تالاب‌گردی در آذربایجان شرقی جذاب و مهیج است، همراه باشید و تا بدانیم آدرس تالاب قوری گل تبریز کجاست.

آدرس تالاب قوری گل تبریز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: این تالاب از بعد گردشگری نیز از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و به‌دلیل برخورداری از شرایطی چون وجود چشم‌انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و به‌علت قرارگیری در جاده ترانزیتی تهران- تبریز پذیرای مسافران بسیاری است.

درباره تالاب قوری گل تبریز

تالاب قوری‌ گل با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد.

این تالاب در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول چهار کیلومتر و مساحت ۱۶ کیلومتر است.

ژرفای دریاچه در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

قوری‌ گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است. این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود.

آدرس تالاب قوری گل تبریز کجاست؟

گفتنی است شهر بستان‌آباد در محل شهر باستانی و گمشده «اوجان» بنا شده است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده، که بعدها در اثر حوادث روزگار به‌کلی منهدم شده است.

این منطقه که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرار داشته، همواره پرجمعیت بوده و دارای چمنزارهای وسیع و سرسبز و چشمه‌های آب معدنی است. ازاین‌رو، مرکز این منطقه از ابعاد تاریخی و آبادانی «بستان‌آباد» خوانده می‌شود.

به‌دلیل اینکه تالاب قوری‌ گل در مجاورت کوه‌ها و ارتفاعات برفگیر دامنه شرقی گردنه شبلی قرار گرفته، و به‌دلیل تامین آب از محل آب‌های جاری از بارش برف و باران و نیز تعدادی چشمه زیرزمینی که در کف تالاب جریان دارند، همواره در تمام فصول سال پرآب است.

یکی از ویژگی‌های کم نظیر این تالاب در مقایسه با سایر دریاچه‌های منطقه این تالاب آب شیرین بودن آن بوده و در صورت تصفیه قابل شرب است.

در حال حاضر این آب برای آبیاری کشتزارهای روستاهای پیرامون دریاچه یعنی روستاهای ارشتناب، رامناب و یوسف آباد، به مصرف می‌رسد.

تالاب قوری‌ گل به‌لحاظ پوشش گیاهی نیز از تنوع بالایی برخوردار است؛ در این رابطه، بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی درتالاب بین‌المللی قوری گل تشخیص داده شده که ۸۹ درصد آن درحوزه تالاب روییده و بقیه را گیاهان آبزی و نیمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن تشکیل می‌دهند.

گیاهان غوطه‌ور در آب تالاب به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تالاب به شمار می‌روند که گونه‌هایی مانند بارهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه‌ای، انواع جلبک و فیتوپلانکتون را در بر می‌گیرد.

آدرس تالاب قوری گل تبریز کجاست؟

فاصله تبریز تا قوری گل

این تالاب در۴۰ کیلومتری جنوب شرق شهر تبریز و حوالی شهرستان بستان آباد قرار گرفته است و دسترسی راحتی دارد.

قوری گل در زبان ترکی به معنی تالاب خشک شناخته می‌شود و به دلیل وصل نبودن به آب‌های آزاد در گروه آب‌های راکد استان قرار دارد.

اطراف آن نیز با دشت‌های هموار و درختان سرسبز احاطه شده است و جایی عالی برای فرار از هیاهو شهر محسوب می‌شود.

تالاب قوری گل ۱۸۹۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و آب مورد نیاز آن توسط چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

همچنین رودهای فصلی به آن سرازیر شده و وارد آن می‌شوند. به همین دلیل آب تالاب از طراوت خاصی برخوردار است.

تالاب قوری گل در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.

برای دسترسی به تالاب، در جاده ترانزیت تبریز به بستان‌آباد، به‌سمت جنوب شرقی تبریز پیش برانید. حدود ۱۵ کیلومتری بستان‌آباد و در قسمت شمال جاده، به تالاب قوری گل خواهید رسید.

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز، ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد

اکنون شاید از خود بپرسید که چه زمانی برای سفر به این تالاب بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که بهار و اوایل تابستان بهترین فصل برای رفتن به این منطقه است.

این ناحیه در زمستان سپید پوش می‌شود که البته فرصت خوبی برای برف بازی ایجاد می‌کند.

آدرس تالاب قوری گل تبریز کجاست؟

ولی به دلیل برودت هوا اکثر گردشگران روزهای بهاری را برای رفتن به تالاب قوری گل انتخاب می‌کنند.

اگر روزی بخت با شما یار شد و تالاب قوری گل بستان آباد سفر کردید، از تفریحاتی مثل ماهیگیری، عکاسی و پرنده‌نگری غافل نشوید. همچنین می‌توانید با کمپ زدن در آنجا از آب و هوای منطقه لذت ببرید.

در نزدیکی این تالاب امکانات رفاهی قابل قبولی مانند آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و منقل وجود دارد و نیاز اولیه گردشگران را برطرف می‌کند.

همچنین چندین وسیله بازی برای کودکان در نظر گرفته شده که می‌توانند در آنجا سرگرم شوند.

تالاب قوری گل در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود.

همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

دریاچه قوریگل با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره ‌باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید