اخیرا در رسانه‌ها مطالب زیادی در مورد ممنوعیت دوچرخه سواری زنان توسط دولت ایران منتشر شده است. نمی‌توانم بگویم که این خبر جعلی است یا غیره، تنها چیزی که می‌دانم این است که اجرا نمی‌شود.

خاطرات دوچرخه سوار اتریشی از سفر به ایران

به گزارش سلام نو، مسافر اتریشی از ماجراهای دوچرخه‌سواری خود در ایران می‌گوید!

جست‌وجوی خاطرات و سفرنامه‌های اتباع خارجی که تاکنون به ایران سفر کرده‌اند به راحتی نشان می‌دهد که این کشور یکی از زیباترین و بهترین کشورهای روی زمین است. یک دلیل قوی این است که تقریبا هر خارجی که فرصت بازدید از ایران را پیدا می‌کند، عاشق این سرزمین کهن، مردم خونگرم و سخاوتمند آن می‌شود!

بسیاری از بازدیدکنندگان از ایران تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند تا برای سایر مسافران بالقوه، از جمله دوچرخه سواران، روشن کنند که چگونه تصورات آنها نسبت به آنچه قبل از ورودشان به جمهوری اسلامی تصور می کردند، تغییر کرده است.

آلیسون لاول یکی از این افراد است. او نویسنده، معلم و هنرمند اتریشی است که در تعطیلات ۱۴ روزه در سال ۲۰۱۶ تصمیم به سفر به ایران گرفت.

او می‌گوید: به عنوان یک دوچرخه سوار خارجی، به ویژه در مناطق روستایی مورد توجه مردم محلی قرار خواهید گرفت. آماده پذیرش دعوت منظم از نوشیدنی‌ها، شام و حتی مکانی برای اقامت در شب باشید. برای برخی از گردشگران، این یک شوک فرهنگی خواهد بود.

در عصر سفرهای بدون کربن و تلاش مداوم برای پیمودن مسیری که کمتر پیموده شده است، سفر با دوچرخه به یک روند جهانی تبدیل شده است. در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان در ایران دوچرخه سواری کرد؟ جواب به طور قطع بله! و رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید با دوچرخه در یکی از کشورهایی که سوء تفاهم نسبت به آن وجود دارد، بروید، نکاتی وجود دارد که باید بدانید.

مهمان نوازی ایرانیان

خاطرات دوچرخه سوار اتریشی از سفر به ایران

با یک جستجوی سریع در گوگل داستان به داستان دوچرخه سوارانی را که در سراسر ایران سفر کرده‌اند به شما نشان داده می‌شود. این داستان‌ها دارای یک موضوع ثابت هستند: ناباوری نسبت به دوستی و سخاوت مردم ایران. این بسیار درست است. مردم ایران بسیار دوستانه هستند. مهمان نوازی ایرانی بی‌رقیب است و اکثر مسافران تا به حال چنین چیزی را تجربه نکرده‌اند.

شاید از خود بپرسید که آیا دوچرخه سواری در سراسر ایران به تنهایی اشکالی ندارد؟ پاسخ این است: بله، و بسیاری از افراد قبل از شما این کار را انجام داده‌اند.

من شخصا دوست ندارم به تنهایی در ایران دوچرخه سواری کنم. زنان بدون همراه توجه ناخواسته‌ای دریافت خواهند کرد، زیرا ایرانیان سفر شما را غیرعادی می‌دانند. با این اوصاف، چند سال پیش، کریستینا پالتن، زن سوئدی، با دویدن در سراسر ایران، کاملا انفرادی، تیتر خبرهای سراسر جهان شد. او این سفر را برای افزایش آگاهی در مورد فرهنگ ایرانی و سرکوب شعارهای ضد اسلامی در کشورهای غربی انجام داد.

خط رسمی بسیاری از دولت‌ها رعایت احتیاط در سفر به ایران و پرهیز از مناطق مرزی است. معمولا به دلیل ناآرامی‌های داخلی احتمالی و تهدید تروریسم، به ویژه در نزدیکی مرزها، احتیاط توصیه می‌شود. از آنجایی که این هشدارها در معرض تغییر هستند، توصیه می‌شود قبل از ترتیب دادن سفر خود، دستورالعمل‌های کشور خود را بررسی کنید.

برخلاف سایر کشورهای منطقه، خوشبختانه ایران در دهه‌های اخیر حملات تروریستی بسیار کمی را متحمل شده است. همچنین، نرخ جرم و جنایت کمتر از اکثر کشورهای اروپایی است و جنایات خشونت آمیز علیه خارجی ها تقریبا ناشنیده است.

به طور کلی، دولت‌های خارجی و دولت ایران به گردشگران توصیه می‌کنند در سفر به ایران به فرهنگ ایرانی و سنت‌های اسلامی احترام بگذارند. ایرانی‌ها تحصیلات بالایی دارند.

اخیرا در رسانه‌ها مطالب زیادی در مورد ممنوعیت دوچرخه سواری زنان توسط دولت ایران منتشر شده است. نمی‌توانم بگویم که این خبر جعلی است یا غیره، تنها چیزی که می‌دانم این است که اجرا نمی‌شود.

همسایه من، زنی ۶۰ ساله بود، هر روز بعدازظهر با نوه‌اش به دور محله ما در تهران دوچرخه سواری می‌کرد و این برایم بسیار جالب بود.

همه زنان اعم از خارجی و ایرانی طبق قانون ملزم به رعایت حجاب اسلامی در اماکن عمومی هستند. برای دوچرخه‌سواران، این به معنای روسری، شلوار تا مچ پا و یک پیراهن گشاد تا آرنج یا بلندتر است.

تهران به ترافیک سنگین و رانندگان دیوانه شهرت دارد، اما در خارج از شهرهای بزرگ، دوچرخه سواران عملا جاده‌ها را برای خود خواهند داشت.

اکثر جاده‌های کشور ایران با قیر یا آسفالت ساخته شده‌اند. از آنجایی که دوچرخه سواری حرفه‌ای در ایران زیاد رایج نیست، توصیه می‌شود از چراغ و آینه عقب استفاده کنید.

خرید دوچرخه در ایران

بیشتر مسافران دوچرخه خود را همراه می‌آورند، اما گزینه‌هایی خوب دوچرخه و تجهیزات با کیفیت در ایران وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنم لوازم مورد نیاز خود را در تهران خریداری کنید/ گمرک محله‌ای در مرکز شهر تهران است و بازار دوچرخه در آن قرار دارد.

کجا بخوابیم؟

ایران طیف وسیعی از گزینه‌های اقامتی را به گردشگران ارائه می‌دهد. از اقامتگاه‌ها گرفته تا هتل‌های پنج ستاره، مسافران مطمئنا چیزی متناسب با نیاز خود پیدا می‌کنند. دوچرخه سواران ممکن است مشتاق کمپ زدن باشند، اما مراقب باشید که کمپینگ‌های معمولی زیادی با امکانات آشپزخانه یا دوش آب گرم در ایران وجود ندارد.

خوب، پس من صادقانه می‌گویم، ایران کشوری واقعا کوهستانی است. دوچرخه‌سواران باید ۱۰۰% آماده باشند تا هر لحظه از تپه‌ها بالا و پایین بروند!

بسیاری از مردم، ایران را یک کویر بزرگ فرض می‌کنند. مرکز ایران کاملا خشک و بیابانی است اما مناطق پر از مناطق کوهستانی و غنی از زمین‌های کشاورزی نیز هست. هلال شمالی ایران پوشیده از جنگل‌های انبوه، مزارع برنج و چای است، در حالی که جنوب آن کاملا گرمسیری با نخل‌های زیباست.

اگرچه آب و هوای ایران کاملا متنوع و چهار فصل است، اما بیشتر نقاط کشور تابستان‌های گرم و خشک، دوره‌های کوتاه بهار و پاییز و زمستان‌های خنک را تجربه می‌کنند.

اگر قصد دارید در مرکز و جنوب ایران دوچرخه سواری کنید، بهترین زمان از نوامبر تا آوریل است. اگرچه ممکن است در تمام طول سال، روزهای تابستان بیش از ۳۰ درجه باشد و حتی می تواند در برخی از نقاط کشور از ۶۰ درجه نیز فراتر رود.

بهترین مقاصد

بیشتر گردشگران تصمیم می‌گیرند مسیری را در مرکز ایران از تهران انتخاب کنند و به سمت جنوب به کاشان، اصفهان، شیراز بروند و سپس به یزد برگردند. اما بسیاری از مقاصد دیگر وجود دارد که کمی دورتر از مسیر اصلی قرار دارند. پارک ملی لار در فاصله چند ساعتی شمال شرق تهران، کوه دماوند را در خود جای داده و مکانی محبوب برای دوچرخه‌سواری برای تهرانی‌ها است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید