شمال غرب ایران جذاب است همراه باشید و بازدید از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی را از دست ندهید.

بازدید از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بستان آباد یا «بوستان‌آوا» یکی از چندین شهر مواصلاتی به تبریز است. قدمت این شهر به قبل از اسلام می‌رسد.

این شهر در گذشته (تقریباً هزار سال قبل) به «اوجان» معروف بود. با مراجعه به تاریخ ابران درمی‌یابیم که این شهر پایتخت ییلاقی ایلخانیان به شمار می‌رفته است.

همچنین به دلیل موقعیت مناسب آن، پادشاهان مغول و اطرافیان آن‌ها برای تفریح، گردش و آموزش سپاهیان در این ناحیه اتراق می‌کردند و دشت‌های سرسبز آن، چراگاهی مطلوب برای احشام بوده است؛ اما بستان آباد با ساختار شهری که امروزه دارد، در زمان قاجار و از به‌هم‌پیوستن قبایل و طوایفی که در آن منطقه ساکن بودند شکل گرفت.

مرکز این شهرستان، شهر بستان‌آباد می‌باشد.

دمای مرکز این شهرستان گاهی به ۴۶- درجه سانتیگراد رسیده است و به همین دلیل سردترین شهر ایران لقب گرفته است.بستان‌آباد یکی از شهرستانهای مهم استان آذربایجان شرقی است.

جاذبه‌های گردشگری بستان آباد

غار آغ بولاغ

غار آغ بولاغ یکی دیگر از جاذبه‌های ویژه شهر بستان آباد است. این غار با دهانه 2متری در قسمت «قره‌چمن» خودنمایی می‌کند و از نوع استالاکتیت (ستون‌های آهکی) است.

با قدم‌زدن درون این غار، ستون‌ها و قندیل‌های زیبای آهکی مشاهده می‌شوند که با اشکال مختلف از سقف به سمت پایین کشیده شده‌اند.

تماشای این شکوه و قدم‌زدن در آن، آرامشی وصف‌ناپذیر به گردشگران و کوه‌نوردان می‌دهد که در کمتر نقطه‌ای می‌توان آن را یافت.

این غار در قسمت جنوبی روستای قره‌چمن از توابع شهرستان بستان آباد واقع شده و از نوع غارهای استالاکتیت است. عرض دهانه غار حدود ۲ متر است و دسترسی به آن از روستاهای قره‌چمن امکان‌پذیر است.

غار زیبای آغ بولاق مورد توجه و بازدید کوهنوردان علاقه‌مند است. این غار از نوع‌ غارهای‌ استلاکتیت ‌است‌. عرض‌ دهانه‌ غار حدود دو متر و دسترسی‌ به‌ آن‌ از روستای‌ قره‌ چمن‌ امکانپذیر است‌.

بازدید از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی را از دست ندهید

آبگرم بستان آباد

پس از مستقرشدن در هتل یا مسافرخانه‌های این شهر، برای ازبین‌بردن خستگی راه، مسلماً حمام داغ بهترین گزینه است.

در بستان آباد چندین آبگرم وجود دارد که مهم‌ترین آن مجتمع آبگرم معدنی و درمانی این شهر است. در زمان قاجار و به دستور میرزا نایب‌السلطنه فرزند فتحعلی شاه حمامی از جنس آجر و سنگ ساخته شد.

در آن زمان بزرگان و منتسبین حکومت از آن استفاده می‌کردند. سال‌ها بعد با توسعه شهر، حمامی عمومی در همان محل با اتاقک‌های جدا و انفرادی ساخته شد.

آب این حمام‌ها نیز از چشمه‌های آبگرم به صورت لوله‌کشی به این مکان کشیده شده بود.

مردم برای استفاده از این حمام و بهره‌بردن از فواید آبگرم، گاهی ساعت‌ها به انتظار می‌نشستند تا نوبت به استحمام آن‌ها برسد. در سال‌های اخیر این حمام نیز تخریب و مجتمع آبگرم معدنی و درمانی کنونی در آن محل احداث شد.

بازدید از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی را از دست ندهید

مجتمع آبگرم معدنی بستان آباد که در محل قدیمی آن که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شده ونسبت آن را به میرزا نائب السلطنه فرزند فتحعلی شاه که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می کرده است، می دهند احداث گردیده و در طول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی می باشد.

به دلیل نقش و تاثیر این چشمه آبگرم در بهبود بسیاری از بیماری ها و ناتوانی ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، بیماری های عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج، سکته مغزی و ناراحتی های گوارشی، پوستی و کلیوی، در ایام تعطیلات نوروزی گردشگران جذب شهرستان بستان آباد می شوند.

چند جاذبه طبیعی و زیبای بستان آباد آذربایجان شرقی

چشمه قونسورسو

چشمه قونسورسو در بستان‌آباد قرار دارد.

آب این چشمه بر سر راه رودخانه اوجان واقع شده است که در فصل تابستان پس از خشک شدن آب رودخانه ظاهر می‌شود بنا به اقوال شهرت این آب به قونسور (کنسول) از این جهت است که کنسول عثمانی و انگلیس در این چشمه آب تنی می‌کردند.

بازدید از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی را از دست ندهید

کوه بزقوش

کوه بزقوش که با نام کوه بزکش نیز شناخته می‌شود، به‌صورت شرقی-غربی، در جنوب شهرستان سراب و شمال شهرستان میانه، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و میان رودهای آجی چای و شهر چای واقع شده است.

این ارتفاعات شامل کوه‌هایی با شیب ملایم می‌شود که سنگ‌های آن‌ها از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوه‌های سبلان و سهند حاصل شده‌اند. دو قله با نام‌های آغ داغ و قیسیر به ارتفاع‌های ۳۳۰۶ متر و ۳۱۰۰ متر از مرتفع‌ترین نقاط بزقوش هستند.

کوه بزقوش از مقاصد کوهنوردی و جاهای دیدنی سراب است که ابتدای مسیر صعود آن در روستای اسب‌فروشان، در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب غربی سراب قرار دارد. بهترین زمان برای صعود، ماه‌های خرداد و تیر تا اواسط مرداد است.

تالاب قوری گل

تالاب قوری‌ گل (تالاب خشک) در 4 کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای امناب (ایمناب) با وسعت تقریبی 200 هکتار قرار گرفته ‌است.

منابع تامین ‌کننده آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

بازدید از جاذبه های گردشگری بستان آباد آذربایجان شرقی را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ولی فکور بنه کهل IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    سلام جا دارد از کهل های روستای بنه کهل که قدمتی طولانی دارن نیز نام ببرید که از زیر زمین به هم متصل است و در زمان جنگ در دوران قدیم استفاده میشد
  • حین بابازاده ترکمبور IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    2 0
    سلام خسته نباشید دربستان آبادجاهای دیدنی زیادهست از جمله قزل قیه بسیار دیدنی است وهمچنین روستاهای آغبلاغ قنات درزیر مسجد قرار گرفته
  • علی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    مسجد تاریخی جانبهان از دوره صفوی یکی از قدیمی ترین مسجدهای ایران در بستان آباد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید