این پارک اولین ژئوپارک ایران و خاورمیانه می باشد که انواع پستانداران و پرندگان منطقه در آن قابل مشاهده هستند. هدف از ایجاد ژئوپارک توسعه پایدار میباشد.

ژئوپارک قشم به اولین ژئوپارک پارک خاورمیانه است

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت  ایران، ژئوپارک منطقه ای وسیع است که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین ‌شناسی در محدوده آن قرار دارد. ژئوپارک قشم محدوده‌ای طولی بوده که شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی، شرق آن به روستای طبل و سلخ و غرب آن به روستای گوری و کانی منتهی می‌شود.

این محوطه زمین‌شناسی به واسطه قرارگیری در کنار سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل دریایی حرا چندین پدیده بارز زمین‌شناسی با اشکال متفاوت را در خود جای داده است. ژئوپارک قشم دارای مجموعه‌ای از ژئوسایت ‌های ارزشمند (مکانی دارای یک پدیده کمیاب و ارزشمند زمین‌ شناختی) بین‌المللی نظیر دره ستاره‌ ها، چاه‌کوه، گنبد نمکی، دره تندیس‌ها، دره شور، دولاب، کورکورا کوه، بام قشم و غیره است که فرسایش مهم‌ترین عامل ایجاد آن‌ ها به شمار می رود.

ژئوپارک قشم به عنوان نخستین ژئوپارک ایران و تنها ژئوپارک خاورمیانه یکی از منحصربه ‌فرد ترین ژئوپارک های جهان است که از لحاظ تنوع پدیده‌ های زمین شناسی و تنوع در پدیده ‌هایی مانند بوم‌ شناسی، آثار باستانی، محیط زیست، حیات وحش و تنوع در سایت ها نسبت به سایر ژئوپارک‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید