نفیسه وفابخش؛ متولد مرداده و به صورت فریلنس یا همون پروژه‌ای و مستقل کار گرافیک و تولید محتوا می‌کنه. اون در دوران کرونا ۱۱ سفر داخلی و شخصی رفته و معتقده «یکی از مهمترین لوکیشنایی که بخاطرش باید بری خوزستان، سازه‌های آبی شوشتره». با ما همراه باشید تا روایت نفیسه رو از دهمین اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو بدونیم.

روایت نفیسه وفابخش از سازه‌های اعجاب‌آور شوشتر در خوزستان

سلام نو-سرویس گردشگری: نفیسه وفابخش؛ متولد مرداده و به صورت فریلنس یا همون پروژه‌ای و مستقل کار گرافیک و تولید محتوا می‌کنه. سال ۹۵ برای یه آژانس مسافرتی معتبر در مشهد، تولید محتوا می‌کرده و میفهمه می‌تونه راهنمای تور بشه و سفرهای بیشتری بره برای همین کلاس‌های میراث فرهنگی رو شرکت می‌کنه و در آزمون جامع راهنمای بین‌المللی سال ۹۶ قبول می‌شه و با آژانس‌های خوش‌نام مشهد و تهران، تورهای داخلی و خارجی رو اجرا می‌کنه. اون در دوران کرونا ۱۱ سفر داخلی و شخصی رفته و معتقده «یکی از مهمترین لوکیشنایی که بخاطرش باید بری خوزستان، سازه‌های آبی شوشتره». با ما همراه باشید تا روایت نفیسه رو از دهمین اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو بدونیم.

به گزارش سلام نو، نفیسه از هوشمندی در ساخت سازه‌های آبی شوشتر و مدیریت آب در این منطقه برای استفاده از اون در صنعت، آبیاری و آشامیدن می‌گه: "سازه‌های آبی شوشتر نشونه نبوغ و دانش فنی ایرانیا در زمینه مهندسی هیدرولیک برخوردار بوده که با مدیریت و کنترل آب، اقدام به بهره‌برداری اصولی منابع آبی کردن. با ساختن سازه‌های آبی و انحراف و انتقالش به رودخانه کارون، کاملا هوشمندانه از آب استفاده کردن. چه برای آشامیدن، چه آبیاری زمین‌های کشاورزی و صنعت."

روایت نفیسه وفابخش از سازه‌های اعجاب‌آور شوشتر در خوزستان

اون قدمت و بخش‌های مختلف این سازه‌ی حیرت‌انگیز رو توصیف می‌کنه: "گرچه احتمال می‌ره سنگ بنای سازه‌ها، در زمان هخامنشیان گذاشته شده باشه، اما قدمت این مجموعه به عصر ساسانی برمی‌گرده و ساخت‌وسازش رو به اردشیر اول و شاپور نسبت می‌دن و در طی زمان و دوره‌های مختلف بعد از اون کامل‌تر شده. مجموعه سازه‌های آبی شوشتر شامل بخش‌هایی مثل: پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها، سیکا (محلی جهت استراحت و تفریح) و تونل‌های عظیم هدایت آبه که هم آب رو یکسان به همه‌ شهر می‌رسونده، هم از فوران رود کارون جلوگیری می‌کرده."

در ادامه نفیسه از کاربری و سلسله مراتب تعریف شده از این سازه‌ی باشکوه می‌گه و تشویق‌مون می‌کنه تا بعد از بازدید از بازار محلی دیدن و خرید کنیم: "زمین‌های کشاورزی سیراب می‌شدن و چرخ‌های آسیاب برای تهیه آرد گندم به کار می‌افتادن. سازه‌های آبی شوشتر در مجاورت بافت تاریخی شوشتره و اطرافش بازار محلی برای خرید سوغات و صنایع دستی هست."

روایت نفیسه وفابخش از سازه‌های اعجاب‌آور شوشتر در خوزستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید