این امامزاده اغلب از گیاهان محلی تغذیه میکرد به همین دلیل به گیاهخوار معروف شده است.قدمت این امامزاده به دوران صفوی باز می‌گردد و در دوران قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است.

آشنایی با امامزاده‌ای معروف به امامزاده گیاهخوار در ایران

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، بقعه سید محمد گیاهخوار در شمال شهر شوشتر واقع است و بنای آن از آثار دوره صفویه است. این مقبره مربوط به یکی از سادات تلغر است که تنها از گیاهان تغذیه می ‌کرده است. در این بنا مقبره سه شاعر شوشتری به نامهای ملامهدی، ایمن و شباب نیز وجود دارد. تاریخ تعمیر این بقعه مربوط به دوره قاجار است و بر اساس کتیبه ‌های موجود چندین بار مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

آشنایی با امامزاده‌ای معروف به امامزاده گیاهخوار در ایران

بقعه شیخ محمد گلابی در کنار رود گرگر و در محوطهٔ مرتفعی در شمال شرقی شوشتر واقع شده است. بنای اصلی بقعه از آثار دوه صفوی است. گنبد آن با گردنی بسیار بلند تناسب زیبایی دارد. سه سنگ قبر بقعه به سه شاعر شوشتری به نامهای ملامهدی، ایمن و شباب تعلق دارد. این بنا در زمان محمدشاه قاجار به (سال ۱۲۵۷ ه.ق) مرمت شده است.

سید محمد گلابی از فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام) بوده است. او فردی عابد، زاهد، پرهیزگار بود. سید محمد مشهور به گلابی بعد از شهادت امام هفتم (علیه السلام) از ظلم هارون الرشید که اولاد و نزدیکان حضرت را به قتل می رساند یا زندانی و تبعید می ‌کرد، با عده ‌ای از علویان به کوه ‌ها و بیابان ‌ها پناه برده و مخفیانه زندگی ‌کرد. سید محمد در شوشتر در منزل پیرزنی مؤمنه مشهور به پیر دالو که قبر او نیز در جوار مقام سید محمد است، زندگی می کرد.

آشنایی با امامزاده‌ای معروف به امامزاده گیاهخوار در ایران

هنگامی که سید محمد از دنیا رفت او را در محلی که عبادت می ‌کرد به خاک سپردند و قبر او زیارتگاه مردم منطقه است. همچنین در این مکان قبر علامه محقق آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی شوشتری صاحب کتاب «قاموس الرجال» نیز قرار دارد.

این امامزاده فردی عابد و اکثر خوراک او سبزیجات بود و بدین جهت به «سید محمد گیاهخوار» یا «گلابی» معروف شده است. تاریخ تعمیر این بقعه مربوط به دوره قاجار است و بر اساس کتیبه ‌های موجود چندین بار مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. کتیبه راهروی ورودی تاریخ تعمیر بنا را ۱۲۵۷ (همزمان با محمد شاه قاجار) بیان می ‌کند. گنبد بنا در تاریخ ۱۳۲۴ و ۱۴۱۹ ه‍.ق نیز مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. در حال حاضر بنای این مقبره در وضعیت خوبی به سرمی ‌برد و خدمات رفاهی لازم را نیز دارد.

آشنایی با امامزاده‌ای معروف به امامزاده گیاهخوار در ایران


موقعیت مکانی:

این بقعه در شمال شهر شوشتر و مشرف به رودخانه کارون و بند میزان است و یکی از قبرستان‌های شهر نیز می‌باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید