آذربایجان شرقی دیدنی‌های هیجان انگیزی دارد همراه باشید و بازدید از جاذبه های گردشگری آذرشهر را از دست ندهید.

بازدید از جاذبه های گردشگری آذرشهر را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر اهل سفر به استان آذربایجان شرقی باشید، حتماً نام آذرشهر را شنیده‌اید. این شهر معتدل و خوش‌آب‌وهوا در بسیاری از فصل‌های سال، پذیرای مسافران و گردشگران است.

کوهپایه‌ای‌بودن و نزدیکی این شهرستان به دریاچه ارومیه، از عوامل تأثیرگذار در آب‌وهوای آذرشهر است.

کوهستان سهند در سمت شرقی شهرستان آذرشهر موجب شده که این منطقه آب‌وهوای معتدلی داشته باشد.

آب‌وهوای این شهر حتی در تابستان هم نسبت به سایر نقاط خنک‌تر است. اگر با آب‌وهوای سرد میانه خوبی ندارید، بهار و تابستان را برای سفر به آذرشهر انتخاب کنید.

بیشتر وسعت آذرشهر را مراتع بیابانی تشکیل داده و به همین دلیل جنگل‌های طبیعی چندانی در این منطقه به چشم نمی‌خورد.

وقتی از سمت تبریز به طرف جنوب غربی آذربایجان شرقی سفر می کنید، طبیعتی زیبا و چشم نواز اطراف جاده شما را جذب خود می کند و همینطور که در جاده ترانزیتی استان های غربی کشور مشغول رانندگی هستید از شهرهای سهند، خسروشهر، اسکو و ایلخچی عبور می کنید و بالاخره بعد از پیمودن ۵۰ کیلومتر به آذرشهر، قلب تپنده آذربایجان می رسید.

این شهرستان در دامنه شمال غربی کوه های سهند و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق دریاچه ارومیه قرار دارد که این نزدیکی به مرکز استان سبب شده تا گردشگران زیادی که به تبریز سفر کرده اند، به آذرشهرهم سری بزنند و لذت گردش در طبیعت روستاهای این شهرستان را بچشند.

بازدید از جاذبه های گردشگری آذرشهر را از دست ندهید

آشنایی با آذرشهر

در استان آذربایجان شرقی شهری خوش آب و هوا و زیبا به نام آذرشهر وجود دارد که به داشتن باغ‌های انگور و میوه مشهور است و همه ساله در فصل بهار طبیعت‌دوستان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

سیر، لپه، سنجد، گردو و بادام از جمله محصولات دیگر آذرشهر شناخته می‌شود که به استان‌های دیگر نیز صادر شده و چرخ اقتصاد این شهر را به گردش درمی‌آورد.

تمام درآمد این شهر از فروش میوه نیست، چرا که وجود معادن سنگ‌های تزئینی همچون سنگ‌های لیمویی و قرمز نیز سبب شده تا آذرشهر شهرتی جهانی پیدا کند.

برای رسیدن به آذرشهر تنها کافیست ۵۰ کیلومتر از شهر تبریز راهی شوید و طی کمتر از یک ساعت به آنجا برسید.

لازم است بدانید که نام قدیم این شهر توفارقان بود که به معنای دیواره‌ی سرخ است و از معادن سرخ آنجا اقتباس شده است.

امروزه با شهری آرام و بکر رو به رو هستیم که با طبیعت زیبای خود صلح و آرامش را برای ساکنان آن و گردشگران به همراه می‌آورد و سفر به آن به هر ماجراجویی پیشنهاد می‌شود.

خوب است بدانید که آذرشهر از قدمت تاریخی بسیاری نیز برخوردار است و آثاری از دوران ساسانی و اشکانی در آنجا وجود دارد که گواه بر اصالت و تاریخی بودن این منطقه است.

بازدید از جاذبه های گردشگری آذرشهر را از دست ندهید

کاروانسرای آلقو، قبرستان پیر حیران، آرامگاه اولیا، تپه باستانی پیر قطران، مسجد رومیان، غار باستانی و گورستان بادامیار از جمله دیدنی های آذرشهر به شمار می‌آیند که شما را به دل گذشته می‌برد و شگفت‌زده می‌کنند.

آن‌ها تمام جاذبه‌های این دیار نیستند، چرا که روستای چراغیل آذرشهر نیز از دیگر جاذبه های گردشگری آذرشهر محسوب می‌شود که در دل کوه‌های سبلان قرار گرفته و با خانه‌های سنگی خود هر مسافر ماجراجویی را جذب خود می‌کند.

کوچه پس کوچه‌های قدیمی، آب و هوایی خوش و چشم‌انداز معرکه از جمله ویژگی‌های این روستای دوست‌داشتنی است که به شما انرژی می‌بخشد و خاطره‌ای خوش را برایتان خلق می‌کند.

پس در سفر خود به آذرشهر حتما سری به آنجا بزنید و از تک تک لحظات خود لذت ببرید.

این شهر، فاصله کمی با دریاچه ارومیه دارد و به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به آنجا نیز بروید و با آبتنی کردن در این دریاچه آب شور و یا عکاسی، طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری سفری به یادماندنی را تجربه کنید.

در سفر به آذر شهر فراموش نکنید تا با خرید صنایع دستی این دیار سوغاتی با ارزش همچون دست‌سازهای سوزن‌دوزی و یا منبت‌کاری را تهیه کرده و به نزدیکانتان نیز هدیه دهید و غافلگیرشان کنید.

جاذبه‌های جالب آذرشهر

مصلایی

مصلای تاریخی و مذهبی آذرشهر در ساحل شمالی رودخانه دهخوارقان و یا همان آذرشهر در تپه بلند و همواری واقع شده که مردم آن را یووا داغی یا دعا داغی می نامند.

بازدید از جاذبه های گردشگری آذرشهر را از دست ندهید

اطراف تپه مصلای آذرشهر پوشیده از الواح و سنگ نوشته های قبور است و درمیان آن نه تنها کتیبه ها، بلکه سنگ نبشته ها و قطعه سنگ های منقش فراوانی به چشم می خورد که نقش و نگار اغلب این سنگ نبشته ها و الواح منقش مربوط به سده های هفتم و هشتم هجری – قمری است.

در وسط گورستان تپه دعا داغی آذرشهر، مصلی یا نمازگاه بزرگی به طول و عرض متجاوز از ۱۵۰ متر تعبیه شده که سطح آن حدود یک متر از کف گورستان بلندتر است.

محراب این مصلا از سنگ و آجر بنا شده که سنگ های منقش به کار رفته در آن مربوط به دوران های بسیار پیشین است و محراب امام جماعت نیز به عمق حدود یک و نیم متر ایجاد شده است.

ترنج های اسلیمی و خوش طرح سنگ های محراب این مصلا بر زیبایی آن افزوده که ظاهراً در سده های هشتم و نهم هجری – قمری حجاری شده اند.

گفته می شود که در گذشته های دور و در زمان های خشکسالی در این مکان مقدس نماز باران اقامه می شد و هم اکنون نیز در سال هایی که هوا مناسب باشد، مردم این شهر نماز عید سعید فطر را در آنجا و با حضور چند ده هزار نفری اقامه می کنند.

تاپ تاپان آذرشهر

در س‍ه‌ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ری‌ ج‍ن‍وب‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ این شهر و در ب‍‍الای‌ ت‍پ‍ه‌ ن‍س‍ب‍ت‍‍ا ‌ه‍م‍وار م‍ش‍رف‌ ب‍ه‌ ‌اراض‍‍ی‌ و طب‍ی‍‍ع‍ت‌ روستاهای آذرشهر، یک چشمه آب معدنی بزرگ که خود از چندین چشمه دیگر بوجود امده از دل کوه بیرون می آید و به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان آب درمانی، یکی از منحصر به فردترین چشمه های درمانی و شفا بخش در دنیا است.

بازدید از جاذبه های گردشگری آذرشهر را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید