قشم با جاذبه‌های طبیعی خود هر مسافری را متحیر می‌کند از این رو با ما همراه باشید و درباره دره شگفت‌انگیز ستارگان قشم بدانید.

دره شگفت‌انگیز ستارگان قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: دره ستارگان از جمله عجایب هفت‌گانه‌ جزیره دیدنی قشم است که در شمال روستای برکه خلف در فاصله ۵ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره واقع شده. خود اهالی روستا به این منطقه «استالَه کَفته» می گویند؛ به معنی ستاره افتاده. دلیل این نام‌گذاری یک اعتقاد قدیمی میان بومیان آنجاست که گمان می‌کنند افتادن یک ستاره، علت بروز این پدیده نادر زمین‌شناسی بوده است.

پدیده‌ای نادر در زمین‌شناسی

به محض ورود به دره، با ستون‌های سنگی عجیبی روبه‌رو می‌شویم که هرکدام شکل‌های مختلفی به خود گرفته و به صورت کوتاه و بلند چیده شده‌اند. به گمان اهالی منطقه، میلیون‌ها سال پیش که ستارگان با زمین برخورد کرده‌اند، خاک منطقه بالا آمده و پس از شکل گرفتن، خشک شده و به صورت فعلی درآمده است.

از نظر علمی این دره بر اثر فرسایش ناشی از آب‌های سطحی، بارش‌های رگباری فصلی و طوفان‌ها در گذر زمان به‌وجود آمده و باعث شده که این شکل‌های جالب در کوه‌ها و سنگ‌های منطقه شکل بگیرد.

دره شگفت‌انگیز ستارگان قشم

جنس اغلب صخره‌ها در دره ستارگان قشم از ماسه سنگ و سیمان آهکی است؛ و همین سست بودن جنس لایه‌ها باعث شده تا پس از هر بارندگی شدید (که البته به ندرت اتفاق می‌افتد) تغییرات محسوسی در ریخت‌شناسی دره اتفاق بیوفتد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دره ستارگان متعلق به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک است و این بدان معنی است که عارضه‌ای که ما امروزه مشاهده می‌کنیم، محصول تغییرات طبیعت در طی دو میلیون سال بوده است.

دره‌ ستارگان در واقع تنها مورد موجود از این دست عارضه‌ی زمین‌شناسی است که در آسیا وجود دارد و در تنها ژئوپارک خاورمیانه یعنی جزیره قشم، در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پس بی‌جهت نیست که آن را در میان عجایب هفت‌گانه جزیره زیبای قشم معرفی می‌کنند.

جالب است بدانید که یک فیلم ایرانی به نام «اژدها وارد می‌شود» در این دره ساخته شده و تا حدودی باعث معرفی آن به تعداد بیشتری از مردم ایران گردیده است.

دره‌ای واقعا پرستاره

از خرافات و شایعات که بگذریم، دره ستاره‌ها واقعا پر از ستاره است. اگر شب را در دره‌ بمانید و بخت یاری‌تان کند و هوا ابری و غبارآلود نباشد، آسمان پر از ستاره‌های دنباله‌دار و ستاره‌های ریز و درشتی می‌شود که می‌توانید آن‌ها را با دست بچینید. البته برای اقامت شبانه در دره ستارگان، نیاز به مجوز ژئوپارک دارید.

دره شگفت‌انگیز ستارگان قشم

در حد فاصل خاکی بین روستا و دره، یک اقامتگاه بوم گردی به نام اقامتگاه ستاره وجود دارد که می توانید شب را در آنجا بمانید. خود روستای برکه خلفه هم اهالی مهمان‌نواز و خون‌گرمی دارد. این روستا از جمله روستاهای تروتمیز ایران است و به سختی می‌توانید در کوچه‌هایش زباله پیدا کنید؛ چرا که از قدیم زنان روستا عادت دارند هفته‌ای یک یا دو بار، کل روستا را تمیز کنند.

می‌توانید از همان ابتدای ورودتان به دره عکاسی را آغاز کنید. اما بخش بالایی دره، نمای بیشتری از منطقه را در اختیارتان می‌گذارد. برای رفتن به بالای دره، مسیر سنگ‌چین و تابلوهای راهنما را دنبال کنید. به راه پلکان مانندی خواهد رسید که شما را به بالای صخره‌ها می‌برد. به خاطر سست بودن صخره‌ها، مراقب لیز خوردن‌تان باشید!

با رسیدن به بالای دره احتمالا عکاس‌های حرفه‌ای را می‌بینید که کوادکوپترهایشان را هوا کرده‌اند و تمامی نماهای شگفت‌انگیز منطقه را شکار می‌کنند، یا توریست های داخلی و خارجی که مدام از هم دیگر عکاسی می‌کنند. شما هم از قافله عقب نمانید و بهترین سلفی‌های عمرتان را در دره همیشه زیبای ستارگان بگیرید.

دره شگفت‌انگیز ستارگان قشم

از جاده اصلی قشم، ۲۰ کیلومتر که به سمت سواحل جنوبی برانید، به روستای برکه خلفه و تابلوی دره ستارگان می رسید. از روستا تا ورودی دره ستارگان ۵۰۰ متر مسیر خاکی است که می توان پیاده یا با اتومبیل آن را طی کرد. پس از رسیدن به گیشه بلیط فروشی ماشین خود را در محوطه پارکینگ مانندی پارک کرده و بلافاصله محلی‌هایی را می‌بینید که باشترهایشان ایستادند تا با گرفتن مبلغی (۱۰ هزار تومان)، شترهایشان را برای سوار به شما قرض بدهند.

مسیر بازدید از دره‌ستاره‌ها با سنگ‌چین مشخص شده. با ادامه دادن مسیر سنگ‌چین به دو صخره بزرگ می‌رسید که برای ورودی دره، حالت دروازه مانندی درست کرده‌اند. حالا می توانید گشت و گذار خود را در دره زیبای ستارگان آغاز کنید.

برای بازدید از دره ستارگان حتما تا پیش از غروب خود را به آن برسانید. چرا که به‌علت فضای خوفناک آن در تاریکی، کسی در آنجا نمی‌ماند. اگر هم در فصول سرد سال سفر می‌کنید، حتما لباس گرم به حد کافی همراهتان داشته باشید. چرا که بادهای تند و سوزناکی در این دره می‌وزد. ضمنا در بازدید از محل، به‌دلیل ناهمواری‌های زیاد دره، بهتر است از مسیرهای سنگ‌چین شده عبور کنید؛ به‌خاطر امنیت بیشتر و مسیریابی راحت‌تر.

منبع: سفرزون

دره شگفت‌انگیز ستارگان قشم

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید