آزاده یکی از اون آدم‌های خوره سفره که می‌تونی توی پیجش کلی ایده‌های ناب و جالب برای سفر پیدا کنی. از ویژگی‌های دیگه آزاده اینه روانشناسی خونده و اگر چه در نگاه اول رنگ این مساله رو کمتر تو صفحه اش می‌بینی ولی وقتی یه کم بیشتر تو پستاش دقیق می‌شی رد پای رشته تحصیلیش رو توی پستاش پیدا می‌کنی.

اصول مهم طبیعت‌گردی از زبان آزاده مسکوک / از احترام به مردم محلی تا غذا ندادن به حیوانات

سلام نو-سرویس گردشگری: بیشتر از یک دهه است که سفرهای طبیعت‌گردی جای خودشو تو جامعه ایرانی باز کرده و هیچ کدوم از دور و بریامون نیستن که حداقل یکی دو تا سفر طبیعت گردی نرفته باشن. این جا افتادن سفرهای طبیعت‌گردی در کنار تمام محسناتی که داره اگر به درستی انجام نشه می‌تونه برای طبیعت آسیب‌زا باشه و حتی روی جوامع محلی هم تاثیر منفی بذاره. از این رو توجه به اصول این مدل سفرها خیلی خیلی اهمیت داره.

آزاده توی یکی از پست‌های پیج ایسنتاگرامش مهم ترین اصول این نوع از سفر رو بازتاب داده.

زباله نریزیم

اولین نکته‌ای که همه‌مون کمابیش ازش خبر داریم و البته که باز هم زیاد رعایت نمی‌شه حفظ نظافت مقصده. اولین اصل ساده‌ترین اصله، زباله نریزیم. آزاده در این رابطه می‌گه: خیلی سخت و عجیب نیست، ما نباید تو طبیعت آشغال بریزیم. چون با این کار طبیعت از دست می‌ره و نمی‌تونیم ازش لت ببریم.

آتیش روشن نکنیم

اصل دوم مربوط به روشن کردن آتیشه. درسته که آتش روشن کردن تو دل طبیعت می‌تونه خیلی لذت بخش باشه ولی بهتره تا حد ممکنه این کار رو انجام ندیم. آزاده با تاکید بر این نکته که آتیش می‌تونه پوشش گیاهی منطقه رو تحت تاثیر قرار بده میگه: درستش اینه که اصلا آتش روشن نکنیم،‌چون کمترین آسیبش اینه که تا 15 سال جایی که آتش روشن شده هیچ گیاهی رشد نمی‌کنه. ولی اگه مجبور شدیم آتش روشن کنیم، حتما حتما حتما خاموشش کنیم.

به چیزی دست نزنید

نکته بعدی‌ای که این بلاگر سفر بهش اشاره می‌کنه اینه که نباید به چیزی دست بزنیم: یعنی شاخه درختو نشکنیم،‌نهالو خم نکنیم، روی آثار باستانی یادگاری ننویسیم و ... . فقط نگاه کنیم و از زیباییش لذت ببریم.

به حیوون‌ها احترام بذاریم

وقتی توی طبیعت پا می‌ذاریم عملا داریم پامون رو توی حریم حیوون‌ها می‌ذاریم. آزاده در این رابطه می‌گه: رعایت این مورد خیلی سادس. کافیه بهشون غذا ندیم، برای عکس گرفتن نزدیکشون نشیم، چیزی سمتشون پرت نکنیم و ...

به فرهنگ مردم محلی احترام بذاریم

احترام به فرهنگ مردم مقتصدی که داریم بهش سفر می‌کنیم هم از مهم‌ترین نکاتیه که باید رعایت کنیم، این سفر بروی حرفه‌ای در این رابطه می‌گه: به فرهنگ و مردم مقتصدی که بهش سفر می‌کنیم احترام بذاریم. این مورد رو من خیلی روش تاکید دارم و همیشه سفت و سخت رعایتش می‌کنم.

او درباره مصادیق این احترام گذاشتن اضافه می‌کنه: مثلا وقتی داریم از یک روستا رد می‌شیم نباید سر و صدا کنیم، یا با تاپ و شلوارک تو روستا بچرخیم، یا بدون اجازه از خونه و زندگی مردم عکس بگیریم.

آزاده در آخر ازمون می‌خواد که هم خودمون این موارد رو رعایت کنیم و هم به هم‌سفرهامون آموزشش بدیم. نظر شما چیه؟

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید