سامانه‌ای به نام انرژی‌یار طراحی شده که بررسی می‌کند با تغییر سهمیه‌ بنزین، وضعیت مالی خانوارها چه تغییری می‌کند.

هر کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی / افراد سهمیه بنزین خود را باید به چه کسانی بفروشند؟

به گزارش سلامنو به نقل از تجارت‌نیوز، جواد اوجی روز پیش در جمع خبرنگاران وعده داده بود تمام افرادی که بیش از یک سال در ایران اقامت داشته باشند، برحسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

بنا بر گفته‌های هیئت دولت و نمایندگان مجلس، انگار قرار است طرح اختصاص سهمیه به افراد که در کیش و قشم به صورت آزمایشی در حال اجراست، به کل کشور تعمیم داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره این طرح به فارس گفته بود: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود و این سهمیه قابل فروش است.

در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را بفروشند.

این طرح در اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف و در سال ۹۸ طراحی و پخته شده است. رییس وقت این اندیشکده در توییتی درباره این طرح توضیح داده بود. او وب‌سایتی معرفی کرده بود که در آن شهروندان متوجه می‌شدند با اجرای این طرح چه سودی عایدشان می‌شود.

این وبلاگ، ادعا می‌کند که مردم می‌توانند مازاد بنزین مصرفی خود را در بازاری آنلاین و بسیار شبیه به بورس کالا به فروش برسانند. این سامانه از کاربران درخواست می‌کرد که به چند سوال پاسخ دهند و بعد به آنان اعلام می‌کرد با اجرای این طرح ماهانه چقدر «گیرشان می‌آید».

alt

یعنی اگر یک خانواده ۲ نفره، خودرویی نداشته باشند، ماهانه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند. به عبارتی ماهانه ۹۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

این در حالی است که ارزان‌ترین چلومرغ در رستوران‌ها، حداقل ۵۰ هزار تومان است و یک خانواده دو نفره نمی‌توانند یک وعده چلومرغ بخورند.

جدا از این مشخص نشده که افراد سهمیه بنزین خود را باید به چه کسانی بفروشند. اگر قرار باشد همه بتوانند سهمیه بنزین مازاد خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی بفروشند، احتمالا همان‌گونه که کارشناسانی همچون دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران هشدار داده‌اند بازار سیاه بنزین وضعیت نابسامان‌تری تجربه می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید