۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 55496138

جزیره‌های جنوب ایران تماشایی هستند همراه باشید تا بدانیم خاص‌ترین موزه قشم کجاست.

خاص‌ترین موزه قشم کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: وقتی در فصل‌های پاییزی و زمستانی، ایران را هوای سرد و برفی در بر می‌گیرد، جزیره‌های جنوبی ایران مانند «قشم» و «کیش» با آن خنکای هوا و داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی و امکانات فوق‌العاده یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران می‌شوند.

تقابل دریای خلیج همیشه فارس و دریای عمان در تنگه هرمز و محل قرار گیری جزیره قشم اکوسیستم شگفت‌انگیزی پدید آورده که باعث شده جزیره قشم به یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری ایران و جهان تبدیل شود.

تمامی این شگفتی‌ها در منطقه‌ای به نام «ژئوپارک» واقع شده است.

خاص‌ترین موزه قشم؛ موزه ژئو پارک قشم

موزه ژئو پارک قشم همان طور که گفته شد گونه های جانوری مختلفی را درون خود جای داده است، از طرفی این موزه دارای بخش های دیگری مثل صنایع دستی، فسیل شناسی است.

علاقه مندان به حیوانات می توانند در این موزه بزرگ ترین و کوچک ترین پستانداران جهان را مشاهده نمایند. حشره خوار کوتوله یکی از ریز ترین حیواناتی است که در این موزه قرار دارد.

این نوع از حیوانات می توانند آفت ها را بخورند، با دیدن حشره خوار کتوله ممکن است این طور به نظر آید که دارید به تماشای یک موش می پردازید، اما اینگونه نیست، تنها به موش ها شباهت دارند.

خاص‌ترین موزه قشم کجاست؟

نهنگ ها از بزرگ ترین پستانداران جهان هستند که طول اسکلت آن ها ۱۵ متر می شود. اگر شما به انواع پرندگان علاقه دارید بهتر است بازدید از این موزه را از دست دهید.

باید بگوییم یکی از دیدنی ترین پرنده های دنیا شهد خوار کوچک است که در این موزه به همراه پرندگانی مثل پلیکان قابل مشاهده هستند.

انواع صدف ها و سنگ ها را می توانید در این موزه مشاهده نمایید. ماکت های بسیار کوچکی در بخش زمین شناسی قرار داده اند که با استفاده از آن ها طولانی ترین غار نمکی جهان، ساحل ماسه ای، انسان های عصر پارینه سنگی، جنگل های حرا و .. را به طور جداگانه در موزه ژئو پارک قرار داده اند.

امروزه مجموعه بی نظیری از عکس های عبدالخالق طاهری که از شیوه زندگی مردم، صنایع دستی، منظره های مختلف تهیه شده است را گرد آورده اند که نقش بسیار مهمی در معرفی ویژگی های قشم ایفا می کند و توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می کند.

این ویژگی های منحصر به فرد باعث شده که تعداد بازدید کنندگان از ۱۰۰ نفر در روز به هزار نفر افزایش پیدا کند.

بخش مردم شناسی

در موزه ژئو پارک قشم قسمتی را به موزه مردم شناسی اختصاص داده اند که شامل نمایش فرهنگی و هنری و صنایع دستی مردم جزیره قشم است و می توانید در این موزه تمامی لباس ها و صنایع دستی و وسایل زندگی سنتی مردم این سرزمین را در موزه ژئو پارک مشاهده نمایید.

بیشتر وسایلی را که ساخته اند و در موزه قرار داده اند از صدف و درخت های نخل هستند. با بازدید از این بخش فرصت آشنای با فرهنگ مردم ایران را به دست خواهید آورد.

خاص‌ترین موزه قشم کجاست؟

بخش فسیل شناسی

در قسمت فسیل شناسی سنگ هایی از موجودات دریایی وجود مثل صدف ها، دوکفه ای ها و سنگ ها قرار دارد. استخوان های نهنگ های گوژ پشت، استخوان دلفین ها را می توان در این قسمت از موزه مشاهده کرد.

ویژگی‌های جالب موزه ژئو پارک قشم

موزه ژئو پارک قشم یکی از جالب‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌های حیات‌وحش در ایران است.

در این موزه که مساحت آن در حدود ۱۰۰ مترمربع است، بالغ‌بر ۳۰۰۰ گونه جانوری مختلف نگهداری می‌شوند. بازدید از این گونه‌ها می‌تواند یک تجربه جالب برای علاقه‌مندان به دنیای حیوانات و همچنین کودکان باشد.

علاوه بر آن، در این موزه تعداد زیادی از سنگ‌ها و صدف‌های دریایی خاص و همچنین ماکت‌های کوچک از سایت‌های ژئو پارک قشم نیز در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته ‌است.

برخی از گونه‌های جانوری این موزه آن‌قدر کمیاب و ناشناخته هستند که گردشگران با دیدن آن‌ها برای اولین بار بسیار شگفت‌زده می‌شوند.

به‌طور مثال در میان این گونه‌ها نوعی پستاندار به نام حشره‌خوار کوتوله وجود دارد که برای اغلب افراد ناشناخته است.

این موجود دوست‌داشتنی کوچک که وزن آن نزدیک به ۲ گرم است، شباهت کمی به موش دارد بااین‌حال با این موجود به‌طورکلی متفاوت است.

خاص‌ترین موزه قشم کجاست؟

علاوه برآن برخی گونه‌های کمیاب که در معرض انقراض هم قرار دارند نیز در میان این جانوران دیده می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان پلیکان پا خاکستری را نام برد.

نشانی: استان هرمزگان، قشم، خیابان ولیعصر، چهار راه پردیس

ساعت‌های بازدید: همه‌روزه به جز روزهای جمعه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ساعت ۱۳ و بعد زا ظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۱

در سال‌های اخیر، جزیره قشم به‌عنوان یک ژئوپارک طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. موزه ژئوپارک موزه‌ای است که زیرنظر سازمان ژئوپارک قشم برای معرفی جاذبه‌های جزیره تاسیس شده است.

در این موزه می‌توانید انواع حیوانات مانند پستانداران، پرندگان، صدف‌ها و بسیاری از موجودات دیگر که از سراسر جهان گردآوری شده‌اند را مشاهده کنید.

همچنین در این موزه جاذبه‌های طبیعی شهر قشم که جزو ژئوپارک طبیعی حساب می‌شوند، به‌صورت ماکت قرار دارند.

در این موزه نمایشگاهی از صنایع دستی و بومی شهر قشم که توسط ساکنین منطقه تهیه شده‌اند، نیز وجود دارد که می‌توانید از هنر مردم جزیره بازدید کنید.

خاص‌ترین موزه قشم کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید