مردم ابرکوه به زبان فارسی رایج با گویش ابرقویی سخن می  گویند. دین اکثریت مردم اسلام و مذهب آنان شیعه است.

ابر کوه منطقه‌ای در ارتفاع دریا

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، ابرکوه در فاصله ۱۴۰کیلومتری جنوب شرقی یزد در دشت و در ارتفاع ۱۵۱۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. این شهرستان در گذشته بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته و اکنون در مسیر اتوبان یزد - اقلید - یاسوج واقع شده است. آب و هوای شهر ابرکوه گرم و خشک و بیابانی است.
شهرستان ابرکوه از دو بخش «مرکزی» و «بهمن»، دو شهر «ابرکوه» و «مهردشت» و چهار دهستان تشکیل شده است.
شهر توریستی و باستانی ابرکوه که از قدیمی ترین شهرهای ایران است به طور تقریبی در میان مثلث سه شهر تاریخی اصفهان، یزد و شیراز قرار گرفته است. وجود آثار و ابنیه شاخص تاریخی، بادگیرهای دیدنی، یخچال ها، قلعه های قدیمی، درخت های کهنسال و اماکن مذهبی از تمدن کهن این شهر حکایت می کنند. جمعیت شاغل ابرکوه در بخش های عمده ای مانند ۸/۱۲ درصد در بخش کشاورزی، ۲/۲۹درصد در بخش صنعت و ۵۸ درصد در بخش خدمات مشغول فعالیت هستند. عمده ترین سطح زیر کشت مربوط به گندم است و پسته در مقام دوم قرار دارد. صنایع دستی این شهرستان را قالی بافی، کرباس بافی، گلیم بافی، صابون شیری، نمدمالی و گیوه بافی تشکیل می دهد. 
مردم ابرکوه به زبان فارسی رایج با گویش ابرقویی سخن می  گویند. دین اکثریت مردم اسلام و مذهب آنان شیعه است. علاوه بر مسلمانان جمعی از زرتشتیان و یهودیان و دیگر اقلیت ها نیز در این شهر سکونت دارند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید