آب بستان آباد را می توان در ردیف آبهای کانی و سولفاته مختلط قرار داد که در آن مقدار کمی بی کربنات ها وجود دارد. از لحاظ ترکیب این چشمه مشابه چشمه های کانی سن ژروه (stgeivais) واقع در ایالت ساو واعلیا کشور فرانسه می باشد.

چشمه‌ای مشابه چشمه های کانی سن ژروه در ایران

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، مجتمع آبگرم معدنی بستان آباد که در محل قدیمی آن که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شده ونسبت آن را به میرزا نائب السلطنه فرزند فتحعلی شاه که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می کرده است، می دهند احداث گردیده و در طول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی می باشد.

به دلیل نقش و تاثیر این چشمه آبگرم در بهبود بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، بیماری های عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج، سکته مغزی و ناراحتی های گوارشی، پوستی و کلیوی، در ایام تعطیلات نوروزی گردشگران جذب شهرستان بستان آباد می شوند.

بستان اباد چشمه های آبگرم معروفی دیگری از جمله گوزسویی و قوتورسویی نیز دارد که از جاذبه های گردشگری و زیبای این شهرستان است .

تاریخچه آب درمانی:

تاریخچه آب درمانی یا ‘هیدروتراپی’ که قدیمی ترین شیوه درمان طبی نیز به حساب می آید به تمدنهای مصر – یونان و روم باستان بر می گردد به طوری که درباریان مصر حوضچه هایی داشتند که به آب آنها گل و گیاه و روغن های خاص اضافه می کردند و تصور می کردند که چشمه های آبگرم با بهبود روند گردش خون ،می تواند برای سلامت انسان مفید باشد.

درسال ۱۸۸۹ میلادی نیز سباستین نیت فرانسوی با تحریر کتاب (درمان با آب) روش درمان با آب را احیاء و پدر آب درمانی نوین نام گرفت. در سالهای اخیر نیز دکتر باتمانقیلیج، پزشک ایرانی مقیم آمریکا، کتاب آبدرمانی خود را منتشر کرد و نتایج آزمایشات خودرا درآن به اطلاع عموم رساند.

آبگرم بستان آباد

چشمه های آب معدنی بستان آباد در دهستان اسک کندی در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد. مظهر اصلی آبگرم بستان آباد در داخل دره که خود از نوع گسلی است وجود دارد. آب آن کمی شورمزه و دبی آن ۸ لیتر بر ثانیه است. آب آن از نوع کلروسولفاته ، گازدار و گرم می‌باشد. در اطراف چشمه رسوب سیاه رنگ دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که فعالیت چشمه با گسل هایی ارتباط دارد که بخشی از گسل تبریز محسوب می‌شوند و در عین حال به فعالیت آتشفشانی سهند وابسته‌اند.

به دلیل نقش و تاثیر این چشمه در بهبود بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، بیماری های عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج، سکته مغزی و ناراحتی های گوارشی، پوستی و کلیوی، در ایام تعطیلات نوروزی گردشگران جذب شهرستان بستان آباد می شوند.

آب بستان آباد را می توان در ردیف آبهای کانی و سولفاته مختلط قرار داد که در آن مقدار کمی بی کربنات ها وجود دارد از لحاظ ترکیب این چشمه مشابه چشمه های کانی سن ژروه (stgeivais) واقع در ایالت ساو واعلیا کشور فرانسه می باشد.

آب های نامبرده کانی دارای مقادیر بسیار ناچیز بر مور و املاح لی تی یوم است و احتمالاً آبگرم معدنی بستان آباد نیز دارای این املاح باشد و خاصیت رادیواکتیویت دارد در کشورهای اروپائی از این نوع آب ها برای آرام کردن و دفع یبوست و درمان بیماریهای از قبیل گوارش استفاده می شود.

آب گرم معدنی بستان آباد نیز برای درمان بسیاری از بیماریهای یاد شده و نیز درد های مفصلی و استخوانی از قبیل پادرد،کمر درد،سر درد خیلی مفید و موثر می باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید