۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 55333076

دیوار گرگان با مسیری که از شهرستان های بندرترکمن، آق قلا، گنبد کاووس و کلاله (ترکمن صحرا) دارد، یکی از مراکز عمده گردشگری در ایران است.

آشنایی با دیوار بزرگ گرگان

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، «دیوار بزرگ گرگان» با نام های «دیوار سرخ» یا «مار سرخ»، یکی از بارزترین آثار معماری ایران، سومین دیوار بلند دنیا پس از دیوار بزرگ چین و آلمان است. از این دیوار در متون تاریخی به نام های نظیر سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز و قزل آلان یاد شده است.

این دیوار متعلق به اواخر دوره ساسانی است و به منظور جلوگیری از هجوم دشمنان شمالی در قرون پنجم و ششم میلادی در دو ناحیه کوهستانی و دشتی ساخته ‌شده است. دیوار گرگان در طول مسیر خود دارای تأسیسات وابسته نظیر خندق، کوره ‌های آجرپزی، سد، کانال‌ های هدایت آب و زنجیره‌ای از قلعه‌ها (قلعه های متصل به دیوار و قلعه ی شهرهای کوچک و بزرگ مجاور)، طولانی ترین اثر معماری، نظامی و استحکامات دفاعی ایران است. تمام این دیوار تقریباً از میان ‌رفته و تنها بخش‌های کوچکی از آن باقی مانده است.

این دیوار به لحاظ به ‌کارگیری مصالح بومی و تولید خِشت و پخت آن در کوره‌های آجرپزیِ حاشیه دیوار، نسبت به سایر دیوارهای ساخته‌ شده در گذشته، از دیوارهای دفاعی کم‌ نظیری است که معماران ایرانی ساخته‌اند. رنگ بیشتر آجرهای به‌کار رفته در ساخت دیوار متمایل به نخودی و قرمز است. دیوار گرگان با مسیری که از شهرستان های بندرترکمن، آق قلا، گنبد کاووس و کلاله (ترکمن صحرا) دارد، یکی از مراکز عمده گردشگری در ایران است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید