خوب سؤال اساسی اینجاست که چه منابعی آبهای این جوی‌های زیبا را در منطقه کویری تغذیه می‌کنند؟ قنات شاه حسینی و قنات مزویرآباد دو نمونه از اصلی‌ترین منابع تغذیه این جوی‌ها هستند.

آیا می‌دانستید زیباترین باغ ایرانی در دل کویر بنا شده است؟ / عکس‌

در ایران بناهای تاریخی بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام به نوبه خود منحصر به فرد هستند و باعث تعجب گردشگران و مردمان امروزی می‌شوند. مهریز، شهرستانی در استان یزد که دارای قدمتی طولانی و آثار تاریخی باشکوهی است که بعضی از آنان جزو آثار مربوط به یونسکو هستند. در این مقاله قصد داریم درباره باغ پهلوان پور که معروف به باغی در دل کویر است با شما اطلاعات جالبی را به اشتراک بگذاریم. پس با ما همراه باشید تا درباره این کاخ زیبا و باشکوه ایرانی بیشتر بدانید.

باغ پهلوان پور متعلق به چه کسی بوده است؟

به گزراش سلام نو، باغ پهلوان پور مهریز یکی از زیباترین و مجلل‌ترین باغ‌های ایرانی است که متعلق به تاجری به نام علی پهلوان پور بوده که وی به همراه همسر، فرزندان و خدمتکارانش در این باغ زندگی می‌کرده است. بعد از فوت علی پهلوان پور، فرزندان و ورثه باغ، این اثر تاریخی را به سازمان میراث فرهنگی می‌فروشند. اکنون این ملک جزو آثار مربوط به میراث فرهنگی است.

باغ پهلوان پور در کجا واقع شده است؟

باغ پهلوان پور واقع در استان یزد و در شهرستان مهریز است. اگر بخواهیم دقیق‌تر به ذکر مکان این باغ بپردازیم، این باغ در شهرک زارعی و در محله مزویرآباد شهر مهریز واقع شده است. جالب است که در هنگام ورود به این باغ، صدای گوش نواز جوی‌های آبی که از این باغ می‌گذرند حس آرامشی را درون گردشگران به وجود می‌آورند که تقریبا با هیچ چیز قابل قیاس نیست. این باغ با درختان چنار محاصره شده است و جویبارهای آبی که درون آن جریان دارند از زیر این درختان سر به فلک کشیده عبور می‌کنند. خوب سؤال اساسی اینجاست که چه منابعی آبهای این جوی‌های زیبا را در منطقه کویری تغذیه می‌کنند؟ قنات شاه حسینی و قنات مزویرآباد دو نمونه از اصلی‌ترین منابع تغذیه این جوی‌ها هستند.

فضای داخلی این باغ چگونه است؟

درباره فضای داخلی این باغ باید اضافه کنیم درختان چنار بسیار کهن سالی هستند که در این باغ قرار دارند و علاوه بر درخت چنار درختان دیگری همچون درخت بادام، انار و خرمالو نیز در این باغ وجود دارند. همان طور که می‌دانید استان یزد دارای آب و هوای گرم است با این حال فضای داخلی این باغ به دلیل جوی آب و درختان بزرگی که دارد بسیار خنک است. جالب است که این باغ هر دوازده روز یکبار به مدت ۱۰ دقیقه دارای ۱۶ حقابه است. این بنا یکی از نمونه‌های برتر باغ‌های ایرانی است که در سال ۱۳۸۱ جزو فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۲۰۱۱ جزو آثار جهانی مربوط به یونسکو شد.

آیا باغ پهلوان پور تغییر کاربری داده است؟

این باغ زیبا اکنون تغییرکاربری داده است و تبدیل به یک هتل با شکوه در استان یزد شده است. این هتل زیبا دارای سوئیت‌های بسیار زیبایی است که با دکوراسیون‌های سنتی تزیین شده‌اند. از این رو تبدیل به مکانی شده‌ است که مورد علاقه بسیاری از ایرانیان و گردشگران خارجی است. این باغ زیبا، دارای امکانات تفریحی نیز هست. زمین فوتبال ساحلی، میز تنیس، زمین والیبال و داشتن فوتبال دستی در فضای داخلی این باغ از جمله امکانات تفریحی مربوط به هتل باغ پهلوی پور هستند.

کد خبرنگار: ۲۱
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • علیرضا IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    زمین فوتبال ساحلی توی دل کویر؟
  • مهدی انصاری IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 0
    حیف که چنین باغ زیبا و مفرحی تبدیل به هتل شده است..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید