سوم به نسبت ۱۰ سوال دوم مشکل تر هستند.

بنابراین زبان آموز هر چقدر جلوتر برود سطح کلی سوالات هم مشکل تر می شود. تعیین سطح کتبی اغلب از سوالات واژگان و گرامر تشکیل می شود.

این نوع در آزمون حضوری وجود دارد و معنا پیدا می کند.

نوع دیگر آزمون تعیین سطح شفاهی است که همانطور که مشخص است شخص آزمون گیرنده سوالات را به صورت گفتاری از زبان آموز می پرسد و زبان آموز هم سوالات را به صورت گفتاری پاسخ می دهد.

در برخی از آموزشگاه ها و موسسات تعیین سطح شفاهی فقط شامل سوالاتی است که آزمون گیرنده صرفا از زبان خودش می پرسد، اما در برخی از آموزشگاه ها و موسسات هم برای بخش شنیداری یا Listening یک فایل صوتی برای زبان آموز پخش می شود و زبان آموز هم پس از گوش دادن باید به سوالات شخص آزمون گیرنده در خصوص صحبت های انجام شده در فایل صوتی پاسخ دهد.

در یک آزمون شفاهی تعیین سطح هم سطح سوالات هرچه جلوتر می روند مشکل تر می شود و نیاز است زبان آموز در پاسخ های خود از واژگان و ساختارهای گرامری مشکل تر و پیشرفته تری استفاده کند.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

این نوع آزمون هم در آزمون تعیین سطح آنلاین و هم در آزمون شفاهی قابل استفاده است.

در نظر داشته باشید که در یک تعیین سطح حضوری حتی ممکن است ترکیبی از تعیین سطح شفاهی و کتبی استفاده شود، به این صورت که در آزمون کتبی زبان آموز به سوالات مرتبط با گرامر، واژگان و سوالات Writing پاسخ می دهد، و در بخش شفاهی هم مهارت های Listening و Speaking زبان آموز سنجیده می شود.

نتیجه این آزمون قطعا می تواند بسیار دقیق تر و جامع تر باشد.

چند سطح زبان

۱. سطح Beginner :A۱ (مبتدی)

در این سطح دانش زبانی شما محدود است و با حدود ۷۰۰ واژه آشنایی دارید.

زبان‌آموز سطح A۱ معمولاً می‌تواند در موقعیت‌های روزمره و ساده از واژگان و عبارت‌های محدود و رایج برای بیان منظور خود و برقراری ارتباط استفاده کند.

البته احتمالاً نمی‌تواند بدون کمک گرفتن از معلم یا ابزارهایی مثل گوگل ترنسلیت، جملات کامل و بی‌نقصی بسازد.

برای گذراندن سطح A۱ به حدود ۱۰۰ ساعت مطالعه نیاز خواهید داشت.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

۲. سطح Pre-Intermediate :A۲ (قبل متوسط)

در سطح A۲ زبان‌آموز می‌تواند در مکالمه‌های ساده و کوتاه مشارکت کند، اما هنوز هم دامنۀ موضوعاتی که می‌تواند دربارۀ آن‌ها حرف بزند محدود است.

در این سطح حدود ۱۵۰۰ کلمه در ذخیرۀ واژگانی خود دارید، به درک و آشنایی نسبتاً کاملی از دستور زبان رسیده‌ و با همۀ زمان‌ها (گذشته، حال، آینده) و افعال مربوط به آن‌ها آشنا شده‌اید.

برای عبور از این سطح به حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ ساعت آموزش نیاز خواهید داشت.

۳. سطح Intermediate :B۱ (متوسط)

رفتن از سطح A۲ به B۱ قدم و پیشرفت بزرگی است و به معنای این است که شما در یادگیری زبان انگلیسی استعداد و پشتکار کافی داشته‌اید.

در این سطح می‌توانید به‌صورت نسبتاً مسلط دربارۀ موضوعاتی که با آن‌ها آشنا هستید با دیگران صحبت کرده و ارتباط برقرار کنید.

البته ممکن است در مواقعی هم جملات نادرست یا ناقص بگویید و برای اصلاح آن‌ها به کمک معلم یا کسی که سطح بالاتر از شما داشته باشد نیاز پیدا کنید.

در این سطح شما گنجینۀ واژگانی معادل حدود ۲۵۰۰ کلمه دارید و می‌توانید حداقل نیمی از آن‌ها را به‌سرعت به یاد بیاورید.

برای رسیدن به این سطح نیز به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ ساعت مطالعه و آموزش نیاز خواهید داشت.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

۴. سطح Upper-Intermediate :B۲ (بالاتر از متوسط)

با پشت سر گذاشتن سطح B۲ شما می‌توانید تا حدود زیادی مثل افراد بومی در موقعیت‌های کاری یا تحصیلی حضور پیدا کرده و در زمان برقراری ارتباط، جملات پیچیده تولید کنید.

همچنین در زمان خواندن یک متن پیچیده و نثرهای ادبی، ایده‌ها و پیام اصلی آن‌ها را درک می‌کنید و متون نسبتاً طولانی در موضوعات مورد علاقه‌تان یا حوزه‌هایی که در آن‌ها تخصص دارید خواهید نوشت.

در این سطح شما حدود ۴۰۰۰ کلمه در گنجینۀ واژگانی‌تان دارید که برای رسیدن به آن به صرف حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساعت زمان برای یادگیری و آموزش نیاز خواهید داشت.

نکتۀ مهم:

در سطح B۲ معمولاً روند یادگیری و پیشرفت شما کند می‌شود که این مسئله کاملاً طبیعی است و نباید نگران یا ناامید شوید.

درواقع سیر پیشرفت زبان‌آموزان از سطح A۱ تا B۱ سریع‌تر است. اما در سطح B۲ لازم است که دربارۀ موضوعات ناآشنا و جدید صحبت کنید یا یک مقاله به زبان انگلیسی بنویسید.

همچنین لازم است سعی کنید تا صحبت کردن و لهجۀ شما به افراد بومی و نیتیو شباهت بیشتری پیدا کند و از واژگان، عبارات و اصطلاحات آن‌ها استفاده کنید.

همۀ این کارها در کنار همدیگر احتمال اشتباه کردن شما را افزایش داده و سیر پیشرفتتان را کندتر خواهند کرد.

اما اگر با پشتکار مسیرتان را ادامه دهید، به‌زودی این مرحله را هم با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

۵. سطح Advanced :C۱ (پیشرفته)

در این سطح شما می‌توانید به‌سادگی و با تسلط زیاد به زبان انگلیسی صحبت کرده و تقریباً تمام پیچیدگی‌های آن را درک کنید.

مکالمه‌ها در این سطح معمولاً طولانی‌تر بوده و شامل موضوعات گسترده و حتی ناآشنا هم می‌شوند.

در سطح C۱ شما می‌توانید شوخی‌ها و طنزهای موجود در زبان انگلیسی و همچنین معانی ضمنی کلمات را درک کنید.

تعداد کلماتی که لازم است برای رسیدن به این سطح یاد بگیرید، حدود ۸۰۰۰ واژه است (تقریباً دوبرابر کلمات مورد نیاز برای سطح B۲).

شما می‌توانید با صرف حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساعت زمان برای آموزش، به این سطح برسید.

۶. سطح Mastery :C۲ (فوق پیشرفته)

C۲ بالاترین سطح زبان انگلیسی است. بنابراین زبان‌آموزان این سطح درواقع به سطح تسلط و استادی می‌رسند و می‌توانند مشابه یک فرد بومی به این زبان صحبت کرده، بنویسند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

شما در این سطح می‌توانید متن‌های بسیار فنی و پیچیده را خوانده و هر چیزی را که می‌شنوید به‌آسانی و سریع درک کنید.

برای رسیدن به سطح C۲ به یک گنجینۀ واژگانی ۱۶۰۰۰ کلمه‌ای و حدود ۱۲۰۰ ساعت آموزش و مطالعه نیاز خواهید داشت.

برای تعیین سطح زبان چی بخونم

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید