بااین‌حال، بسیاری از مردم به دلیل ترس از ارتفاع، تجربیات زیادی را از دست می‌دهند یا با سایر جنبه‌های سلامت روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بنابراین می‌خواهند تغییری ایجاد کنند.

چگونه بر ترس خود از ارتفاع غلبه کنیم؟

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: ۶ درصد از مردم از ترس از ارتفاع رنج می‌برند. این مهم است که به یاد داشته باشید که هرکسی در مواقعی و به روش خاص خود احساس آسیب‌پذیری می‌کند. بین افراد و در رابطه با انواع ترسها، درجه‌ای از ناراحتی، دلهره، اضطراب یا ترس می‌تواند تظاهر کند و تأثیر بگذارد. به‌علاوه داشتن ترسها و فوبیاهای (فوبیا ترس عمیق در مواجهه با یک تجربه یا چیز خاص است) خاص ممکن است در کسانی که از اضطراب عمومی یا استرس مزمن رنج می‌برند و طبیعتا هراس‌زده‌تر هستند، شایع‌تر باشد.

درحالی‌که انواع مختلفی از فوبیا وجود دارد ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا در صدر فهرست انواع فوبیا قرار دارد و افراد زیادی با آن مبارزه می‌کنند. بااین‌حال ممکن است در موقعیت‌هایی که آن‌ها را مجبور می‌کند در بالای زمین قرار بگیرند احساس ترس کنند.

به گفته مددکاران اجتماعی ارتفاع می‌تواند ترسناک باشد زیرا از دیدگاه تکاملی، بقا را تهدید می‌کند، به همین دلیل است که ترس رایج‌تری در جمعیت عمومی است.

حتی فقط فکر کردن به ارتفاع، از طریق تجسم یا ابزارهای مجازی، می‌تواند باعث تپش قلب شود. دست‌ها ممکن است مرطوب و داغ شوند و ممکن است احساس سبکی سر یا ضربان قلب بالا، تولید بیش‌ازحد کورتیزول (هورمون استرس) و لرزش‌های زیاد داشته باشید.

چگونه متوجه ترس از ارتفاع خود شویم؟

چگونه بر ترس خود از ارتفاع غلبه کنیم؟

میزان ترس شما از ارتفاع و تأثیر آن در زندگی روزمره و رفاه شما تعیین می‌کند که آیا فوبیای ارتفاع دارید یا نه و همچنین چگونه می‌توانید با کمک یک متخصص بر ترس از ارتفاع غلبه کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر هنگام ایستادن در بالای کوه یا نشستن برای آماده شدن برای پریدن از زیپ لاین یا هنگام نگاه کردن به زمین، عرق کرده و مضطرب می‌شوید، احتمالا ترسی از ارتفاع ندارید. این علائم فقط نشاندهنده یک ترس عادی است که رایج هستند و معمولا به‌سرعت از بین می‌روند. برعکس، کسانی که به‌طور ویژه نسبت به ارتفاع حساس هستند و از آن می‌ترسند (با سطحی از شدت که به‌عنوان فوبیا طبقه‌بندی می‌شود)، آن را مخل زندگی روزمره خود می‌دانند. برای برخی، یادگیری چگونگی غلبه بر ترس از ارتفاع می‌تواند زندگی را تغییر دهد و درها را برای فرصت‌های جدید باز کند و درعین‌حال سطح استرس و اضطراب مزمن آن‌ها را کاهش دهد.

نشانه‌های فوبیای ارتفاع چگونه است؟

این فوبیا ممکن است همراه با چیزهای کوچک پیش‌پاافتاده باشد، مانند سوارشدن به آسانسور. به‌طور مشابه، اگر ترس شما از ارتفاع خیلی شدید است و غلبه بر ترس شما از ارتفاع بسیار زیاد است، ممکن است ترس خاصی از ترن هوایی یا بالکن داشته باشید و ممکن است نتوانید یک پرواز هوایی داشته باشید. اجتناب از ارتفاع یا تلاش برای سرکوب ترس به‌جای مقابله با ترس از ارتفاع می‌تواند آسان‌تر باشد. بااین‌حال، بسیاری از مردم به دلیل ترس از ارتفاع، تجربیات زیادی را از دست می‌دهند یا با سایر جنبه‌های سلامت روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بنابراین می‌خواهند تغییری ایجاد کنند.

خوشبختانه درمانهای ترس از ارتفاع می‌توانند کمککننده باشند و با صبر و تمرین، آسان‌تر می‌شود. درمان‌ها و تکنیک‌های خاص کاملا سودمند هستند و معمولا به‌عنوان درمان برای کمک به کاهش اضطراب و ترس و یادگیری نحوه غلبه بر ترس از ارتفاع برای سبک زندگی بهتر و تواناتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

چگونه بر ترس از ارتفاع غلبه کنیم؟

چگونه بر ترس خود از ارتفاع غلبه کنیم؟

بزرگ‌ترین چالش در درمان ترس از ارتفاع این است که برای درمان و کاهش ترس و ناراحتی، باید در معرض مستقیم با ارتفاع قرار بگیرید. رویارویی با ترس‌هایتان آسان نیست و به شجاعت و توانایی رها کردن نیاز دارد تا بتوانید از تغییرات مثبت و تجربه چیزهایی که جدید و متفاوت و خارج از منطقه آسایش شما هستند، بهرهمند شوید.

دو نوع درمان مؤثر وجود دارد که می‌توانند روند غلبه بر ترس از ارتفاع را تسریع بخشند.

مواجهه درمانی: قرار گرفتن تدریجی در معرض منبع ترس است که به افراد کمک می‌کند خود را با شرایط وفق دهند و در آن راحت‌تر شوند. تمرینهای مؤثر در این روش شامل سوارشدن بر ترن هوایی، صخره‌نوردی یا راه رفتن روی بلندی است. بنابراین شما مستقیما با ترس‌های خود روبرو خواهید شد و احساس می‌کنید که در بالاترین سطح از زمین قرار گرفتهاید.

روش دوم درمان قبل از استفاده از مواجهه درمانی به کار می‌رود: شما برای یادگیری نحوه غلبه بر ترس از ارتفاع به هر دو روش نیاز دارید. روش درمانی دوم بر افکار، احساسات و رفتارها تمرکز دارد. بنابراین این روش بیشتر نوعی قرار گرفتن در معرض "واقعیت مجازی" با تأکید بر تغییر الگوهای تفکر قدیمی و شکستن بلوک‌های ذهنی است.

درمان دوم همچنین از تجسم، تخیل و حواس برای تغییر نحوه نگرش و احساس ذهن و بدن نسبت به موقعیت ترسناک، با هدف کاهش دلهره و کاهش خودکار آن در پاسخ به محرک‌ها استفاده می‌کند. با گذشت زمان، متوجه پیشرفت در آموزش مغز خود به روش‌های جدید تفکر خواهید شد تا دیگر آن واکنش‌های ترس را در آینده نداشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید